شناسهٔ خبر: 58481223 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون وزیر امور خارجه روسیه:

آمریکا از ادامه بحران و جنگ در اوکراین سود می برد

ریابکوف روسیه می گوید که ایالات متحده ذینفع اصلی ادامه بحران و جنگ در اوکراین است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که واشنگتن عمداً از درگیری اوکراین، به ویژه از ارسال تسلیحات کشورهای اروپایی به کیف، سود هنگفتی می برد.

ریابکوف گفت: «بدیهی است که ایالات متحده نه تنها هدایت کننده اصلی بحران اوکراین، بلکه ذینفع اصلی آن نیز می باشد. از جمله، واشنگتن اوکراین را به عنوان محل آزمایش محصولات نظامی-صنعتی خود می داند که در آن سیستم های تسلیحاتی و روش های مختلف و استفاده از آنها، از جمله موارد مدرن و بسیار دوربرد و برای مقاومت در برابر تسلیحات روسی را آزمایش می کند.»

این مقام روسی افزود که واشنگتن انتظار دارد با ارسال تجهیزات نظامی اروپا به اوکراین و خالی شدن انبارهای لجستیکی و پشتیبانی ارتش کشورهای اروپایی، در آینده نزدیک اروپا به سمت خریدهای جدید تسلیحاتی از آمریکا حرکت کنند و واشنگتن قراردادهای جدید چند میلیارد دلاری را برای خرید محصولات نظامی خود به اروپایی ها تحمیل کند.

ریابکوف هشدار داد که این بازی به شدت مخرب برای دست اندرکاران آن پایان بدی خواهد داشت.

همچنین دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز پیشتر گفته بود که ارسال تسلیحات به اوکراین از سوی کشورهای غربی گواهی بر دخالت مستقیم و فزاینده آنها در درگیری است. از طرف دیگر، در ماه آوریل، مسکو طی یادداشتی که برای کشورهای عضو ناتو ارسال کرد، هر گونه کمک نظامی آنها به کی یف را به شدت محکوم نمود. «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه هشدار داد که هرگونه محموله تسلیحاتی کشورهای غربی در خاک اوکراین هدف قانونی برای نیروهای روسیه محسوب خواهد شد.

این در حالی است که روز چهارشنبه، آلمان متعهد شد تا ۱۴ تانک لئوپارد 2A6 را به اوکراین بفرستد.

براساس گزارش اندیشکده «مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی» یا (CSIS)، میزان کل کمک‌های تاکنونی دولت آمریکا به اوکراین از ابتدای آغاز جنگ تا پایان اذرماه حاکی از آن بوده است که واشنگتن تاکنون در بخش نظامی ۶۰ میلیارد دلار، در بخش دولتی ۲۷ میلیارد دلار و در بخش کمک‌های بشردوستانه ۱۵ میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده؛ این میزان کمک یا محقق شده و یا تصویب شده و در آینده به اوکراین می‌رسد.

آمریکا و کشورهای غربی برای مقابله با پیشروی ارتش روسیه، ضمن ارسال انواع تسلیحات پیشرفته به ارتش اوکراین، تاکنون تحریم‌های زیادی علیه روسیه اعمال کرده‌اند.

از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، آمریکا و متحدان غربی این کشور، میلیاردها دلار کمک امنیتی و نظامی برای کی یف فراهم کرده‌اند که ارزش آن حدود ۴۰ میلیارد دلار برآورد شده و می‌توان آن را با کل بودجه دفاعی سالانه فرانسه مقایسه کرد. اقدامی که موجب شده خود این کشورها برای رفع نیازهای نظامی خود با مشکلاتی مواجه شوند.

نظر شما