شناسهٔ خبر: 58481496 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

خروج بزرگ سرمایه از بازار بورس؛

یکشنبه سرخ/ چرا بازار بورس قرمز شد؟

باید دید سرنوشت مبهم عرضه خودرو در بورس کالا که هر روز وارد بعد تازه‌ای می‌شود در نهایت به چه سرانجامی خواهد رسید. بپذیریم یا خیر، لیدر این روزهای بازار سرمایه گروه خودرو است و تا مشخص شدن تکلیف عرضه خودرو در بورس کالا باید منتظر عملکرد نوسانی بازار سهام بود.

صاحب‌خبر -

معاملات بورس روز گذشته در حالی رقم خورد که شاخص کل در جهت روز گذشته خود گام برداشت؛ بر همین اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با سقوط 57 هزار و 900 واحدی که معادل 3.62 درصد این شاخص است روبرو شد. شاخص کل هم‌وزن نیز هم‌سو با شاخص کل رفتار کرد و با کاهش 3.88 درصدی به سطح 484 هزار و 632 واحدی رسید.

گفتنی است براساس گزارش تجارت‌نیوز تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز یکشنبه را 16 میلیارد و 600 میلیون و ارزش معاملات را هفت هزار و 68 میلیارد تومان نشان می‌دهد. بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس دیروز، خبر از خروج دو هزار و 113 میلیارد تومانی پول از بورس می‌دهد.

لازم به توضیح است که این مبلغ از سهام، حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله سهامی خارج شده است. این یشترین خروج پول حقیقی از بازار از شهریور سال 1400 تاکنون است. نقشه بورس تهران روز گذشته با حضور 52 نماد سبز و 590 نماد منفی نمایان‌گر غلبه فروشندگان در بازار بود. همچنین ارزش دلاری بازار سرمایه ایران در پایان معاملات روز یکشنبه معادل 266 میلیارد دلار شد. در لیست بیشترین ارزش‌ صف فروش نمادهای خاور، خبنیان، وسالت، فاذر و گشان در این لیست به چشم می‌خورند. بیشترین ارزش صف خرید نیز متعلق به نمادهای فمراد، لازما، خفولا، نمرینو و دحاوی بود.

بررسی معاملات بازار روز اخیر نشان می‌دهد که سهم‌های زیر حجم مشکوک داشتند و به‌طور متوسط هشت تا 10 برابر میانگین حجم ماه خود حجم خوردند. در جریان معاملات روز اخیر بازار، سه سهم خودرو، شتران و خگستر بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های کرمان، شستا و دی بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند. همچنین سهم فارس نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار خود گرفت. فاما با افزایش هفت درصدی بیشترین بازدهی روز را از آن خود کرد. در مقابل، زفکا نیز با افت هفت درصدی در جریان بازار دیروز بدترین عملکرد را ثبت کرد.

ورود پول هوشمند

بیشترین خالص خرید حقیقی نیز به سهم‌های ثتران، وشهر و وبیمه تعلق گرفت. همچنین سهم‌های رافزا، سصفها و ثامان نیز در جریان معاملات روز گذشته ورود پول هوشمند داشتند. در سوی دیگر، فیلترهای بورسی نشان می‌دهند که نمادهای پکرمان، کگهر و سهرمز خروج پول هوشمند داشتند. لازم به ذکر است بیشترین سرانه خرید حقیقی در سهم‌های دحاوی، خفولا و ولانا رقم خورد. همچنین پکرمان در جریان معاملات دیروز بیشترین فشار تقاضا را ثبت کرد.

در مقابل، بیشترین فشار عرضه نیز در نماد امید بود. بورس تهران که دومین هفته بهمن‌ماه را با گام منفی آغاز کرده‌ بود، روز یکشنبه در دنباله این روند نزولی، با افزایش شدت عرضه‌ها مواجه شد. در جریان داد و ستد‌های دیروز بازار سرمایه شاخص کل بورس، 57 هزار و 900 واحد فروریخت. نماگر اصلی تالار شیشه‌ای ضمن ثبت این کاهش، کانال 1.6 معروف خود را نیز پس از تنها 20 روز از دست داد.

از سوی دیگر نماگر هم‌وزن بازار سرمایه، با شروع ماه یازدهم سال نتوانست نوار سبز روند صعودی خود را حفظ کند. شاخص هم‌وزن بورس تهران نیز با افت 3.88 درصدی، 19 هزار و 562 واحد دیگر نیز کاهش یافت و کانال 500 هزار واحدی خود را ترک کرد. نقشه بازار معاملات یکشنبه نشان می‌دهد 91 درصد نماد‌های بازار دیروز به رنگ سرخ درآمدند.

همچنین مجموع ارزش صف‌های فروش بازار رقم عجیب هزار و 206 میلیارد تومان را نشان می‌دهد. در این میان صنایع فعالیت‌ مهندسی، فعالیت‌های مرتبط با اوراق بهادار و گروه سایر مواد معدنی بیشتری بازدهی منفی را نصیب سهامداران خود کردند. نکته قابل تامل بازار امروز عدم وجود بازدهی مثبت برای هیچ‌کدام از صنایع موجود در بورس تهران بود. بررسی آمار مالکیت حقیقی‌های بازار سرمایه نشان از آن دارد که در جریان معاملات روز اخیر بیشترین خروج پول‌ حقیقی‌ها از ابتدای سال با رقم هزار و 925 میلیاردی رقم خورد.

نکته جالب توجه این است که پیش از این، رکورد خروج پول حقیقی‌ها در جریان دادوستدهای روز چهارشنبه ‌5 بهمن 1401 اتفاق افتاده‌ بود. بورس تهران پس از فروپاشی و ریزش تابستان 99 پس از موج مثبتی از اخبار به ویژه آغاز عرضه خودروهای پرتیراژ در آبان ماه سال جاری، روند صعودی نوپایی را آغاز کرد. کارشناسان در این مدت تاکید داشتند که بازگردانی اعتماد عمومی از دست رفته، مهم‌ترین فاکتور در تداوم یافتن روند صعودی در میان‌مدت و بلندمدت خواهد بود.

تجربه بارها نشان داده است سیاستگذاری‌ها و تصمیمات ناگهانی مرتبط با بازار سرمایه، باعث ضربه به اعتماد سهامداران خواهد شد. این‌بار اما داستان ورود شورای رقابت به عرضه خودرو در بورس کالا و نامه ناگهانی این نهاد که چندی پیش عشقی، رییس سازمان بورس، آن را «بدون هماهنگی» خواند، نه‌ تنها باعث زیان اهالی بازار سرمایه در مدت اخیر شده است بلکه با ضربه به اعتماد عمومی جریان صعودی بازار را نیز با چالش جدی مواجه ساخته است.

حال باید دید سرنوشت مبهم عرضه خودرو در بورس کالا که هر روز وارد بعد تازه‌ای می‌شود در نهایت به چه سرانجامی خواهد رسید. بپذیریم یا خیر، لیدر این روزهای بازار سرمایه گروه خودرو است و تا مشخص شدن تکلیف عرضه خودرو در بورس کالا باید منتظر عملکرد نوسانی بازار سهام بود.

 

نظر شما