شناسهٔ خبر: 58480878 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

توهم جذب نیرو در شهرداری

در روزهای اخیر انتشار لیست استخدام 4هزار و 304نیروی جدید در شهرداری تهران، بازتاب‌های گسترده‌ای به همراه داشت. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین

صاحب‌خبر -

زینب زینال‌زاده- روزنامه‌نگار

در روزهای اخیر انتشار لیست استخدام 4هزار و 304نیروی جدید در شهرداری تهران، بازتاب‌های گسترده‌ای به همراه داشت. در لیست مذکور اشاره شده است که این نیروها در مناطق، معاونت‌های اجتماعی و فرهنگی، شرکت‌های اتوبوسرانی، نوسازی اراضی عباس‌آباد، بهره‌برداری مترو، سازمان آتش‌نشانی و... جذب شده‌اند. روز گذشته در حاشیه یکصد و بیست و پنجمین جلسه شورای شهر تهران، مهدی چمران آن را ساختگی دانست و گفت: «اطلاع دقیقی از لیست استخدامی ندارم، اما آنچه خوانده‌ام، صحت نداشته و لیست، ساختگی است. استخدام نیروها تکذیب نمی‌شود، اما نمی‌توان لیستی ارائه داد. چرا که استخدام، شرایط خاصی دارد و شورا بررسی خواهد کرد.» معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران هم با بیان اینکه لیست موهومی به‌صورت کهکشانی نشر داده شده است، گفت: «در تبدیل وضعیت ایثارگری در کشور پرچم‌دار هستیم. تاکنون ۲هزار و ۸۳۰ نفر تبدیل وضعیت شده‌اند، اما این نقطه قوت در حال تبدیل‌شدن به نقطه‌ضعف است. تبدیل وضعیت یک نفر از خدمات اداری شهر به رسمی، جذب، محسوب نمی‌شود؛ حتی اگر این مورد هم جذب نیرو باشد باز هم عدد ذکر شده در لیست درست نیست.» مجید باقری در ادامه با بیان اینکه در مجموع از ابتدای شروع به‌کار دوره جدید مدیریت شهری حدود 3هزار نیرو از شهرداری خارج شده‌اند، عنوان کرد: «عده‌ای به‌دلیل بازنشستگی، برخی به‌علت فوت و تعدادی هم به‌دلیل استعفا از جمع نیروهای انسانی شهرداری خارج شده‌اند. براساس قانون، شهرداری می‌توانست هزار و ۵۰۰ نفر را به‌ازای 3هزار نفر خروجی جذب کند، اما عملکرد نشان می‌دهد یک‌سوم از این میزان هم جذب نشده است.» به‌گفته او در مجموع ۶۷۰ نیروی جدید جذب شده است که ۲۲۰ نفر نیروهای شرکت اتوبوسرانی هستند. البته کارسازی این نیروها از قبل صورت ‌گرفته بود و باید حکم صادر می‌شد.»

ورود 40دستگاه اتوبوس نو تا پایان سال
توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، موضوع اول تهران است. مقوله‌ای که توجه ویژه به آن قطعاً با پیامدهای کاهش بار ترافیک و آلودگی هوا همراه خواهد بود. در راستای اهمیت این موضوع دیروز رئیس پارلمان شهری در جمع خبرنگاران از ورود اتوبوس نو تا پایان سال خبر داد و گفت: «شهرداری تهران پیش‌پرداخت تأمین 600دستگاه اتوبوس را پرداخت کرده که تا‌کنون 120دستگاه تحویل ناوگان اتوبوسرانی شده است. براساس پیگیری‌های انجام شده شرکت خودروساز داخلی، قول تأمین 40دستگاه اتوبوس دیگر تا پایان سال را داده است.» مهدی چمران در ادامه به خرید اتوبوس‌های خارجی هم اشاره و عنوان کرد: «طرحی که در خصوص خرید اتوبوس‌های خارجی ارائه شده بود، منتفی شده است، اما درصورتی‌که اتوبوس‌ها ارزان‌قیمت، سالم و مطابق استانداردهای لازم باشند، خرید آنها به نفع مردم و مدیریت آلودگی هوا خواهد بود.»

کاهش ترافیک، نیازمند شیوه نو
 مباحث توسعه حمل‌ونقل عمومی و کاهش ترافیک و آلودگی هوای پایتخت به صحبت‌های رئیس پارلمان شهری خلاصه نشد و ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه ‌و بودجه هم تأمین اتوبوس و واگن را ضروری دانست و گفت: «ابتدایی‌ترین کار در قبال کاهش ترافیک توسعه حمل ‌و نقل عمومی است که به ‌دلیل کمبود 5هزار دستگاه اتوبوس و هزار دستگاه واگن با مشکلاتی مواجه هستیم. وقتی وضعیت ناوگان حمل ‌و نقل عمومی اینگونه است نمی‌توان از مردم انتظار داشت با خودروی شخصی تردد نکنند.» او با بیان اینکه قرار بود 70درصد تردد شهروندان با حمل‌ونقل عمومی و 30درصد با خودروی شخصی انجام شود، تأکید کرد: «امروز به‌دلیل کمبودها این محاسبات معکوس شده است؛ بنابراین روش‌های سنتی (اعمال محدودیت زوج و فرد و...) در کاهش ترافیک، نتیجه‌بخش نبوده‌اند و باید شیوه نو دراندازیم.»

تحقق 87درصدی بودجه شهرداری تهران
ارائه گزارش عملکرد ۹ماهه بودجه شهرداری تهران، دستور جلسه دیروز شورای شهر بود که توسط حبیب کاشانی، خزانه‌دار پارلمان شهری قرائت شد. او با اشاره به تحقق 87درصدی بودجه گفت: «تا‌کنون 33هزار و 72میلیارد تومان منابع نقدی و غیرنقدی محقق شده است. 32هزار و 477میلیارد تومان مربوط به منابع نقد و 652میلیارد تومان هم غیرنقدی بوده است. براساس پیش‌بینی‌ها مقرر بوده در ۹ماهه نخست حدود 37هزار و 777میلیارد تومان محقق شود که اعداد و ارقام نشان می‌دهند شهرداری حدود 4هزار و 75میلیارد تومان از برنامه عقب است.»

مکث
گذر از بودجه 50هزارمیلیاردی


لطف‌الله فروزنده، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری: تکلیف ما تحقق بودجه ۵۰ هزار میلیارد تومانی مصوبه شوراست و ۶۰ هزار میلیارد تومان از اختیارات ما در بخش نقد و غیرنقد خواهد بود. در بخش غیرنقد 8هزار میلیارد تومان تکلیف داریم که پیش‌بینی می‌کنیم به مرز 10هزار میلیارد تومان هم برسیم. 2هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان عوارض گمرکی پیگیری و محقق شد. 4هزار میلیارد تومان مطالبات از دستگاه‌های دولتی تاکنون تأیید شده که پیگیر جذب آن هستیم. 3هزار میلیارد تومان هم از اسناد مترو باز است که به‌دنبال تسویه آن خواهیم بود.


 

نظر شما