شناسهٔ خبر: 58478723 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

در یک مناظره تلویزیونی عنوان شد

همخوانی شعار «زن زندگی آزادی» باارزش‌های دینی، فرهنگی و انقلابی

ستاره صبح - الهام روحانی: معصومه ابتکار معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری در دولت دوازدهم با انسیه خزعلی معاون زنان و خانواده رئیس‌جمهور در دولت سیزدهم شامگاه شنبه در برنامه شیوه شبکه چهار درباره مطالبات زنان و جوانان با یکدیگر مناظره کردند. معصومه ابتکار در این مناظره انتقادات تندی درباره نادیده گرفتن مطالبات زنان در دهه‌های گذشته و شنیده نشدن صدای مردم در رسانه ملی را بیان کرد. انسیه خزعلی، فرزند ابوالقاسم خزعلی عضو پیشین شورای نگهبان نیز به جای پرداختن به مطالبات زنان در حال حاضر از دستاوردهای دولت سیزدهم دفاع کرد و گفت: این دولت تورم ۶۰ درصدی را به ۴۰ درصد رسانده است و دولت در سال دوم آواربرداری از دولت قبل است. خزعلی در این مناظره خطاب به معصومه ابتکار گفت که شما 16 سال معاون رئیس‌جمهور در دولت‌های روحانی و خاتمی بوده‌اید چه کاری برای زنان انجام داده‌اید؟ در ادامه گزیده نظرات ایشان را می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

زنان خبرنگار، استاد، دانشجو، 
وکیل به دلیل حرف‌هایشان نباید در زندان باشند
ابتکار با اشاره به وقایع اخیر در کشور خاطرنشان کرد: گرامی می‌دارم یاد و خاطره افرادی که در حوادث بسیار تلخ اخیر جان باختند چه از مردم و چه از افراد مدافع امنیت، و مردم ماتم‌زده و عزادار شدند و گرامی بداریم تمام کسانی را آسیب دیدند.
 اگر یک عذرخواهی ساده اتفاق می‌افتاد این ماجرا‌ها پیش نمی‌آمد و اگر یک اقدام اساسی برای اصلاح امور و بهبود شرایط پیش می‌گرفتیم این اتفاقات رخ نمی‌داد. جوانان و مردم می‌خواهند که آن‌ها را جز فریب‌خوردگان نبینیم، این‌ها جوانانی هستند که دردمند و سازندگان کشور هستند و می‌خواهند آن‌ها را درک کنیم.
ابتکار گفت: شعار «زن زندگی آزادی» باارزش‌های دینی فرهنگی و انقلابی ما همخوانی دارد.
وی ادامه داد: امیدوارم که افراد برای دیدگاه و افکارشان هزینه ندهند و زندان نروند. هیچ زن خبرنگار، استاد، دانشجو، وکیل به دلیل حرف‌هایش زندان نرود و امیدوارم به آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی برگردیم. آرمان‌هایی که همه در سال ۵۷ به آن وفادار بودیم و در طول زمان کمرنگ شد.
ابتکار خاطرنشان کرد: همه این‌ها مردم ایران هستند و جوانان ما هستند و باید نگاه مادرانه داشته باشیم و این جوان و دختر معترض را فرزند خودمان بدانیم همان‌طور که رهبر انقلاب این نگاه رادارند و شهید سلیمانی هم این دختران را فرزندان خود می‌دانستند. درست است که دشمن موجودیت ایران را برنمی‌تابند، اما مهم‌ترین مسئله برای انسجام داخلی و برای اینکه بتوانیم همه را کنار هم داشته باشیم این است که به نسل جوان فرصت دهیم.

ضرورت شنیده شدن صدای مردم در صداوسیما
ابتکار تصریح کرد:‌ ای کاش به جای من یکی از این فعالین زن منتقد را دعوت کرده بودید و اجازه می‌دادید صحبت کنند این‌ها معتقدند که حرفشان را بزنند و البته زمانی هم که ما در دولت بودیم تریبون خاصی نداشتیم و این امکان صداوسیما در دولت وقت نبود، اما باید این فرصت را فراهم کنیم که گفتگو شکل بگیرد این گفتگو می‌تواند به این صورت باشد که بخش‌های علمی را شما در این برنامه دنبال کنید، اما در بخش‌های دیگر صداوسیما باید صدای مردم شنیده شود این لازمه همدلی است ما همه سوار یک کشتی هستیم و دلمان برای این کشور می‌سوزد وقتی می‌بینیم که این حوادث در کشور اتفاق می‌افتد می‌بینیم از اصول انقلاب و قانون اساسی فاصله گرفته‌ایم و برای اینکه انسجام ایجاد شود باید اصلاح کنیم و به جوانان فرصت دهیم تا اصلاح کنند برای آینده.
وی تصریح کرد: جمعیت قابل‌توجهی از جامعه ایرانی هستند که مطالباتی دارند که می‌خواهند شنیده شوند و لزوماً هم با استاندارد‌های حاکم و غالب سازگار نباشد، اما ضروری است که جامعه ما این واقعیت‌ها را بشنود علاوه بر اینکه یک عذرخواهی ساده می‌توانست باعث شود که ماجرای خانم امینی به اینجا کشیده نشود.

تضمین آزادی در قانون اساسی
وی با اشاره به شعار زن زندگی آزادی گفت: همین شعار زن زندگی آزادی باارزش‌های دینی فرهنگی و انقلابی ما همخوانی دارد مگر آزادی از مطالبات اصلی مردم در انقلاب ۵۷ نبود مگر از موضوعات مورد تأکید امام نیست مگر ما به این راحتی می‌توانیم این آرمان‌ها را فراموش کنیم و از دست بدهیم. امروز نسل جوان و خیلی از اقشار مردم احساس می‌کنند آزادی معنای خود را در عمل از دست داده است آزادی اندیشه آزادی بیان همه مبانی ما در انقلاب بود.
ابتکار خاطرنشان کرد: ما می‌دانیم تهدیدات دشمن وجود دارد و بسیار هم جدی است، اما قانون اساسی آزادی را تضمین کرده است و حقوق انسان و آن چیزی که خداوند برای انسان مقرر کرده است آزادی را تضمین کرده است بزرگان انقلاب همواره بر این ارزش‌ها تأکید داشتند. متأسفانه صدمه‌ای که برخورد‌های قهری دارد بسیار بدتر است. گشت ارشاد سال‌ها موردانتقاد بود کارشناسان بارها نقد کردند که این شیوه برخورد مناسب نیست و هم به روح و روان جوانان آسیب می‌زند و هم نتیجه‌بخش نیست و نمی‌توانیم مفاهیمی مانند حجاب را از طریق برخورد قهری پیش ببریم، اما عده‌ای بر طبل سختگیری می‌کوبیدند و مسائل زیادی را ایجاد کردند و حتی در دوره اخیر سخت‌گیری زیادی را ایجاد کند و فقط هم همین ماجرای اخیر نبود و اصلاح این رویکرد و نگاهی که با توجه به حقوق ذاتی انسان باشد مطالبه ما در آستانه دهه فجر است.
ابتکار با اشاره به برنامه عدالت جنسیتی گفت: در سال ۹۸ بیش از ۳۰ برنامه جامع در سطح ملی برای رسیدن به عدالت جنسیتی تدوین شد و ما این را با برش استانی پیش می‌بردیم و یک سامانه رصد پایش هم داشتیم. قانون اساسی ما در تمامی شئون اسلامی برابری را در اولویت حقوق زنان می‌داند. ما این قدری که روی فرزند آوری تأکید کردیم باید ابتدا ملزومات آن را ایجاد کنیم.

اجرای سند 2030 در دولت سیزدهم
معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در دولت روحانی در برنامه شیوه گفت: چطور شما که با سند ۲۰۳۰ مخالف بودید بخش آموزش را از همین سند قبول دارید و می‌خواهید اجرا کنید. برای ما بد بود و برای شما نه؟ - در پاسخ به وی انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در دولت رئیسی گفت: ما با حق تحف قبول کردیم.

پیامد نظارت استصوابی برای مردم
 معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده در دولت روحانی در برنامه شیوه: با نظارت استصوابی یک طیف وسیع را حذف کردند و بعد انتظار داشتند به بن‌بست نرسند‌. کسی را باقی نگذاشتید برای رأی دادن اما چنان رد صلاحیت کردند که امکان انتخاب باقی نگذاشتند. من در دوران اصلاحات مسئولیت داشتم اما حکومت یکدست نبود و حالا بهانه‌ای وجود ندارد. الآن همه با دولت کنونی هم‌راستا هستند و هیچ بهانه‌ای ندارند الا نداشتن پشتوانه اجتماعی. جامعه را نمی‌بینند چون وام‌دار مردم نیستند و می‌گویند این‌ها که به ما رأی ندادند.
 ابتکار درباره برجام گفت: بعدازآن رئیس‌جمهور بی‌خرد آمریکا (ترامپ) که راه تعامل را بسته بود، دوباره راه تعامل باز شد اما اقدام نشد.
وی افزود: زنان در مجمع تشخیص و شورای نگهبان و مجلس خبرگان غایب هستند.
 معصومه ابتکار گفت:‌ اول شرایط اقتصادی را بهبود بدهید بعد حرف از فرزند آوری بزنید.
ابتکار: انقلاب برای آزادی اظهارنظر بود. آرزو می‌کنیم به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب کسانی که فقط به خاطر اظهارنظر زندانی‌شده‌اند آزاد شوند.
خزعلی: کسی فقط به خاطر نظر در زندان نیست.
ابتکار: چرا هستند.
ابتکار گفت: زنان احساس می‌کنند برخی از قوانین به زیان آن‌هاست. رهبری هم به ما گفتند درباره خشونت به قانون نیاز داریم.
سال‌ها روی موضوع خشونت کار شد و در دولت قبل لایحه‌ای با امضای رئیس‌جمهور وقت آقای روحانی و رئیس وقت قوه قضائیه که حالا رئیس‌جمهور است به مجلس رفت ولی دو سال در مجلس ماند و تازه در کمیسیون تصویب‌شده و هنوز به صحن نرفته. لایحه تشدید مجازات پدر در صورت قتل فرزند را هم در دولت روحانی تصویب کردیم ولی در مجلس مانده تازه این‌ها کف مطالبات زنان ایرانی است.
چرا دو سال است در مجلس معطل گذاشته‌اند‌. کارایی همین است. پیام جامعه آشکار است. چرا واکنش مناسب نشان نمی‌دهیم؟ چند سال طول کشید که ما در عمل به شعار و رفتار نمادین امام عمل کنیم و ظریف در دولت روحانی، توانست 5 سفیر موفق زن را منصوب کند.

دوقطبی شدن جامعه
انسیه خزعلی در این مناظره گفت: زمان شاه آزادی زنان وجود نداشت اسارت زنان بود. به زنان در زمان شاه نگاه ابزاری می‌شد فضایی برای فعالیت و سلامت زنان در زمان شاه وجود نداشت. عدالت جنسیتی از برابری بالاتر است. آزادی خیلی خوب است اما تعبیر ما متفاوت است‌. با یک دروغ کشور ما را به آشوب کشیدند‌. پشت کلمات ظاهرفریب دروغ است. برای کسی که کشته نشده داد و فغان راه می‌اندازیم. چرا در آبان ۹۸ از فرمانداری که دستور تیرداد دفاع کردید. سفره‌ها کوچک‌شده ولی این دولت مقصر نیست. از تورم ۶۰ درصدی به ۴۰ درصد رساندیم. درحالی‌که در ترکیه به خاطر جنگ اوکراین تورم صد در صد است. ما در سال دوم آواربرداری هستیم. افراط و تفریط باعث شده مقابل هم بایستیم و جامعه دوقطبی شود. وظایف و ویژگی‌های زن و مرد باهم متفاوت هستند. ندیدن تفاوت‌ها ظلم به زن است. تبعیض مثبت ترحم به زن است. تساوی به معنی غربی را قبول نداریم.

نظر شما