شناسهٔ خبر: 58480866 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

گزارش خبرنگار قدس از نشست خبری مشترک وزیران امور خارجه ایران و قطر

سفر برجامی وزیر قطری به تهران

وزیر امور خارجه کشورمان از دریافت پیام‌هایی از سوی آمریکا و تروئیکای اروپایی توسط همتای قطری خود که به تهران سفرکرده خبر داد و گفت: از هر ابتکاری برای تسهیل گام‌های پایانی در مسیر رفع تحریم‌ها و بازگشت به برجام استقبال می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر که ظهر دیروز به تهران آمده بود، با بیان اینکه در رایزنی‌ها و مذاکرات انجام‌گرفته در خصوص موضوعات مختلف دوجانبه به‌ویژه توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی در بخش‌های خصوصی و دولتی دو کشور و ضرورت برخی موانع گفت‌وگو کردیم، اظهار کرد: ما از دیدگاه قطر برای ترویج گفت‌وگوهای منطقه‌ای استقبال می‌کنیم و این دیدگاه می‌تواند نقش بسیار مؤثری در پایان بخشیدن به برخی سوء‌تفاهم‌ها، تنش‌ها و مشکلات منطقه‌ای ایفا کند و روشی انحصاری و موفق برای نیل به صلح، ثبات و امنیت دسته‌جمعی منطقه‌ای باشد.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین با قدردانی از تلاش‌ها و میانجیگری‌های قطر برای به نتیجه رسیدن مذاکرات رفع تحریم‌ها و احیای برجام، خاطرنشان کرد: امروز پیام‌هایی را از طرف‌های مقابل برجامی از طریق وزیر خارجه قطر دریافت کردیم و از حسن نیت قطر برای رساندن همه طرف‌ها به گام‌های پایانی توافق، تشکر می‌کنیم. 
وی افزود: در گفت‌وگوها با وزیر خارجه قطر بر نقش غیرسازنده و اقدام‌های مداخله‌آمیز آمریکا و به‌ویژه سه کشور اروپایی در اغتشاشات اخیر در ایران تأکید کردم. 
امیرعبداللهیان در ادامه ابراز امیدواری و اعلام آمادگی کرد دور دوم گفت‎وگوها با دولت اوکراین برای رفع برخی سوءتفاهم‌ها این بار به میزبانی قطر برگزار شود.
وزیر امور خارجه کشورمان تحولات فلسطین را دیگر موضوع مذاکراتش با آل ثانی عنوان کرد و با اشاره به عملیات نظامی و جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم قدس، اردوگاه جنین و کرانه باختری که با شهادت بیش از ۳۱ فلسطینی همراه بود،  گفت: و این مایه تأسف است برای همه ما به‌عنوان کشورهای اسلامی که در سال گذشته میلادی بیش از ۲۳۰ فلسطینی توسط جنایتکاران اشغالگر قدس به شهادت رسیدند.
وی گفت: در آخرین تصمیمات قرار است دور جدید گفت‌وگوها بین ایران و عربستان به شکلی که توافق خواهد شد در عراق ادامه یابد.

وزیر خارجه قطر: اوضاع باید آرام شود
به گزارش خبرنگار ما وزیر امور خارجه قطر هم در این رویداد خبری بابیان اینکه پیام‌های پرشماری از طرف‌های مختلف برای تهران به همراه آورده است، گفت: اکنون فرصت مناسبی است مشکلاتی که در خصوص توافق هسته‌ای وجود دارد، حل و شرایط مناسبی برای بازگشت به توافق حاصل شود. 
محمد بن عبدالرحمن آل ثانی با بیان اینکه حامل پیام‌هایی از سوی آمریکایی‌ها در این سفر نیز بوده، اظهار کرد: این پیام‌ها در رابطه با توافق (هسته‌ای) است و شاید به‌صورت مستقیم با این موضوع در ارتباط نباشد.
وی همچنین با تأکید بر ضرورت و اهمیت روابط تجاری و اقتصادی دو کشور و اهتمام بر توسعه آن خاطرنشان کرد: درباره توافق هسته‌ای، قطر همه طرف‌ها را تشویق می‌کند به این توافق بازگردند. 
وزیر امور خارجه قطر با اشاره به اینکه درباره افزایش امنیت منطقه‌ای و کاهش تنش‌ها در منطقه نیز با همتای ایرانی خود رایزنی کرده، اظهار کرد: ایران کشور همسایه است و چالش‌هایی درباره نظام بانکی در ایران وجود دارد و امیدواریم توافق هسته‌ای صورت بگیرد و تحریم‌ها برداشته شود. سفر رئیس بانک مرکزی ایران به قطر برای گفت‌وگو درباره سازوکارهای مناسب برای افزایش همکاری تجاری دو کشور مهم است.
محمد بن عبدالرحمن آل ثانی درباره امکان و احتمال میزبانی قطر از مذاکره ایران و آمریکا هم گفت: ما در دیپلماسی همواره خوش‌بین هستیم و تا جای ممکن تلاش می‌کنیم ترس‌ها و دغدغه‌ها بین طرفین توافق از بین برود و محیطی برای انجام گفت‌وگوها حاصل شود؛ چون شرایطی که امروز در آن به سر می‌بریم در هفته‌ها و ماه‌های گذشته متأسفانه شرایط مناسب و مثبتی نبود و تلاش می‌کنیم اوضاع آرام‌تر و سوء تفاهمات برطرف شود.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

نظر شما