شناسهٔ خبر: 58467408 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی وزارت علوم:

لغو مجوز ۷۰ موسسه غیرانتفاعی طی ۱۵ سال اخیر

زهرا سیفی

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم گفت: ۷۰ موسسه غیرانتفاعی طی ۱۵ سال اخیر در روند ارزیابی و نظارت لغو مجوز شده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، روح الله رازینی صبح امروز در نشست خبری با ارائه گزارش عملکرد از اقدامات این مرکز و گرامیداشت انقلاب اسلامی گفت:تعداد دانشجویان قبل انقلاب حدود ۱۶۰ هزار نفر بود که امروز بالغ بر سه میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف مشغول تحصیل هستند.

وی ادامه داد: همچنین اعضای هیات علمی قبل از انقلاب به ده هزار نفر نمی رسید ولی امروز تعداد اعضای هیات علمی تمام وقت ما بالغ بر ۸۰ هزار نفر است. همچنین پذیرفته شدگان در دانشگاه ها قبل از انقلاب به ۵ تا ۶ هزار نفر نمی رسید ولی امروز فقط در حوزه تحصیلات تکمیلی ۱۵۰ هزار نفر در سال پذیرش می شوند. همچنین قبل انقلاب به ازای هر هزار نفر ۴.۵ دانشجو داشتیم که امروز به ازای هر هزار نفر ۳۸ دانشجو داریم.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم ادامه داد: قبل از انقلاب مجموع موسسات و واحدهای دانشگاهی ما ۲۴۰ تا ۲۵۰ واحد دانشگاهی بود که امروز با احتساب شعب دانشگاه ها مجموعه واحدهای ما در حوزه دانشگاه ها، پارک ها به ۲۸۰۰ واحد رسیده است.

وی با بیان اینکه در طول این سال ها رشد کمی آموزش عالی رشد قابل ملاحظه ای بوده افزود: ما برای اینکه رویکرد فعالی داشته باشیم به دنبال «نهضت کیفیت» در آموزش عالی هستیم و به طور جدی آن را در اولویت قرار داده ایم.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم با اشاره به ساختار مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم گفت: در سال های گذشته زحمات زیادی در این حوزه کشیده شده و ارزیابی هایی از کیفیت موسسات انجام شده است و به لحاظ ساختاری دانشگاه منتخب در هر استان نماینده ما در استان ها است و در حال حاضر هیات های نظارت و تضمین کیفیت در ۳۱ استان فعال بوده و ۳۵۰ عضو هیات علمی در این هیات های نظارت و کیفی عضو بوده و مسئولیت نظارت و ارزیابی دارند.

رازینی ادامه داد: در دور جدید مقرر شده است از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد نیز در هیات نظارت عضو شوند و ما نیز امکان نظارت از زیر نظام دانشگاه آزاد را داشته باشیم.

رازینی تاکید کرد: علاوه بر نظارت و ارزیابی مستمر برنامه ما ورود به بخش تضمین کیفیت است ما به دنبال این هستیم که زمینه را برای ارتقای کیفیت در موسسات فراهم کنیم و تعاملات خوبی با دستگاه های ذیربط داشته باشیم.

وی با اشاره به برنامه هایی که در این مرکز پیگیری می شود، افزود: نکته اول شروع و راه اندازی «جایزه ملی کیفیت موسسات آموزش عالی» است. بر همین اساس با نظام اداری و استخدامی رایزنی کرده ایم و مقرر شده است برخی موسسات ما در جشنواره شهید رجایی حضور داشته باشند، این جشنواره قرار است سال آینده برگزار شده و با تایید سازمان اداری و استخدامی تعدادی از موسسات برتر ما در این جشنواره شرکت کرده و از آنها قدردانی شود.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم از دیگر برنامه های این مرکز توجه به شاخص های بهره وری اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه ها و توصیه های رئیس جمهور در سال های اخیر در دیدار با دانشگاهیان موضوع بهره وری بوده. در وزارت علوم نیز این بحث دغدغه مدیران بوده و پیگیری می شود و ایده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این بخش نظام ارتقای بهره وری است که در آموزش عالی آن را آغاز خواهیم کرد و شاخص های بهره وری در موسسات با توجه به ماموریت دانشگاه ها استخراج شده است.

ارزیابی روسای دانشگاهها و رصد موسسات آموزش عالی

وی از دیگر برنامه های این مرکز به ارزیابی روسای دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: یکی از وعده های این دولت توجه جدی به عملکرد مدیران در حوزه های مختلف بوده است بر همین اساس این موضوع مورد توجه وزارت علوم قرار گرفته و در اجلاس اخیر روسای دانشگاه ها به تمام روسای دانشگاه ها ابلاغ شده و در اجلاس بعدی روسا معرفی و نتایج ارزیابی اعلام می شوند.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم افزود: هدف ما از این ارزیابی معرفی یا توبیخ عملکرد ضعیف روسا نیست بلکه کمک می کند یادگیری سازمانی در آموزش عالی رقم خورد.

وی در ادامه از برنامه های دیگر این مرکز به سفرهای کیفیت اشاره کرد و گفت: در این سفرها موسسات رصد می شود و ما آن را هفته های کیفیت استانی نامگذاری کرده ایم. موضوعاتی که در این سفرها پیگیری می شود توانمندسازی، آموزش و ترویج گفتمان کیفیت در مجموعه های استانی است.

رازینی ادامه داد: از دیگر مباحثی که پیگیری می شود بازدید زیرنظام های مختلف آموزش عالی با هدف آشنایی با مساله ها و چالش های این موسسات در حوزه کیفیت است.

وی ادامه داد: از مسائل کیفی دیگری که پیگیری می کنیم موضوع آمایش آموزش عالی است که نتایج آن به برنامه ریزان و فعالان حوزه آموزش عالی ارائه می شود.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم گفت: هدف از این سفرها در استان ها این است که مسائل و چالش هایی که موسسات در کیفیت با آن مواجه هستند شناسایی شده و اقدامات اصلاحی و تدابیر لازم برای رفع آن انتخاب شود.

وی در ادامه در خصوص ارزیابی موسسات غیرانتفاعی گفت: طی ۱۵ سال گذشته ۷۰ موسسه غیرانتفاعی در این بازدید و ارزیابی ها لغو مجوز شده اند و مواردی از این موسسات فعالیت شان محدود شده مثلا ظرفیت جذب دانشجوی آنها صفر شده است.

لغو مجوز ۷۰ موسسه در ۱۵ سال

رازینی ادامه داد: در مجموع موسسات غیرانتفاعی که در سراسر کشور فعال هستند به ۳۰۰ مورد نیز نمی رسند ولی ۷۰ مورد از این موسسات در ۱۵ سال اخیر لغو مجوز شده اند و در این چند ساله توجه به مسائل و چالش های این موسسات بیشتر شده است.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم درباره چالش های موسسات غیرانتفاعی نیز گفت: این موسسات از تنوع چالش ها برخوردار هستند که به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضای هیات علمی از شاخص ترین آنهاست.

نظر شما