شناسهٔ خبر: 58481357 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

تاثیر مثبت تورم روی بورس

تورم روی بورس اثر مثبت دارد؛ یعنی زمانی که تورم افزایش پیدا می‌کند بورس نیز مثبت می‌شود. این بدان معناست که بورس می‌تواند از شرایط تورمی و رونق تاثیر بپذیرد.

صاحب‌خبر -

پیام الیاس‌کردی| بورس از اقتصاد کشور و اخبار مختلف تاثیرپذیر است و نمی‌تواند روی کلیت کشور تاثیر داشته باشد. به‌طور کلی بورس از شرایط تولید، رونق اقتصادی، بهبود شرایط سیاست خارجی، بهبود شرایط کسب و کار و امثال این موارد تاثیر می‌پذیرد.

تورم روی بورس اثر مثبت دارد؛ یعنی زمانی که تورم افزایش پیدا می‌کند بورس نیز مثبت می‌شود. این بدان معناست که بورس می‌تواند از شرایط تورمی و رونق تاثیر بپذیرد. اما باید توجه داشت که اگر ما شرایط اقتصادی خوبی در کشور داشته باشیم، ناخودآگاه شرایط بازار سرمایه نیز خوب می‌شود. در کشورهای توسعه‌یافته و برخی کشورهای همسایه، P/E سهم‌ها از عدد 20 شروع می‌شود تا نهایتا به بیش از 100 برسد؛ این در حالی است که این عدد در ایران نزدیک 5 است و در مقایسه با سایر کشورها بسیار پایین است.

زمانی که شرایط اقتصادی خوبی را تجربه کنیم و تصمیمات اقتصادی کشور بلندمدت باشد شرایط بازار سرمایه نیز خوب می‌شود. در غیر این صورت معتقدم حمایت‌های دستوری برای جلوگیری از ریزش بازار، درمان کوتاه‌مدت است!

در هفته‌های اخیر شاهد اعلام نظرات ضد‌و‌نقیضی در بحث عرضه خودرو در بورس کالا بودیم. شورای رقابت نامه‌ای منتشر کرد که البته بعدا این صحبت به رییس شورای رقابت منسوب و اعلام شد نظر شخصی بوده است، بعد از آن نماینده‌های مجلس در این خصوص اظهارنظر کردند و همچنان هم می‌کنند. اما واقعیت این است که با اینکه این اظهارات تا مصوبه نشوند الزام اجرایی ندارند تاثیرات لحظه‌ای خود را بر بازار سهام می‌گذارند.

با توجه به مصوبات موجود، بازار سرمایه تصور می‌کرد که خودرو از این به بعد در بورس کالا عرضه شود و اختلاف قیمت نیز به جیب خودروساز برود. ولی می‌بینیم اظهارنظرهای متفاوتی در این بین شده و بعد از گذشت چهارماه از مصوبه سران قوا، شورای رقابت نامه‌ای در زمان ساعت کار بازار منتشر می‌کند و عامل ضرر و زیان سهامداران خودرویی می‌شود.

نامه‌ای که رییس سازمان بورس این هفته روز قبل نوشته بودند نیز بیان همین مطلب بود که ضرر و زیان عجیبی به واسطه قیمت‌گذاری دستوری به صنایع ما تحمیل شده است. اما نکته مهم بعدی و بحث مهم‌تر این است که اظهار‌نظرهای بعضا نسنجیده باعث زیان سهامداران و در نتیجه زیان مضاعف صنایع بورسی می‌شود. 

 

برچسب‌ها:

نظر شما