شناسهٔ خبر: 58469220 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تکرار/*«فیلیمو»، همیشه طلبکار / از راهبری آشوب ها تا پیاده سازی اهداف دشمن

«فیلیمو»در طول فعالیتش بدنبال جذب و کسب اعتماد مخاطبان بوده تا سر بزنگاه‌های سیاسی کشور، هماهنگ با دشمن عمل کند و تنور اغتشاشات را شعله‌ور سازد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس-گروه هنر و رسانه: این روزها که کشور بیشتر از همیشه به آرامش نیاز دارد، بازیگران اصلی جبهه دشمن در میدان جنگ نرم آشکارتر از همیشه نقش‌هایشان را عیان کرده‌اند. در این میان برخی از پلتفرم‌های نمایش خانگی با اینکه ذیل قوانین جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند اما نقش اساسی  را در ملتهب کردن فضا بازی می‌کنند. عجیب اینکه آن‌ها دست به هر عمل ضد ملی می‌زنند و همچنان فعالیت و کسب و کارشان هم پابرجاست.

بی‌شک یکی از مهم‌ترین این پلتفرم‌ها« فیلیمو» است که این روزها کنش‌هایش کم از سعودی اینترنشنال ندارد. مروری بر رفتارهای این VOD نشان می‌دهد که چگونه تلاش می‌کند بر آتش آشوب‌ها بدمد و همزمان که کسب درآمد می‌کند امنیت ملی را هم به خطر بی‌اندازد.

*مروری بر پیشینه پلتفرم‌ها 

شکل‌گیری سرویس‌های خرید اشتراکی فیلم و سریال در ایران، از ۱۳۹۳ آغاز شد و به مرور، بازیگران مختلفی در این صنعت ظهور کردند. با روی کار آمدن VODها  خیلی‌ها بر این باور بودند که این رسانه‌های جدید برای گرم کردن بازار سرگرمی‌سازی، به وجود آمده‌اند و قرار بود با پررنگ شدن نقش آن‌ها، هم صنعت سریال‌سازی تلویزیون تکانی بخورد و هم با رقابتی‌تر شدن فضا، هنرهای نمایشی ما از نظر ساختار و محتوا متحول شود. اما در آن زمان کسی تصور نمی‌کرد که این پلتفرم‌ها قرار است به نوعی، نقش مافیای هنرهای نمایشی را ایفا کنند، نقشی که به لطف همه‌گیری کرونا به آن رسیدند.

 در این میان فیلیمو اولین بستر آنلاین خرید اشتراک فیلم و سریال ایرانی می‌باشد که ارتباطش با آپارات کمک کرد مخاطبان زیادی با آن آشنا شده و اواخر سال 1394، رکورد یک میلیون نمایش موفق، در فیلیمو ثبت شود. علاوه بر انتشار فیلم‌ و سریال‌های ایرانی، آثار سینمایی و تلویزیونی خارجی نیز در این کسب و کار مطرح، منتشر می‌شوند.

سرمایه‌گذاری روی تولید و انتشار اختصاصی فیلم و سریال نیز از دیگر فعالیت‌های فیلیمو است. پس از کرونا و تعطیلی سینماها، اکران آنلاین آثار روز سینما هم به خدمات فیلیمو اضافه شده است.

*سریال‌ها یکی یکی از راه می‌رسند

«فیلیمو» در سال ۱۳۹۷ دست به اقدام تازه‌ای زد و تصمیم گرفت پا را از نمایش فیلم و سریال فراتر بگذارد و سریال تولید کند. اولین محصول این سایت، سریال «نهنگ آبی» به کارگردانی فریدون جیرانی بود و از سال ۱۳۹۹ هم سریال‌هایی مانند «خوب، بد، جلف: رادیواکتیو»، «ملکه گدایان»، «می‌خواهم زنده بمانم»، «زخم کاری»، «جیران» و...اختصاصاً از «فیلیمو» پخش شدند. در مورد کیفیت و ویژگی سریال‌های این پلتفرم نقدهای مختلفی در بخش هنر و رسانه خبرگزاری فارس منتشر شده است که علاقه‌مندان را به آن ها ارجاع می‌دهم. در این گزارش آن چیزی که اهمیت دارد نه وضعیت کیفی و کمی سریال‌ها بلکه رفتار و کنش‌های این پلتفرم در ماه‌های اخیر است. 

*«فیلیمو»، حواشی بسیار و همیشه طلب‌کار بودن

پلتفرم «فیلیمو»طی مدت فعالیت خود حواشی بسیاری داشته است؛ از افزایش بدون نظارت تعرفه‌های اشتراکی گرفته که بارها اعتراض مشترکان را در پی داشته تا پخش سریال‌هایی که مجوز ارشاد و ساترا را نداشته‌اند. در حقیقت پلتفرم‌های ایرانی مثل فیلیمو در این سال‌ها با سوء استفاده از حمایت‌های دولتی مبنی بر تشویق مخاطبان به جایگزینی این پلتفرم‌ها بجای شبکه‌های خارجی، در فضایی که هیچ نظارت دقیقی بر عملکرد آنها وجود ندارد، گویی فقط بدنبال کسب درآمد بوده‌اند بدون آنکه حق بینندگانشان را در اولویت قرار دهند.

این پلتفرم‌ها جوجه‌هایی با دهان همیشه باز و همیشه طلبکاری هستند که انتظار دارند حاکمیت بیشترین خدمات را به آنها عرضه کند و در انتها هیچ کاری به آنها نداشته باشد. نه قانونی بر ایشان وضع کند، نه مالیاتی بگیرد و نه نظارتی غیر از خودشان را می‌پذیرند.

*هم صدایی با دشمن و شعله‌ور کردن آشوب‌ها

در این چند هفته گذشته «فیلیمو» پا را فراتر گذاشته و همراه با چند پلتفرم و استارت آپ دیگر با دشمنان قسم خورده این نظام همصدا شده و با انتشار هشتگ مهسا امینی بدنبال متشنج کردن فضای جامعه و تحریک و تشویش اذهان مخاطبان خود شده است.«فیلیمو»درحالی مدعی شده است که  انتشار این مطالب در راستای مسئولیت اجتماعی اوست که طی این ۸ سال فعالیت همیشه در موضوعات بزرگ مذهبی مثل عاشورا یا غدیر یا در موضوعات ملی مثل ۲۲ بهمن، یا در موضوعات ملی مردمی مثل قهرمانی کشتی گیران در مسابقات جهانی هیچ واکنشی از خود نشان نداده است.

به نظر می‌رسد«فیلیمو»در طول فعالیتش بدنبال جذب و کسب اعتماد مخاطبان بوده تا سربزنگاه‌های سیاسی کشور،  هماهنگ با دشمن عمل کند و تنور اغتشاشات را شعله‌ور سازد.

در حالیکه باید به طور کلی یک چهارچوب اصولی بر فضای پلتفرم‌ها و استارت آپ های داخلی حاکم باشد که همانا چهارچوب ارزش‌های اخلاقی، ارزش‌های اسلامی و همچنین ارزش‌های ملی است.

 «فیلیمو» در راه حمایت از اغتشاشگران حتی گوی سبقت را از سایر پلتفرم‌های مشابه ربوده و مدیریت کلان آن به وقاحتی در وطن فروشی رسیده که یکی از کارمندهایش را فقط بخاطر انتقاد از ضدانقلاب و اعتصابات سراسری اخراج می‌کند تا خدایی نکرده مورد غضب معاندان نظام قرار نگیرد.

*وقتی معنای جنگ نرم آشکار می‌شود

بجز این حمایت آشکار، «فیلیمو» سعی کرده بصورت غیرمستقیم و با نمایش فیلم‌ها سیاه و تلخ از وضعیت زنان در ایران به شعار پوشالین آن‌ها مشروعیت بخشد. این پلتفرم نمایش خانگی که حالا دیگر به غول این عرصه نیز تبدیل شده است و هیچ نظارتی را بر نمی‌تابد  و خود ادعای همه چیز دانی دارد، هر اتفاقی که در ماه‌های اخیر افتاده را به شکل‌های مختلفی برجسته‌سازی کرده است. انتخاب فیلم‌هایی که به شکلی بازنمایی وضعیت موجود هستند برای دمیدن بیشتر بر آشوب‌ها از اهداف اصلی این پلتفرم بوده است.

*«فیلیمو» چگونه آشوب‌ها را راهبری می‌کند؟

در میان سامانه‌های نمایش فیلم و سریال، فقط فیلیمو بخشی به نام بخش ویژه دارد که به نظر می‌رسد کارش پیشنهاد دادن به تماشاگران باشد.در چند هفته اخیر در بخش ویژه این سامانه حجم عظیمی از فیلم‌های سینمایی مرتبط با مسائل زنان دیده می‌شود؛ فیلم‌هایی درباره اسیدپاشی، تجاوز، بهره‌کشی و امثال آن مثل هیس، دخترها فریاد نمی‌زنند، این زن حقش را می‌خواهد، لانتوری، آخرین بار کی سحر را دیدی؟‌، لاک قرمز، آرایش غلیظ، دو زن و بسیاری دیگر از فیلم‌های این‌چنینی و حتی پویانمایی مانند مولان که روایتگر دختری است که شکل و ظواهری مردانه بخود می‌گیرد تا به هدفش برسد.

فیلیمو همچنین در بخش یادداشت‌های خود که در مهرماه نوشته و در آذر ماه به روز رسانی شده است، به انتشار متنی با عنوان«تو قهرمانی دختر» به مرور فیلم‌های ایرانی پرداخته که به زعم نویسنده نقش اول آنها زنانی شجاع هستند.

دخترانی که سعی می‌کنند قهرمان زندگی‌شان باشند و علیه ساختار خانواده و عرف جامعه و سرکوب‌هایی که گاهی مانع پیشرفت‌شان می‌شود قد علم کنند و مسیر زندگی خود را تغییر دهند. ساده لوحانه و حتی ابلهانه است که نمایش چنین فیلم‌هایی را بی‌ارتباط با وضعیت کنونی جامعه بدانیم.

*«فیلیمو» و پیاده‌سازی اهداف دشمن

امروز که دشمن به اقتدار جمهوری اسلامی در عرصه نظامی پی برده و جبهه مقاومت نیز بیداری اسلامی را در دنیا رقم زده، بنابراین تنها راه نفوذ دشمن از طریق فرهنگ و رسانه است  و چه اسف بار که یک پلتفرم داخلی که با حمایت دولت به چنین جایگاهی در میان مردم رسیده، خود بازیچه دست دشمنان باشد.

در تحلیل نهایی به نظر می‌رسد نوبت آن رسیده که مسئولان قضایی بعنوان مدعی العموم و نهادهای نظارتی فرهنگی که تاکنون چشم خود را بروی تخلفات این پلتفرم بسته‌اند، اکنون که اقدامات آن جنبه امنیتی بخود گرفته سریعا وارد عمل شوند تا کسب و کاری که افراد مسئله‌دار با پوشش فرهنگی به راه انداخته‌اند بیشتر از این به راهی برای پیاده‌سازی اهداف دشمن تبدیل نشود.

پایان پیام/

نظر شما