شناسهٔ خبر: 58467135 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان | لینک خبر

رونمایی از سه کتاب با موضوع شهید حاج قاسم سلیمانی

کتاب «قهرمانی به شکل خودم» به نویسندگی کلر ژوبرت، کتاب «سیب آخر» به قلم محمود خسروی‌راد و کتاب «مردی که زبان کبوترها را می‌دانست» به قلم نازنین صابری بهداد با حضور نویسندگان کتاب نقد و بررسی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی؛ ویژه‌برنامه رونمایی از سه کتاب با موضوع «حاج قاسم سلیمانی» با مشارکت حوزه هنری خراسان رضوی و به همت مرکز آفرینش‌های استان در محل حوزه هنری استان برگزار شد.

کتاب «مردی که زبان کبوترها را می‌دانست» برای گروه سنی ب و ج کاری از خانه همبازی، دفتر مطالعات جبهه فرهنگی، نوشته نازنین صابری بهداد یکی از این کتاب‌ها بود که با حضور نویسنده اثر رونمایی شد.

کتاب دیگر که با حضور خانم کلر ژوبرت نویسنده نام‌آشنای حوزه کودک و نوجوان رونمایی شد با عنوان «قهرمان به شکل خودم» جدید تربیت تألیف خانم ژوبرت برای کودکان و نوجوانان است.

سیب آخر نوشته محمد خسروی راد سومین کتابی بود که امشب با حضور پرشور خانواده‌ها رونمایی و معرفی شد، نویسنده در این کتاب یکی از متفاوت‌ترین ابعاد شخصیتی حاج قاسم را نشان می‌دهد، زمانی که سردار دل‌ها در میدان نبرد بود و وقتی سیل خوزستان اتفاق افتاد، شتابان به این استان سفر کرد و تلاش کرد باری از دوش مردم بردارد که به زبانی گویا و شیوا برای کودکان و نوجوانان در کتاب بیان می‌شود. رضوی ویژه‌برنامه رونمایی از سه کتاب با موضوع «حاج قاسم سلیمانی» با حضور اعضا و همراهی حوزه هنری خراسان رضوی در محل حوزه هنری برگزار شد.

رونمایی از سه کتاب با موضوع حاج قاسم سلیمانی

ضرورت «الگوسازی» در ادبیات کودک

رقیه فاضل، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه فرهنگی به‌عنوان نخستین سخنران این برنامه، اشاره‌ای به مفهوم قهرمان‌پروری داشت و بیان کرد: موضوعی که پیش از همه به ذهنم رسید، این بود که چه در فضای نوشتن و چه در فضای قصه‌گویی، خوب است به الگوسازی توجه شود؛ زیرا قهرمانان می‌توانند همان قله‌هایی باشند که دل‌ها را به سمت خود جلب می‌کنند و زمینه‌ساز تربیت باشند. وی افزود: به همین دلیل است که امروزه در هر مکتب و اندیشه‌ای، قهرمانان حرف اول را می‌زنند و در همین شرایط است که در برابر قهرمان‌سازی‌های تخیلی هالیوود همچون بتمن، مرد عنکبوتی و دختر کفشدوزکی، شهید سلیمانی ما به‌عنوان یک الگوی زنده و واقعی قرار دارد که می‌تواند سرمشق انسان‌سازی باشد.
به گفته این استاد دانشگاه، مزیت بزرگ شخصیت‌هایی مثل شهید سلیمانی می‌تواند این باشد که در دسترس هستند. فاضل تأکید کرد که قهرمانان غیرواقعی، کودکان را سرخورده می‌کنند؛ زیرا هرچه باشد، هیچ دختربچه‌ای نمی‌تواند در آینده، دختر کفشدوزکی باشد یا هیچ پسربچه‌ای نمی‌تواند در بزرگ‌سالی به مرد عنکبوتی تبدیل شود، اما هرکس می‌تواند در آینده در سایه پایبندی به اخلاق و باایمان به خدا، به جایگاهی دست پیدا کند که مقاومت ۸۰ روزه مردم «آمرلی» را که در آستانه فروپاشی قرار داشت، ختم به پیروزی و جاودانگی کند.
وی بیان کرد: باور به مفهوم منجی و کسی که در آینده می‌آید تا زندگی را بهتر کند، یک سرفصل تربیتی با عنوان «آموزه نجات» است. این مبنا، همان موضوعی است که حتی مکتب فکری غرب هم نتوانسته است آن را به کلی منکر شود، بلکه در عمل، شرایطی را رقم زده که این باور با قهرمان‌سازی‌های تخیلی به انحراف کشیده شود و حالت رؤیا و توهم پیدا کند، درحالی‌که اسلام به همه یاد می‌دهد که شخصیت‌های تغییردهنده آینده می‌توانند از بین مردم باشند و چه در سایه همدلی و چه با خودسازی، شخصیت‌هایی شکل بگیرند که عامل اصلاح و سعادت باشند.

رونمایی از سه کتاب با موضوع حاج قاسم سلیمانی
شهید سلیمانی، اثرگذارتر از سردار سلیمانی
کلر ژوبرت، نویسنده کتاب «قهرمان، از جنس خودم» در ادامه این مراسم به بیان روایت‌های احساسی از بازخوردهای این کتاب پرداخت. وی تصریح کرد: من همیشه با این سؤال مواجه بودم که اگر شهید قهرمان است، پس چرا در عمل جان خود را از دست داده است و خدا در لحظه شهادت به او کمک نکرد. بااین‌حال، پس از اینکه مسلمان شدم و به ایران آمدم، در شهدای دفاع مقدس، دفاع از حرم و به‌ویژه در جریان

شهادت شهید سلیمانی پاسخ سؤال خود را دریافت کردم و به چشم دیدم که شهید سلیمانی پس از یک مسیر پرافتخار، زمانی شهید می‌شود که دیگر در اوج کمال انسانی قرار دارد و شخصیت «شهید سلیمانی» فراتر از «سردار سلیمانی» می‌تواند اثرگذار و تاریخ‌ساز باشد.
به گفته وی، این داستان، به مسیر قهرمان شدن شهید سلیمانی می‌پردازد تا حتی دختربچه‌ها هم بدانند که لازم نیست حتماً مرد باشند و به جنگ بروند تا قهرمان شوند. در واقع، روایت تلاش شهید سلیمانی برای تسویه بدهی‌های پدرش در دوران کودکی، یکی از فرازهای زندگی مردی است که تنها در برابر بزرگ‌ترین قدرت‌های زورگوی دنیا ایستاد، اما ما یقین داشتیم که در دنیای کودکان، شاید این بخش از زندگی حاج قاسم، تأثیرگذارتر از حماسه‌آفرینی‌های ایشان در جبهه‌های نبرد باشد.

رونمایی از سه کتاب با موضوع حاج قاسم سلیمانی
همه می‌توانند «حاج قاسم» باشند
محمد خسروی راد، نویسنده کتاب «سیب آخر»، در ادامه این مراسم تأکید کرد که روایتگری به زبان ساده، کلیدی‌ترین عنصر برای یک نویسنده موفق است. به گفته وی، کتاب خوب، کتابی است که هرکس آن را مطالعه کند، احساس کند می‌تواند نویسنده باشد و بیان روان، او را به وجد بیاورد.
این نویسنده حوزه کودک و نوجوان گفت: قهرمان‌پروری زمانی موفق خواهد بود که الگوی مطرح‌شده، تحقق‌پذیر و دست‌یافتنی باشد. کودکان ما هم باید از این حقیقت آگاه شوند که شهید سلیمانی، مردی از جنس مردم بود و هرکس می‌تواند با خودسازی، حاج قاسم آیندگان باشد. داستان «سیب آخر» هم بر اساس همین نظریه و از یک کارگاه نویسندگی به نام «باغچه» شکل گرفت؛ این طرحی بود که با خرد جمعی به آن پرداخته شده؛ زیرا پرداختن به زندگی قهرمانان به‌تنهایی بسیار سخت است و باید از زوایای گوناگون به موضوع‌هایی ازاین‌دست نگاه کرد.

رونمایی از سه کتاب با موضوع حاج قاسم سلیمانی
حاج قاسم متعلق به بچههاست
نازنین صابری حداد، نویسنده کتاب «مردی که زبان کبوترها را می‌دانست»، سخنران بخش پایانی این مراسم بود. وی تأکید کرد که گفتن از شهدا سخت است و از حاج قاسم سخت‌تر، اما حقیقت این است که حاج قاسم به بچه‌ها بسیار نزدیک بود و به برکت ارتباط صمیمانه‌ای که با کودکان داشت، می‌توان شهید سلیمانی را یک سرفصل تربیتی ویژه در ادبیات کودک و نوجوان دانست.
به گفته این نویسنده کودک و نوجوان، هرگز نباید این‌طور باشد که شهید سلیمانی را به نسبت اقتضائات عملیاتی و حوزه فعالیت خود که مربوط به میدان جنگ و نبرد بود، محدود به دنیای بزرگ‌ترها دانست، بلکه او این قابلیت را دارد که الگوی نسل آینده باشد و نباید این مرجع فرهنگی را از کودکان دریغ کرد. وی همچنین در پاسخ به فلسفه نام‌گذاری کتاب نیز تصریح کرد که نمی‌توان شهید سلیمانی را معصوم دانست، اما خصوصیت جان‌بخشی به اشیا و دانستن زبان هر چیز به‌عنوان ویژگی ذاتی کودکان، در انسان‌هایی هم که ضمیر پاکی داشته باشند، تجلی پیدا می‌کند و در این کتاب، به روایت پراحساسی از فضایل شخصیتی شهید پرداخته شده است.
تلاقی تصویر لبخند شهید سلیمانی با پیشانی‌بندهای رنگارنگ «من قاسم سلیمانی‌ام» بر پیشانی کودکان مشهدی در انتهای این مراسم، تصویر جاودانه‌ای در قاب رسانه‌ها ثبت کرد تا ثابت کند که داستان‌های پرشور از حماسه‌های شهید سلیمانی در کتاب‌های کودک و نوجوان، از قلمروی کلمات فراتر رفته و می‌توان به سلیمانی‌های آینده این سرزمین امیدوار بود.

اعضای مرکز چهار نیز درباره کتاب‌ها نظرشان را اعلام کردند. شادی میرمحرابی عضو مرکز درباره کتاب «قهرمانی به شکل خودم» گفت: این کتاب غیر از نشان دادن قهرمانی حاج قاسم سلیمانی به نکات دیگری مثل اهمیت استفاده درست از فضای مجازی هم اشاره داشته است.

محمدرضا حجتی‌نژاد عضو مرکز درباره کتاب «مردی که زبان کبوترها را می‌دانست» گفت: این نکته که صداقت حاج قاسم مثل کودکان بود و به همین دلیل کبوتر می‌توانست با او گفتگو کند برایم جالب بود اما این عنوان می‌توانست یک کتاب با موضوع رضوی هم باشد.

زینب جلالی عضو مرکز درباره کتاب «سیب آخر» گفت: این کتاب می‌گوید برای قهرمان بودن سن و جنس مهم نیست هم چنان‌که قهرمان داستان که دختر بود در کنار حاج قاسم به سیل‌زده‌ها کمک می‌کرد.

 قصه‌گویی سارا امیدوار کارشناس فرهنگی استان بخش دیگر برنامه بود. امیدوار قصه «قهرمانی به شکل خودم» را برای کودکان و نوجوانان قصه‌گویی کرد که مورد توجه نویسنده و حاضرین قرار گرفت.

برگزاری مراسم سربندزنی مزین به نام سردار سلیمانی توسط مادران برای کودکان و حضور کودکان بر روی سن و همخوانی با کلیپ «رفیق شهیدم»، قرعه‌کشی و اهدای هدیه به برگزیدگان و تقدیر از نویسندگان و عکس یادگاری از دیگر برنامه‌های این نشست بود.

لازم به توضیح است در این نشست بسیاری از فعالان و دوستداران ادبیات کودک و نویسندگان نیز حضور داشتند.

رونمایی از سه کتاب با موضوع شهید حاج قاسم سلیمانی

نظر شما