شناسهٔ خبر: 58481253 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

بیت‌کوین از شروع سال ۲۰۲۳ میلادی تاکنون رشدی ۴۰ درصدی را تجربه کرده است

بعد از مدت‌ها؛ بیت‌کوین 23.5 هزار دلاری

بیت‌کوین ۲۸ ژانویه نزدیک به سطح ۲۳هزار دلار باقی ماند زیرا بازارها همچنان به داده‌های شاخص هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده که در روز جمعه منتشر شد واکنش نشان می‌دادند.

صاحب‌خبر -

بیت‌کوین ۲۸ ژانویه نزدیک به سطح ۲۳هزار دلار باقی ماند زیرا بازارها همچنان به داده‌های شاخص هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده که در روز جمعه منتشر شد واکنش نشان می‌دادند. در حالی که بیت‌کوین چند روزی است حوالی ۲۳ هزار دلار نوسان می‌کند، معامله‌گران منتظر اعلام نرخ بهره بانکی جدید توسط بانک مرکزی امریکا و اظهارنظرهای مقامات این سازمان در چهارشنبه این هفته هستند؛ اظهارنظرهایی که ممکن است، به زمان پایان دوران افزایش نرخ بهره بانکی در این کشور نیز اشاره شود.

بیت‌کوین تعطیلات آخر هفته را با ارزشی نزدیک به ۲۳هزار دلار آغاز کرد زیرا بازارها به داده‌های شاخص هزینه‌های مصرف شخصی در ایالات‌متحده واکنش نشان دادند. ارقام منتشره حاکی از آن است که هزینه‌ها در ماه گذشته ۰.۲ درصد کاهش یافته، علیرغم اینکه احساسات کلی مصرف‌کنندگان افزایش یافته است.

به دنبال بالاترین قیمت ۲۳هزار و ۴۱۷.۷۲ دلار در اواخر روز جمعه، بیت‌کوین به پایین‌ترین حد روزانه ۲۲هزار و ۸۸۰.۶۰ دلار در اوایل روز شنبه سقوط کرد. این در شرایطی اتفاق افتاد که بیت‌کوین بار دیگر نتوانست از سطح مقاومت کلیدی در ۲۳هزار و ۵۰۰ دلار خارج شود و منجر به احیای احساسات نزولی شد؛ با وجود این در نهایت بیت‌کوین توانست از سد 23 هزار و 500 دلاری عبور کند و ماندگار شود.

اتریوم نیز پس از مدت کوتاهی که اواخر روز جمعه به بالای ۱۶۰۰ دلار بازگشت، بار دیگر آخر هفته را با سطحی پایین آغاز کرد. اتریوم در روز شنبه کمتر از یک روز پس از رسیدن به قله ۱۶۱۷.۰۰ دلار به پایین‌ترین سطح ۱۵۶۸.۶۹ دلار سقوط کرد.

نوسانات در اتریوم در روزهای اخیر افزایش یافته و پس از هفته‌ها خرید بیش از حد، قدرت قیمت شروع به کاهش کرده است، به‌طوری‌که اکنون شاخص قدرت نسبی ۱۴ روزه در زیر کف خود در ۶۳.۰۰ قرار دارد. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱.۰۶ تریلیون دلار برآورد می‌شود و در حال حاضر ۴۲.۲۹ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین بوده که در یک روز ۰.۱۷ درصد افزایش داشته است.

تکلیف بازار این هفته مشخص می‌شود؟

در حالی که بیت‌کوین چند روزی است حوالی 23.000 دلار نوسان می‌کند و آن‌طور که پیداست، معامله‌گران منتظر اعلام نرخ بهره بانکی جدید توسط بانک مرکزی امریکا و اظهارنظرهای مقامات این سازمان در چهارشنبه این هفته هستند؛ اظهارنظرهایی که ممکن است بین آنها، به زمان پایان دوران افزایش نرخ بهره بانکی در این کشور نیز اشاره شود.

بیت‌کوین از شروع سال ۲۰۲۳ میلادی تاکنون رشدی ۴۰درصدی را تجربه کرده و در این مدت با عبور از 23.000 دلار، بالاترین سطح قیمتی از اوت ۲۰۲۲ (مرداد) را به ثبت رسانده است. نکته حائز اهمیت برای معامله‌گران اما، این است که قیمت پس از عبور از این سطح، تاکنون جهش یا اصلاح قابل‌توجهی نداشته و بازار نوسان بسیار کمی از خود نشان داده است.

ادوارد مویا، تحلیلگر مجموعه اواندا می‌گوید: «بیت‌کوین تا زمان اعلام تصمیم کمیته بازار آزاد بانک مرکزی امریکا درباره میزان افزایش نرخ بهره در این دوره، همچنان در فاز تثبیت قیمت باقی خواهد ماند. ضمناً این ریسک هم وجود دارد که در صورت پایبندی مقامات این سازمان به ادامه روند اتخاذ سیاست‌های پولی انقباضی (خودداری از کاهش سرعت رشد نرخ بهره در این دوره)، قیمت با ریزش مواجه شود.

جهش قیمت بیت‌کوین در سال جدید به دنبال انتشار گزارش‌هایی رخ داد که بهبود وضعیت تورمی امریکا در پایان سال ۲۰۲۲ را نشان می‌دادند؛ دقیقاً همان هدفی که فدرال رزرو از افزایش نرخ بهره بانکی در این کشور دنبال می‌کند. علاوه بر این، ابزار «CME FedWatch» گروه بورس بازرگانی و کالای شیکاگو، نشان می‌دهد معامله‌گران شانسی ۹۸درصدی را برای افزایش ۰.۲۵ واحد درصدی نرخ بهره بانکی در این دوره متصور هستند؛ یعنی یک افزایشِ برابر نصف دوره قبلی (۰.۵۰ واحد درصد) .

در حالی که بیت‌کوین و اتریوم از ابتدای سال جاری میلادی بیش از ۳۰درصد افزایش قیمت داشته‌اند، شاخص‌های بورسی «S&P500» و نزدک کامپوزیت در این بازه زمانی به‌ترتیب ۶ و ۱۰درصد رشد کرده‌اند. جوئل کروگر، استراتژیست صرافی‌«LMAX Digital»، با اشاره به وضعیت تکنیکال بیت‌کوین، گفته است این ارز دیجیتال اکنون در وضعیت اشباع خرید قرار دارد و موقعیت شاخص قدرت نسبی نیز این موضوع را تأیید می‌کند.

به عقیده کروگر، مقاومت بعدی پیش روی بیت‌کوین سطح 25.200 دلار بوده و آن را بر اساس اوج قیمتی ماه اوت (مرداد) در نظر گرفته است. او احتمال رسیدن قیمت بیت‌کوین به 10.000 دلار در نیمه اول و جهش تا 50.000 دلار در نیمه دوم سال جاری میلادی را رد نکرده است. کروگر همچنین گفته است: «احتمال حرکت بازار به هر دو طرف وجود دارد و کنجکاو هستم تا ببینم آیا پیش از شروع روند صعودی بزرگ بعدی، شاهد سقوط دیگری در بازار خواهیم بود یا خیر.

معامله‌گران بیت‌کوین می‌خواهند احساساتی صعودی داشته باشند

به نظر می‌رسد که باوجود رشد اقتصاد ایالات متحده در سه ماهه پایانی سال، بازار همچنان از احتمال وقوع رکود اقتصادی نگران است. هم‌زمان، بررسی داده‌های بازار نشان می‌دهد که با وجود خوش‌بینی معامله‌گران به تداوم روند صعودی قیمت بیت‌کوین، آنها برای بازکردن موقعیت‌های معلاملاتی لانگ خود، تا زمان اعلام نرخ بهره در اول فوریه (۱۲ بهمن) منتظر می‌مانند. قیمت بیت‌کوین به اعلام رشد تولید ناخالص داخلی ۲.۹درصدی اقتصاد ایالات متحده در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ واکنشی ضدونقیض داشت.

با وجود رشد اقتصادی بیش‌ازانتظار، اما مجموع کالا‌ها و خدمات جدید وارد شده به بازار بین اکتبر تا دسامبر (مهر تا آذر) نسبت به فصل قبل کمتر از ۳.۲درصد رشد داشته است. یکی دیگر از داده‌هایی که اعتماد سرمایه‌گذاران را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، این احتمال است که فدرال رزرو ایالات متحده پس از جهش ۵.۶درصدی شاخص سفارش‌های کالاهای بادوام در دسامبر (آذر) به این زودی‌ها سیاست‌های انقباضی خود را از سر نمی‌گیرد. رشد بیش از انتظار این شاخص، به‌طور بالقوه می‌تواند به این معنی باشد که نرخ‌ بهره برای مدت زمانی کمی طولانی‌تر افزایش خواهد یافت.

قیمت نفت نیز همچنان موردتوجه سرمایه‌گذاران است، قیمت نفت وست‌تگزاس اینترمدیت به بالاترین سطح خود از اواسط سپتامبر (شهریور) نزدیک شده است و در حال حاضر در محدوده ۸۱.۵ دلاری معامله می‌شود. دلیل اصلی افزایش قیمت نیز تشدید درگیری‌های روسیه و اوکراین پس از تصمیم ایالات متحده و آلمان در ۲۵ دسامبر (۴ دی) برای ارسال تانک‌های جنگی به اوکراین است. شاخص دلار ایالات متحده معیاری برای سنجش قدرت دلار در برابر سبدی از ارزهای برتر خارجی به ۱۰۲ رسیده که نزدیک به پایین‌ترین سطح خود در ۸ ماه گذشته است. این کاهش نشان‌دهنده اعتماد پایین به توانایی فدرال رزرو برای مهار تورم بدون ایجاد رکودی قابل‌توجه است.

بلاتکلیفی در قانون‌گذاری نیز می‌تواند در محدود‌کردن روند صعودی بیت‌کوین عاملی اساسی باشد. در ۲۶ ژانویه (۶ بهمن)، د ندرلانشه بنک، بانک مرکزی هلند، صرافی ارزهای دیجیتال کوین بیس را به‌دلیل رعایت‌نکردن مقررات محلی برای ارایه‌دهندگان خدمات مالی، ۳.۶میلیون دلار جریمه کرد. بررسی شاخص‌های بازار مشتقات نیز درک بهتری از رفتار معامله‌گران حرفه‌ای در شرایط کنونی بازار در اختیار ما می‌گذارد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما