شناسهٔ خبر: 58477994 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

چالش دولت جدید انگلیس، رسوایی فرار مالیاتی

ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس پس از چند روز مقاومت در برابر فشار احزاب و افکار عمومی بالاخره به فرار مالیاتی ناظم زهاوی رئیس حزب حاکم محافظه کار واکنش نشان داد و او را برکنار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از لندن، ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس پس از چند روز مقاومت در برابر فشار احزاب و افکار عمومی بالاخره به فرار مالیاتی ناظم زهاوی رئیس حزب حاکم محافظه کار واکنش نشان داد واو را برکنار کرد.

ریشی سوناک به عنوان رهبر حزب محافظه کار و نخست وزیر انگلیس پس از اینکه مشخص شد زهاوی قوانین مالیاتی را نقض کرده و این موضوع به طور گسترده در رسانه‌ها منتشر و واکنش احزاب را برانگیخت از سمتش برکنار شد.

در گزارش منتشر شده لوری مگنوس مشاور نخست وزیر انگلیس امده است بررسی‌ها نشان داد زهاوی پس از استعفای سوناک از وزارت خزانه داری در دولت جانسون به جای او وزیر خزانه داری شد، اما نگفته بود در سازمان مالیاتی پرونده فرار مالیاتی دارد که در حال پیگیری است.

حزب کارگر اصلی‌ترین رقیب حزب حاکم محافظه کار، فرار مالیاتی عضو ارشد حزب حاکم محافظه کار را که خود زمانی وزیر خزانه داری این کشور بود "غیرقابل درک"دانست و نخست وزیر این کشور را به جانبداری از قانون شکنان متهم کرد.

انجلا رینر معاون حزب کارگر هم از دولت خواست درباره پرونده زهاوی شفاف سازی کامل کند.

این در حالی است که مقامات ارشد حزب حاکم محافظه کار در واکنش به اقدام دولت در برکناری زهاوی ان را دیر هنگام توصیف کردند و گفتند نخست وزیر باید پیش‌تر مبادرت به این کار می‌کرد.

ناظم زهاوی از اعضای ارشد حزب حاکم محافظه کار در دولت‌های اخیر سمت‌های مختلفی داشت. از جمله مسئول امور واکسیناسیون کرونا، وزیر اموزش و پرورش و در مقطعی وزیر خزانه داری انگلیس بود. او اکنون زیر فشار رسانه‌ها و افکار عمومی درباره ثروتش قرار دارد و خواستار بررسی چگونگی دست یابی به این میزان از ثروتش شده اند.

براساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های انگلیس زهاوی در یک خانواده کرد در عراق به دنیا آمد. آنان خانوادگی در سال‌های اولیه حکومت صدام حسین از عراق به انگلیس عزیمت کردند. زهاوی پس از تحصیل در رشته مهندسی شیمی در دانشگاه موسوم به کالج لندن، وارد تجارت شد و در سال ۲۰۰۰ شرکت نظرسنجی یوگوو YouGov را تأسیس کرد.

او از سال ۲۰۱۰ نماینده حوزه انتخابیه استراتفورد از حزب حاکم محافظه کار بوده است و در سپتامبر ۲۰۲۱، در یک تغییر کابینه، وزیر آموزش و پرورش شد او اواخر تابستان امسال با استعفای ریشی سوناک وزیر خزانه داری دولت جانسون به عنوان وزیر خزانه داری جانشین سوناک شد و هنگامیکه سوناک به قدرت رسید او را به عنوان رئیس حزب محافظه کار منصوب کرد و تا برکناری اش عهده دار این سمت بود.

علاوه بر زهاوی شمار دیگری از اعضای حزب حاکم محافظه کار به علت تخلف یا نقض قوانین سبب شده اند در این امور نیز این حزب زیر تیغ انتقاد‌ها قرار داشته باشد که از جمله مهمترین پرونده‌ها مربوط به خود ریشی سوناک است که در زمان در دست داشتن وزارت خزانه داری همراه با جانسون به علت نقض مقررات کرونایی جریمه شد. همچنین سوئلا براورمن وزیر کشور دولت ریشی سوناک که به علت نقض قوانین امنیت اسناد مجبور شد از کابینه لیز تراس استعفا دهد.

نظر شما