شناسهٔ خبر: 58481172 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

دستور دادستانی درباره وضعیت سلامت حیوانات باغ وحش ساری

19 دی: دادستان مرکز مازندران با پیگیری مباحث مطرح شده در فضای مجازی در خصوص وضعیت یک قلاده شیر و خرس نحیف در باغ وحش طاهرده ساری دستور داد تا وضعیت سلامت حیوانات این باغ وحش طی یک هفته با نظر دامپزشکان تعیین شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش روابط عمومی دادگستری مازندران، با دستور ویژه رسیس کل دادگستری استان، محمد کریمی دادستان ساری در جلسه ای با حضور مدیر و کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان و مالک باغ وحش طاهرده وضعیت و شرایط نگهداری انواع حیوانات در این باغ وحش به ویژه شرایط و علت نحیف بودن یک قلاده خرس و ۲ شیر را بررسی و دستورات لازم را صادر کرد.
دادستان ساری در این خصوص گفت: با توجه به انتشار تصاویری در فضای مجازی در خصوص وضعیت یک قلاده شیر و خرس نحیف در باغ وحش ساری با دستور رئیس کل دادگستری استان مازندران این موضوع در دستور کار این دادستانی قرار گرفت و در کمترین زمان، جلسه با حضور رئیس محیط زیست شهرستان ساری و مدیر باغ وحش تشکیل شد.
محمد کریمی افزود: نماینده ای از سوی دادستانی ، محیط زیست و دامپزشکی به محل اعزام تا علل این مورد تشخیص داده و همچنین گزارشی از وضعیت باغ وحش و سلامت دیگر حیوانات موجود در باغ وحش به این دادستانی اعلام کنند.
وی تصریح کرد: با تحقیقات به عمل آمده ازسوی کارشناسان محیط زیست مشخص شد ۲ قلاده شیر و یک خرس که تصاویر آن منتشر شد طبق گفته مالک و نماینده محیط زیست تا ۲ ماه پیش سالم بودند اما بعد از آن دچار بیماری شده و هر کدام جداگانه و در قرنطینه به خاطر بیماری و کهولت سن در حال درمان بودند که فردی با استفاده از غفلت نگهبانان و عبور غیرقانونی از حفاظ سیمانی اقدام به تصویربرداری و انتشار آن می کند در حالی که بیماری برای حیوانات با سن بالا طبیعی است و سایر حیوانات باغ وحش در وضعیت مناسب و با شرایط خوب هستند.
دادستان ساری گفت: باتوجه به بررسی انجام شده و اظهارات مالک باغ وحش تغذیه مناسب همواره انجام شده نسبت به تزریق واکسن نیز اقدام شده بود و سایر جانوران باغ وحش مشکلی نداشتند اما با توجه به همه مسایل، مهلتی برای بررسی سلامت گونه های موجود درباغ وحش در نظر گرفتیم.
به گزارش ایرنا، پیرو تصاویر منتشر شده در فضای مجازی از باغ وحش طاهرده ساری محیط زیست مازندران به منظور تنویر افکار عمومی و علاقه‌مندان به محیط زیست و دوستداران حیات وحش توضیحاتی ارایه کرد.
در اطلاعیه روابط عمومی محیط زیست مازندران آمده است که باغ وحش طاهرده ساری پس از اخذ موافقت دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست و ارائه تعهد مبنی بر انتقال به مکان مناسب و مجاز، مجوز ادامه فعالیت برای دوره سه ساله را اخذ کرده که تا مهرماه سال آینده معتبر است.
همچنین بازدید ویژه ای در روز یکشنبه دوم بهمن ماه ۱۴۰۱ توسط معاون این اداره کل به همراه رییس و کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ساری انجام شد که در این بازدید محل نگهداری و جانمایی جانوران وحشی پستاندار نظیر شیر، خرس، روباه، مرال، گراز و پرندگانی نظیر قرقاول، قو، عقاب، دال و کبوتر مناسب ارزیابی شد. اما مشاهده شد یک قلاده خرس قهوه‌ای نر بدلیل بیماری، بصورت جداگانه در قرنطینه نگهداری تا دوره درمان آن تکمیل شود.
گونه مذکور به دلیل دوران نقاهت، از نظر جثه ای لاغر و ضعیف بوده، اما در راه رفتن و سایر فعالیت های حیاتی مشکلی نداشته است.
همچنین در بازدید فوق یک قلاده شیر نر که به صورت غیر طبیعی لاغر و ضعیف شده بود، مشاهده که توصیه لازم به مالک باغ وحش جهت انجام معاینه و درمان بیماری صورت پذیرفت. ضمن آنکه گونه مورد نظر دارای سنی بیش از ۱۵ سال بوده و از کهولت سن نیز رنج می برد.
براساس دستورالعمل ابلاغ شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، باغ وحش ها ملزم به بهره گیری از خدمات دامپزشک به طور دائمی بوده که واحد یاد شده نیز ضمن بهره گیری از دامپزشک مقیم، فرآیند درمان گونه های یاد شده را در دستور کار خود دارد. از طرفی پایش و نظارت بر نحوه نگهداری کلیه مراکز نگهداری و تکثیر و پرورش حیات وحش نیز به طور مستمر از سوی این اداره کل صورت می گیرد و در صورت هر گونه قصور، اقدام قانونی لازم صورت خواهد پذیرفت.
مواردی مانند بیماری، ضعف، پیری، مرگ طبیعی در کلیه جانوران اهلی و وحشی امری طبیعی بوده، با این اوصاف، در خصوص اعمال حساسیت های بیشتر در امر نظارت، تغذیه، شرایط محیط نگهداری جانوران، بیماریها و اطلاع رسانی به موقع وقایع به این اداره کل موارد و تذکرات لازم به مالک باغ وحش طاهرده ساری ارایه شد.

برچسب‌ها:

نظر شما