شناسهٔ خبر: 58478279 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چهلمین سالگرد شهادت سرلشکر حسن باقری در زادگاهش برگزار شد

تبریز - ایرنا - همزمان با ۹ بهمن سالروز شهادت سرلشکر شهید حسن باقری، مراسم بزرگداشتی در زادگاه این شهید در روستای افشرد هریس برگزار شد.

صاحب‌خبر -

فرمانده سپاه عاشورا روز یکشنبه در یادواره این شهید، تجلیل از شهدا را حرکتی ارزشمند برای تجلیل از فرهنگ شهادت دانست و افزود: شهید باقری افشرد استراتژیست بزرگ جنگی و پایه گذار واحد اطلاعات رزمی سپاه در جنگ بود .
سردار اصغر عباسقلی زاده خاطرنشان کرد: در انقلاب اسلامی هر کس در دامن ولایت مطلقه فقیه باشد و مطیع فرمان ولایت و هدفش خدمت باشد به فردی مثل شهید حسن باقری افشرد تبدیل می‌شود.

غلامحسین افشردی معروف به حسن باقری، ۲۵ اسفند ۱۳۳۴ در روستای افشرد از توابع بخش خواجه در شهرستان هریس آذربایجان شرقی متولد شد و در سنین کودکی همراه خانواده به تهران مهاجرت کرد.
وی دوره دبستان را در مدرسه «مترجم الدوله» و دوره متوسطه را در دبیرستان «مروی» تهران به پایان رساند و در سال ۱۳۵۴ در رشته دامپروری دانشگاه ارومیه پذیرفته شد، اما بعد از سه ترم به دلیل مبارزات انقلابی از دانشگاه اخراج شد و در اسفند ۱۳۵۶ لباس سربازی به تن کرد.
شهید سرلشکر باقری در اواخر سال ۱۳۵۷ و در پی فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر فرار سربازها از پادگان‌ها، با استفاده از غفلت مأموران از پارگان فرار کرد و به دلیل برخورداری از آموزش نظامی، به همراه سایر اعضای خانواده و دوستانش در تصرف کلانتری ۱۴ و پادگان عشرت آباد در تهران نقش بارزی داشت.
شهید باقری افشرد تا خرداد ۱۳۵۸در کمیته انقلاب اسلامی و برخی نهادهای دیگر فعالیت داشت که در همین دوران به عنوان خبرنگار با روزنامه جمهوری اسلامی و در سرویس سیاسی و فرهنگی آن همکاری خود را آغاز کرد.
وی در اوایل سال ۱۳۵۹ به استخدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و در اطلاعات سپاه، نام مستعار «حسن باقری» را برای خود برگزید که وظیفه اش شناسایی گروهک‌های ضدانقلاب بود.
او با شروع جنگ ایران و عراق مهرماه سال ۱۳۵۹ به همراه عده‌ای از پاسداران راهی جبهه‌های جنوب و خوزستان شد و طی بیش از ۲ سال حضورش در جنگ، با استفاده از تجربیاتی که در زمان خبرنگاری خود در ایران و لبنان به دست آورده بود، به جمع‌ آوری اطلاعات و نقشه‌های عملیاتی و ضبط صدا در جبهه‌های ایران پرداخت.
این فرمانده جوان و نابغه دوران دفاع مقدس روز ۹ بهمن سال ۱۳۶۱ در منطقه عملیاتی فکه که سمت قائم مقامی فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران را داشت، بر اثر اصابات گلوله خمپاره به شهادت رسید و در قطعه ۲۴ گلزار شهدای بهشت زهرای تهران آرام گرفت.
فرماندهی قرارگاه نصر، قرارگاه کربلا و محور دارخوین، معاونت ستاد عملیات جنوب و معاونت عملیات طریق القدس از جمله سوابق نظامی سرلشکر شهید حسن باقری افشرد بود.

نظر شما