شناسهٔ خبر: 58478808 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

گزارش خبری کیهان از بحران‌های ریز و درشت اروپا

اعتصاب در آلمان، انگلیس، پرتغال و کرواسی از کارکنان پست و موزه تا معلمان دست از کار کشیدند

در حالی که اروپا و آمریکا همچنان با تسلیح اوکراین به ادامه جنگ اصرار دارند، اخبار و گزارش‌ها از کشورهای اروپایی مثل آلمان، انگلیس، پرتغال و فرانسه نشان می‌دهد که اعتصاب‌ها و تظاهرات در اعتراض به تبعات وخیم اقتصادی این جنگ از سوی مردم همچنان ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

 

سرویس خارجی-

جنگ اوکراین حدود یک ماه دیگر در حالی یکساله می‌شود که سران اروپا و آمریکا همچنان با تسلیح گسترده «کیف» خطر بروز یک جنگ گسترده با روسیه را به جان خریده‌اند و به هشدارها درباره آغاز جنگ جهانی سوم، هیچ اهمیتی نمی‌دهند. این روزها کم نیستند کارشناسان و رسانه‌هایی که هشدار می‌دهند ارسال‌تانک، موشک و حتی هواپیما به اوکراین دیوانگی است و منجر به شعله‌ورتر شدن بیشتر جنگ خواهد شد. ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا هم با آن «ترامپی» اش! این خطر را حس کرده و در این زمینه بایدن را به زمینه ‌سازی برای جنگ جهانی سوم متهم کرده است. «مدودف» رئیس‌جمهور سابق روسیه نیز با اشاره به سیل انبوه سلاح از غرب به اوکراین تلویحاً گفته جنگ جهانی سوم با توپ و‌تانک نخواهد بود بلکه با سلاح هسته‌ای خواهد بود که جهان را به تلی از خاکستر تبدیل خواهد کرد! باز در نشانه‌ای دیگر از شعله‌ور‌تر شدن جنگ، «راب بائر»، رئیس‌کمیته نظامی ناتو طی مصاحبه‌ای با تلویزیون پرتغالی آرتی‌پی هشدار داده که این ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا آماده «مقابله مستقیم» با روسیه می‌شود!
اعتصاب‌ها و تظاهرات‌های ناتمام
در حالی که سران اروپا به تسلیح گسترده «کیف» ادامه داده و نسبت به آغاز یک جنگ اتمی حساسیتی از خود نشان نمی‌دهند، مردم اروپا زیر تورم شدید اقتصادی ناشی از طولانی شدن این جنگ، در حال له شدن هستند و طبق معمول راه‌حلی که ارائه می‌شود اجرای سیاست‌های ریاضتی و سختگیرانه است که باز قربانیان آن همین کارگران و کارمندانی و مردم عادی هستند. این روزها کشورهای اروپایی تحت تاثیر بحران اقتصادی شاهد موج گسترده اعتصاب‌ها هستند و روزی نیست که شهرهای بزرگ اروپایی شاهد اعتصاب یا تظاهرات نباشند. تظاهرات در کشورهای اروپایی در اعتراض به بالا رفتن هزینه‌های زندگی همچنان خبرساز است و حالا نوبت به معلمان کشور «پرتغال» رسیده که با برپایی تظاهرات به وضعیت جاری اعتراض کنند. منابع رسانه‌ای از لیسبون پایتخت پرتغال در این باره خبر دادند ده‌ها هزار نفر از معلمان و دیگر اعضای کادر آموزشی در پرتغال روز شنبه با برپایی تظاهرات خواستار افزایش حقوق و دستمزد و بهتر شدن شرایط کاری خودشان شدند.
به گزارش رویترز، تظاهرات معلمان در پایتخت پرتغال فشار مضاعفی روی دولت این کشور قرار داده است چرا که دولت پرتغال در حال دست و پنجه نرم کردن با بحران «هزینه زندگی» در این کشور است.بنا بر آمار پلیس پرتغال، حدود 80 هزار معترض در تظاهرات روز شنبه در لیسبون پایتخت این کشور شرکت کردند. به گزارش فارس به نقل از رویترز معلمان و دیگر کادر آموزشی پرتغال در تظاهرات خود شعارهایی علیه وضعیت موجود اقتصادی در این کشور سر دادند. «برای بانک‌ها میلیون‌ها (دلار) هست، برای ما فقط چند پِنی است»، یکی از این شعارها بوده است. معلمان در پرتغال شکایت دارند که آنها کمترین میزان دستمزد در میان کارمندان دولتی را می‌گیرند که به این معنی است که وضعیت مالی آنها پس از افزایش اخیر تورم به بالاترین میزان خود در ۳۰ سال اخیر بدتر شده است.
موج تازه اعتصاب‌ها در انگلیس
در تازه‌ترین موج اعتصاب مشاغل عمومی در انگلیس کارکنان موزه این کشور هم قصد دارند تا در اعتراض به شرایط کاری و پایین‌بودن دستمزدهای خود دست از کار بکشند. به گزارش ایرنا، بزرگ‌ترین سندیکای کارگزاران دولت انگلیس موسوم به «پی‌سی‌اس» اعلام کرد که معترضان از سیزدهم فوریه(24 بهمن) مصادف با تعطیلات میان ترم مدارس این کشور اعتصاب خواهند کرد. این حرکت اعتراضی که شامل کارکنان اطلاعات و امنیت موزه بریتانیا می‌شود، به مدت هفت روز یعنی تا پایان تعطیلات مدارس ادامه خواهد داشت. طبق اعلام «پی‌سی‌اس»، این اعتصاب از ۱۳ تا ۱۷ فوریه(24 تا 28 بهمن) برگزار می‌شود. مشاوران حقوقی و کارکنان دادگاه‌ها نیز که عضو سندیکای پی‌سی‌اس هستند قصد دارند تا از سوم فوریه(14 بهمن) و به مدت چهار روز اعتصاب کنند.در جریان این اعتصاب قرار است طیف مختلفی از مشاغل عمومی از جمله نیروهای مرزی و کارکنان اداره کاریابی به صف معترضان ملحق شوند. دبیرکل «پی‌سی‌اس» هشدار داد که اعتصاب روز چهارشنبه، «بزرگ‌ترین اقدام سندیکای ما در یک دهه خواهد بود و یک صد هزار نفر از اعضای ما در سراسر انگلیس، اسکاتلند و ولز به دولت اعلام خواهند کرد که خواهان افزایش حقوق هستند تا به آنها برای گذر از بحران هزینه‌های زندگی کمک کند.»همزمان کنگره اتحادیه کارگری نیز قرار است در اعتراض به لایحه پیشنهادی دولت برای مقابله با برگزاری اعتصاب مشاغل عمومی، تظاهرات کنند. گفته می‌شود که این لایحه جنجالی میلیون‌ها کارگر را در معرض اخراج قرار می‌دهد.در لایحه پیشنهادی دولت «ریشی سوناک»، سطحی حداقلی از خدمات عمومی مشخص شده که بر اساس آن کارگران و کارکنان در بخش‌های خدمات اضطراری عمومی حق اعتصاب نخواهند داشت. براساس این لایحه از هر پنج کارگر انگلیسی یک نفر در معرض خطر ممنوعیت اعتصاب قرار خواهد گرفت.
اعتصاب کارکنان پست آلمان ادامه دارد
در آلمان نیز اعتصاب کارکنان اداره پست در اعتراض به دستمزدها روز شنبه هم ادامه داشت و سبب شد تعداد زیادی بسته و نامه به دست گیرندگان نرسد. به گزارش تسنیم به نقل از «زد دی اف» آلمان،در مناقشه چانه زنی دسته جمعی با «دویچه پست»، اتحادیه «وردی» هم از کارمندان خواست روز شنبه نیز کار خود را متوقف کنند. یک بیانیه مطبوعاتی نشان می‌دهد که «وردی» از کارکنان شرکت‌های منتخب در مراکز بسته و نامه و همچنین در تحویل بسته، نامه و شبکه به سراسر کشور خواسته است تا کار خود را تعطیل کنند.
به گفته سخنگوی پست، حدود 13500 کارگر روز شنبه در این اعتصاب‌ها در مناطق مختلف آلمان شرکت کردند. در مناقشات بین طرفین، اتحادیه «وردی» خواستار 15 درصد حقوق بیشتر و افزایش کمک هزینه آموزشی برای هر سال آموزش به میزان 200 یورو در ماه در یک دوره یکساله است. دویچه پست این درخواست را رد کرده و آن را غیرقابل تامین مالی دانست.پیش از این در «دویچه پست» در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته هم اعتصاباتی صورت گرفته بود. به گفته «وردی»، حدود 24000 کارمند در سراسر کشور در این اعتصاب‌ها شرکت کردند. در مجموع حدود 30000 کارمند پست طی سه روز هفته گذشته دست به اعتصاب زدند. شرکت پست آلمان از این اعتصاب‌ها به عنوان اقدامی افراطی انتقاد کرد. بر اساس بیانیه مطبوعاتی «وردی»، کارمندان اعتصابی به ویژه تحت تأثیر تورم بالا هستند، زیرا آنها مجبورند بخش زیادی از درآمد خالص خود را صرف غذا و انرژی کنند.
نگرانی غول انرژی فرانسه
در فرانسه نیز همزمان با ادامه اعتصاب‌ها و اعتراض‌ها به طرح « بازنشستگی» ارائه شده از سوی دولت ماکرون مدیر غول انرژی فرانسه نسبت به تدوام بحران انرژی در سال جاری میلادی ابراز نگرانی نکرد. مدیر اجرایی شرکت فرانسوی توتال پیش‌بینی کرد که در سال ۲۰۲۳ بازار گاز طبیعی اروپا شاهد رقابت فشرده عرضه و تقاضا باشد چرا که ذخایر گاز طبیعی باید در تابستان و بدون عرضه معمول روسیه دوباره پر شوند. به گزارش ایرنا، «پاتریک پویان» در این زمینه به روزنامه بلژیکی
« اِکو»گفت: اروپا به نسبت سال ۲۰۲۲ گاز کمتری از روسیه تامین خواهد کرد، باید دوباره گاز مایع طبیعی (LNG) فراوانی را وارد کند و اوضاع دوباره نگران‌کننده خواهد شد.به گفته مدیرتوتال، اروپا در زمستان امسال توانسته ذخایر گاز را بیشتر از حد معمول نگه دارد زیرا هوای معتدل غیرمعمول تقاضا را کاهش داده و واردات گاز مایع طبیعی نیز به وفور ادامه دارد. ذخایر گاز اروپا زمستان را با حدود ۵۰ درصد ظرفیت به پایان خواهند رساند و گاز کافی برای پر کردن به موقع ذخایر در زمستان آینده فراهم شده است. این خوش‌بینی قیمت گاز را در ماه گذشته حدود ۳۰ درصد کاهش داده است.با این حال، کاهش شدید عرضه روسیه همچنان مایه نگرانی است. این امر رقابت اروپا با آسیا برای واردات ال ان جی را افزایش داده و افزایش تقاضا می‌‌تواند تهیه محموله‌های ضروری مورد نیاز برای تکمیل موجودی‌ را دشوارتر کند.
حمله به بیمارستان با موشک آمریکایی
از تحولات میدانی جنگ اوکراین هم خبر این که منابع خبری غروب شنبه به وقت تهران از حملات نیروهای اوکراین به یک بیمارستان در منطقه «لوهانسک» خبر دادند.وبگاه شبکه خبری «راشاتودی» در این زمینه گزارش کرد که بیمارستان «نووایدار» با موشک‌های «هایمارس» اهدایی غرب به  نیروهای مسلح اوکراین مورد حمله قرار گرفت.به گزارش این منبع خبری، در نتیجه این حمله  ۱۴ نفر کشته و ۲۴ نفر مجروح شدند و ساختمان این بیمارستان تقریبا به طور کامل ویران شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما