شناسهٔ خبر: 58478906 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت مددسرا‌های پایتخت

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

دبیر قرارگاه اجتماعی شهر تهران با بیان اینکه معتادان متجاهر، دیگر در مددسرا‌ها حضور ندارند و در مراکز ماده ۱۶ پذیرش و جذب می‌شوند، گفت: مددسرا‌ها با افزایش ظرفیت ۱۰۰ درصدی پذیرای افراد در راه مانده، بی‌سرپناه و کارتن‌خواب است.
احمد احمدی صدر، مدیر عامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی تهران گفت: با افزایش ظرفیت مددسرا‌ها در سطح شهر تهران تلاش کرده‌ایم افراد در راه مانده، افراد بی‌سرپناه و کارتن‌خواب‌ها و همچنین معتادین متجاهر، شب‌های سرد زمستانی را در خیابان‌ها سپری نکنند؛ در دوره مدیریت شهری جدید، ظرفیت مددسرا‌ها افزایش ۱۰۰‌درصدی داشته که این مددسرا‌ها یا همان گرمخانه‌ها ویژه در راه‌ماندگان، کارگران فصلی و معتادین متجاهر و کارتن‌خواب‌ها است.
دبیر قرارگاه اجتماعی شهر تهران با بیان اینکه همه این افراد را مانند خانواده خود می‌دانیم تمرکز و توجه‌مان روی آن‌ها همانند یک خانواده است و هرگز حاضر نیستیم رهایشان کنیم و در شب‌های سرد زمستانی، نسبت به وضعیت آن‌ها بی‌توجه باشیم، اظهار داشت: مددسرا‌های شهرداری تهران، ظرفیتی بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر دارد و به صورت شبانه‌روزی در حال خدمت‌رسانی به مددجویان هستند. احمدی‌صدر با اشاره به استفاده از خودرو‌های خدمات فوریت‌های اجتماعی در تهران، تعداد این خودرو‌ها در سال گذشته را ۱۵ خودرو عنوان کرد و گفت: امسال با افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی این خودرو‌ها را به ۴۰ عدد رساندیم و حدود ۱۵ اتوبوس نیز به عنوان گرمخانه‌های سیار در برخی از میادین اصلی شهر تهران مستقر‌شده تا به صورت شبانه‌روزی به مددجویان خدمت‌رسانی شود.
وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم که دیگر کسی حتی در کوچه پس کوچه‌ها هم در سرما نخوابد، ادامه داد: گشت‌ها ویژه خدمات اجتماعی حامی شهر به صورت شبانه روزی در حال تردد در سطح شهر هستند و شهروندان در صورت مشاهده افراد بی‌سرپناه و کارتن‌خواب می‌توانند با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند و گشت‌های فوریت‌های خدمات اجتماعی حامی شهر بلافاصله به محل اعزام می‌شوند تا برای خدمات‌رسانی و انتقال این افراد به مددسرا‌ها اقدام کنند. مدیر عامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه برخی از افراد بی‌سرپناه اعتیاد دارند و برخی نیز بیمار هستند و به هر دلیلی حاضر نیستند به گرمخانه‌ها منتقل شوند، گفت: برخی حاضرند در سرما بخوابند، اما به گرمخانه‌ها نیایند، ولی ما این افراد را هم رها نکردیم و در ۱۵ نقطه شهر گرمخانه‌های سیار مستقر کرده‌ایم تا این افراد نیز ساماندهی شوند و در این خصوص ظرفیت پذیرش حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ نفر را ایجاد کرده‌ایم.
دبیر قرارگاه اجتماعی شهر تهران با اعلام اینکه معتادان متجاهر، دیگر در مددسرا‌ها حضور ندارند و در مراکز ماده ۱۶ پذیرش و جذب می‌شوند، خاطرنشان کرد: به همین دلیل ظرفیت مددسرا‌ها ۳۰ تا ۵۰ درصد خالی شده و پذیرای افراد در راه مانده، بی‌سرپناه و کارتن‌خواب است.
دبیر قرارگاه اجتماعی شهر تهران با اشاره به وضعیت کودکان کار نیز اظهار داشت: در شهر تهران ۱۴ دستگاه متولی آسیب‌های اجتماعی هستند و کودکان کار وظیفه قطعی سازمان بهزیستی است و شهرداری تهران نسبت به کودکان کار هیچ وظیفه قانونی ندارد؛ حتی رئیس سازمان بهزیستی کشور در گزارشی که در وزارت کشور ارائه کرد و لیست کسانی را که دست اندر کار حوزه کودکان کار هستند، اعلام می‌کردند؛ اسمی از شهرداری تهران نبود. در حوزه معتادین متجاهر نیز شهرداری تهران وظیفه ذاتی نسبت به این مسئله ندارد و آمده‌ایم، بار زمین مانده را برداریم و بگوییم پای کار هستیم تا دیگران هم بیایند.
وی افزود: ما پای کار آمده‌ایم و دیگران هم تا حدودی آمده‌اند، اما الان به این نتیجه و جمع‌بندی رسیده‌ایم که دیگران یعنی ۱۴ نهادی که متولی هستند با مشکل عدم وجود وحدت فرماندهی مواجه هستند؛ یک فرمانده یا یک مدیر واحد برای یک کار وجود ندارد یا به عبارتی مدیریت یکپارچه وجود ندارد؛ وقتی ۱۴ متولی وجود دارد راه پاسکاری کردن فراهم است و هیچ موقع به سر انجام نمی‌رسد.
احمدی صدر با انتقاد از نبود فرماندهی واحد در موضوع آسیب‌های اجتماعی با بیان نمونه‌ای گفت: برای معتادان متجاهر ۵ هزار ظرفیت ایجاد کرده‌ایم، خودمان هم نگهداری می‌کنیم، ۹ گام تربیتی می‌نویسیم و ساماندهی می‌کنیم، اما یک دفعه طرح جمع‌آوری معتادین متجاهر متوقف می‌شود یا بحث تأمین امنیت مراکز ما به درستی انجام نمی‌شود یا دانشگاه علوم پزشکی مجوز بهره‌برداری را صادر نمی‌کند یا دستور تأمین نیاز داروی آگونیست را نمی‌دهد.
وی با بیان اینکه یک دست صدا ندارد و ما در یک مسیری گاهی روی یک تردمیل داریم می‌دویم، گفت: همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها باید پای کار بیایند و کمک کنند؛ شهرداری دست‌بردار نیست و کوتاه هم نمی‌آییم؛ کمک می‌کنیم. دبیر قرارگاه اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه درباره حوزه کودکان کار هم اینگونه است؛ با اینکه ما وظیفه‌ای نسبت به کودکان کار نداریم، طرح جامع ساماندهی کودکان کار ارائه کردیم، گفت: با طرح جمع‌آوری کودکان کار هم مخالف هستیم؛ در تهران ۳۲ بار طرح‌های ضربتی توسط سازمان بهزیستی انجام شده جوابگو نبوده و هنوز شاهد کودکان کار بسیاری هستیم. احمدی‌صدر با تأکید بر اینکه باید بر کرامت انسانی تمرکز شود و به کودکان کار توجه کنیم، ادامه داد: باید در حوزه استعدادیابی، توانمندسازی و حرفه‌آموزی به صورت ویژه تمرکز کنیم، اما باید بدانیم که پاسخ این کار را سه سال بعد خواهیم گرفت.
وی تأکید کرد: اینکه یک طرح بگذاریم، چند میلیارد هزینه و کودکان را جمع‌آوری کنیم و ۲۰ روز در یک مرکز نگه داریم؛ دردی از جامعه دوا نمی‌کند و فقط مسکن برای قلب کسانی است که از دیدن کودکان کار در خیابان‌ها ناراحت هستند.
مدیر عامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران یادآور شد: می‌خواهیم مجتمعی را برای این کودکان طراحی کنیم و بیش از ۳۰ مرکز را در اختیار کودکان کار قرار دهیم که استعداد‌های آن‌ها را برای آینده کشور شناسایی کنیم و آن را رشد دهیم.
وی با بیان اینکه یک بسته سلبی مشتمل بر اقدامات سلبی و ایجابی را طراحی کرده و به شورای اجتماعی وزارت کشور و بهزیستی پیشنهاد داده‌ایم، گفت: اگر آمدند وسط میدان و یاری کردند با هم جلو می‌رویم و اگر هم نیامدند، بخشی را که به خودمان مربوط است، اجرا می‌کنیم.

نظر شما