شناسهٔ خبر: 58479066 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

انسیه خزعلی در مناظره با معصومه ابتکار:

نمی‌شود شخصی که ۱۶ سال معاون رئیس‌جمهور بوده طلبکار شود

«انسیه خزعلی» با بیان اینکه باید به خانم ابتکار شیخ‌المعاونین بگویند، گفت: نمی‌شود کسی که ۱۶ سال معاون رئیس‌جمهور بوده، طلبکار شود، نمی‌شود فقط با انتقاد بگویید جوانان ناامیدند، خب چه کسی مقصر است؟

صاحب‌خبر -

«انسیه خزعلی » معاون امور زنان و خانواده در دولت سیزدهم و «معصومه ابتکار » معاون امور زنان و خانواده در دولت قبل با حضور در برنامه تلویزیونی «شیوه» به مناظره درخصوص سیاست‌گذاری حوزه زنان پرداختند.
به گزارش ایسنا، در ابتدای این برنامه معصومه ابتکار با اشاره به روند پیگیری برای اجرای شاخص‌های عدالت جنسیتی در دولت دوازدهم گفت: پس از آن گزارش‌گیری شروع شد تا مشخص شود چقدر این شاخص‌ها حرکت می‌کنند. سامانه رصد و پایش راه‌اندازی شد تا در ابعاد مختلف بحث عدالت جنسیتی را پیش ببرد. با این حال مرتب با این تهمت که شما دستور کار خارجی و سند ۲۰۳۰ را اجرا می‌کنید و این کار عدالت جنسیتی نیست و برابری جنسیتی است مواجه بودیم در حالی که همه شئونات و همه ابعاد مد نظر اسلام در کار ما دیده شده بود.
وی همچنین این را هم گفت که مطابق با قانون اساسی در آموزش، بهداشت باروری و سلامت و در خیلی از شئونات اجتماعی زنان و مردان با هم برابرند.
خزعلی: با یک دروغ به اسم آزادی
کشوری را به آشوب می‌کشند
در ادامه انسیه خزعلی در پاسخ به اظهارات معصومه ابتکار درخصوص شاخص‌های عدالت جنسیتی، گفت: عدالت جنسیتی مربوط به ۲۰ دستگاه مرکزی است که در استان‌ها ابلاغ نشده و به این ۲۰ دستگاه نیز در سال آخر ابلاغ شده است. شاخص‌ها برای چند وزارتخانه بوده و ما داریم این را تکمیل می‌کنیم. افرادی را فرستادیم تا در وزارتخانه بررسی کنند. شاخص‌های عدالت جنسیتی را از ۱۷۷ مورد به بیش از ۵۰۰ شاخص رسانده‌ایم. عدالت فراتر از برابری است به این معنا که در عدالت برابری هم هست و علاوه‌بر آن چیزهای دیگری هم هست.
چرا وقتی فردی زنش را در حمام می‌کشد
به روی خود نمی‌آورید؟
وی با تاکید بر اینکه افراط و تفریط‌ها باعث شده تا از هم فاصله بگیریم و مقابل هم بیفتیم، افزود: برای مثال بعضا در موردی موضع‌گیری می‌کنیم که اگر آن مورد در دوره خود ما رخ داده باشد یا موضع نمی‌گیریم و یا عکس آنچه امروز موضع گرفتیم موضع می‌گیریم. سال گذشته در انگلیس خیلی بدتر از این مورد کشور ما رخ داده که در کشورشان جمع شد، اما ما وقتی هنوز چیزی ثابت نشده موضع‌گیری می‌کنیم. در موارد دیگر وقتی فردی زنش را در حمام می‌کشد، به روی خود نمی‌آوریم و محکوم نمی‌کنیم. مسائلی که از مسلمات و مربوط به حقوق زنان و حقوق شهروندی‌شان است.
چه کسی در ایجاد مشکلات امروز مقصر است؟
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در پاسخ به اظهارات ابتکار که گفته بود «به دلیل فشارهای اقتصادی سفره ایرانی‌ها کوچک می‌شود»، عنوان کرد: خیلی سفره‌ها کوچک شده اما چه کسی مقصر است؟‌ این دولت که تازه آمده است و اگر آن سیری که وجود داشت پیش می‌رفت شرایط چطور می‌شد؟ این دولت کشور را با تورم ۶۰ درصد تحویل گرفت و الان تورم ۴۰ درصد است، کی مقصر است؟. هی بگویم جوانان ناامیدند و مهاجرت می‌کنند، اما چه کسی اکثر این سال‌ها بر سر کار بوده و چه کسی در این سالها در حوزه زنان سیاست گذاری کرده است؟
خزعلی با بیان اینکه باید به خانم ابتکار لقب «شیخ المعاونین» را داد چراکه او چند سال در دولت‌ها معاون بوده است، افزود: پیش‌تر معاون اول بعد چهار سال می‌گفت ما «تازه آوار برداری می‌کردیم»، یا معاون زنان می‌گفت «مشغول آوار برداری و ریل گذاری بودیم و ان‌شاءالله بعد از این کار را شروع می‌کنیم»، اکنون نیز ما باید بگوییم در سال دوم آواربرداری هستیم.
زمان ما حکومت یکدست نبود
معصومه ابتکار در پاسخ به اظهارات انسیه خزعلی مبنی بر مسئولیت داشتن او در دولت پیشین، توضیح داد: بله من در دوره اصلاحات مسئولیت داشتم اما آن زمان حکومت یکدست نبود ولی الان کل ارکان حکومت یکدست است و همه از یک طیف فکری هستند.
وی با اشاره به تنظیم و ارسال لایحه منع خشونت علیه زنان در دولت قبل بیان داشت: چرا لایحه خشونت دو سال در مجلس متوقف مانده است؟
در ادامه خانم خزعلی درخصوص توضیحات ابتکار درباره اتفاقات آبان ۹۸، اظهارداشت: باید منصفانه درباره همه مسائل قضاوت کنیم. اگر می‌خواهیم در مسئله‌ای معذرت خواهی شود، پس درمورد اتفاقات آبان هم باید معذرت خواهی شود، نه اینکه مسائلی نظیر اینکه «صبح جمعه خودم فهمیدم» گفته شود و دل مردم را آتش بزند. نمی‌شود ما همیشه چه در راس باشیم و چه در راس نباشیم، در موضع مطالبه‌گر و طلبکار باشیم. نمی‌شود فرافکنی کنیم و بگوییم چون یکدست نبودیم این اتفاقات رخ داد.
وی با اشاره به لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت، افزود: این لایحه خشونت حرف ما هم هست. ۱۰ سال قبل رهبری گفتند و با فرمان رهبری این لایحه نوشته شد. چرا این ۸ سال لایحه در دولت ماند و سال آخر به مجلس فرستاده شد؟ از سوی دیگر طبق قانون برنامه ششم توسعه تهیه و اجرای برنامه جامع توانمند ‌سازی زنان سرپرست خانوار جزو تکلیف معاونت زنان است که برای تصویب به مجلس داده نشد. ماه‌های آخر دولت دوازدهم گفتند که موضوع تصویب این برنامه توسط مجلس حذف شود که مجلس مخالفت کرد. این برنامه را ما در دولت سیزدهم به مجلس ارائه دادیم، برای اصلاح به کمیسیون برگردانده شد و ان‌شاءالله اصلاحات انجام بشود به مجلس می‌رود.
به گفته خزعلی لایحه توسعه اختیارات حاضن، هویت و اهدای جنین از جمله لوایح در دست اقدام در معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری دولت سیزدهم است.
معاون فعلی رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به تهیه منشور مشاوره به عنوان وظیفه معاونت امور زنان خطاب به ابتکار سؤال کرد: چرا این تکلیف انجام نشد؟ این قشنگ نیست همیشه ما مطالبه‌گر باشیم. ما یکی هستیم، همگی در یک مسیر حرکت می‌کنیم و یکدست هستیم برای یک نظام حرکت می‌کنیم و دشمنان مشترک داریم.
بیمه زنان خانه‌دار شعار دولت قبل بود اما عملی نشد
خزعلی، با اشاره به اینکه بیمه زنان خانه دار شعار دولت قبل بود اما عملی نشد، تصریح کرد: دولت سیزدهم بیمه زنان روستایی و دارای سه فرزند را فعال کرد. مسئله خانه‌های مولد برای اینکه خانم خانه دار احساس مفیدبودن کند نیز از دیگر مسائل مهم است.
در ادامه خانم ابتکار گفت: در دولت دوازدهم حدود ۱۰۰ زن هم‌تراز با معاون وزیر و ۱۷ معاون استاندار زن منصوب شده بودند و آمار مدیران عالی و میانی زن که در ابتدای دولت دوازدهم ۵ درصد بود، در انتهای این دولت به ۲۵ درصد بدون احتساب مدیران مدارس دخترانه رسیده بود.
وی با یادآوری اینکه در دولت دوازدهم بیش از ۲۰۰ پروژه مشترک بین معاونت زنان با دستگاه‌های مختلف شکل گرفته بود، خطاب به خزعلی خاطر نشان کرد: این طرح‌ها یا متوقف شدند یا هیچ گزارشی از آنها نمی‌بینیم.
انسیه خزعلی در ادامه با بیان اینکه این سؤالات را من باید از خانم دکتر ابتکار بپرسم، خطاب به معصومه ابتکار گفت: چه شد؟ چه کار کردید؟ در دوره قبل چه شد؟ قرار بود مطابق با برنامه ششم توسعه ۲۰ درصد کاهش طلاق داشته باشیم اما الان که در آخر این برنامه قرار داریم طلاق ۸ درصد افزایش داشته است. در سال ۹۲ پست مشاوران زنان از آنها گرفته می‌شود اما دولت سیزدهم تغییر ساختار می‌دهد و تعیین می‌کند که مشاوران امور زن باید در سطح معاون وزیر یا مدیرکل و در همه شوراها باید مشارکت داشته باشند و در مسائل زنان و خانواده حق وِتو داشته باشند.
وی افزود: این امر در هیچ دولتی سابقه نداشته است اما در دولت سیزدهم به صورت ویژه در سفرهای استانی طرح‌های مربوط به زنان تصویب می‌شود. معاونت امور زنان و خانواده در دولت سیزدهم تا کنون دو طرح کلان داشته است؛ یکی مشاوره زوجین در ۴ سال اول زندگی و دیگری کسب و کار پایدار خانواده محور که در حال حاضر در ۲۱ استان اجرایی می‌شود. اینها را خیلی فعال‌تر و جدی‌تر از قبل پیگیری می‌کنیم. معاونت تلاش کرده برخی قوانین که عملیاتی نمی‌شوند مثل دهه شصتی‌ها و چهار قلوها را با فعال کردن وزارتخانه‌ها عملیاتی کند.
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، ادامه داد: رتبه‌بندی معلمان و تعرفه‌پرستاران پس از ۱۰ سال و ۱۵ سال در سال اول دولت فعلی اجرایی شد. بیمه زنان باردار تا پایان شیردهی و کودکان تا پایان ۵ سالگی، بیمه ناباروری و ۶ میلیون بیمه سلامت در این دولت اجرا شدند. اگر این اقدامات را یک جور دیگر نشان دهیم و سیاه‌نمایی کنیم مردم نا امید می‌شوند.
گزارش غلط به جهان در دولت خاتمی
خزعلی با اشاره به برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی زنان تاثیرگذار، گفت: زنان از ۹۶ کشور در این کنگره حضور پیدا کردند، یکی از زنان از کشور آفریقایی سال قبل به من گفته بود که دوران آقای خاتمی به ایران آمده بود و مسئولین زنان به او گفته بودند این‌جا به زنان ظلم می‌شود و شما بروید از حق ما دفاع کنید. امسال اما وقتی به ایران آمد و دستاورد دختران ما را دید، گفت شما این همه تلاش کردید و بچه‌ها موفق بودند، پس چرا آن خانم این حرف را در آن سال به من زد؟
مخالفت ایران با اجرای بند آموزش سند ۲۰۳۰ همچنان پا برجاست
گفتنی است، انسیه خزعلی شنبه شب در مناظره با معصومه ابتکار به عهده‌داری آیورا برای آموزش زنان حاشیه اقیانوس هند از سوی ایران اشاره کرد. در مقابل معصومه ابتکار مطرح کرد که آیا این امر در چارچوب سند ۲۰۳۰ است؟ نهایتا انسیه خزعلی با اشاره به داشتن حق تحفظ در قبول این سند و رایزنی برای آموزش‌ها پاسخ داد که «توانستیم آن‌طور که می‌خواهیم آموزش را تنظیم کنیم.»
این سخنان شائبه‌های اجرای بندهای مربوط به آموزش سند ۲۰۳۰ را ایجاد کرده بود.
پس از پخش این مناظره، انسیه خزعلی در صفحه مجازی خود نوشت: «جمهوری اسلامی ایران همچنان بر موضع خود در مخالفت با اجرای بند آموزش سند ۲۰۳۰ در کشور پابرجاست و مدیریت کارگروه توانمند‌سازی اقتصادی آیورا که ایران به مدت دو سال عهده‌دار آن است، ارتباطی با ۲۰۳۰ ندارد. آیورا (اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند) نهادی با هدف توسعه همکاری‌های تجاری-اقتصادی است و با ریاست جمهوری اسلامی ایران بر کارگروه بانوان آیورا، زنان متخصص ایرانی، زنان کشورهای عضو آیورا را توانمند می‌سازند. در تعاملات بین‌المللی بر اصول خود پافشاری می‌کنیم حتی اگر مرتبط با داخل کشور نباشد.»

برچسب‌ها:

نظر شما