شناسهٔ خبر: 58466501 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

حرکت به سمت شهرهای هوشمند و پایدار اجتناب‌ناپذیر است

رئیس سازمان فناوری اطلاعات کشور، با تاکید بر اینکه حرکت به سمت شهرهای هوشمند و پایدار اجتناب‌پذیر است گفت: کمبود منابع و توسعه غیر اصولی در برخی موارد باعث شده تا امروز حرکت به سمت شهرهای هوشمند و پایدار غیرقابل انکار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کیش، محمد خوانساری در نخستین نمایشگاه بین‌المللی شهر پایدار که در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی جزیره کیش در حال برگزاری است، با اشاره به اینکه با درنظرگرفتن زمان محدودی که در اختیار داریم این روند باید در دستورکار باشد،اظهار داشت: امروز کمبودهای قابل توجه منابع در حوزه‌های مختلف کاملاً محسوس است به‌خصوص در زمینه زیست محیطی که این مهم می‌تواند بسیاری از المان‌های مرتبط را هم تحت تاثیر قرار داده و درصورت بی‌توجهی با چالش روبرو نماید.

به گفته خوانساری در شرایط فعلی توجه به پایداری از دو جنبه بسیار مهم مورد بحث و بررسی است که اولین آن مربوط به حال حاضر و تامین نیازهای فعلی است اما مهمتر از آن موضوع نسل‌های آینده و منابع موجود است به صورتی که باید برنامه‌های توسعه‌ای به نحوی تدوین شده باشند که منابع برای نسل‌های آینده نیز وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: اگر در این فرآیند یک نگاه سیستماتیک داشته باشیم، در میابیم برای دستیابی به اهداف تعیین شده تنها راهکار ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای جمع‌آوری اطلاعات و پردازش آنها است تا سیاست‌گذاران کلان بتوانند برمبنای آنها سیاست‌گذاری اصولی، منطقی و دقیق داشته باشند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران همچنین تصریح کرد: در این زمینه نقش وزارت ارتباطات بسیار کلیدی است به دلیل که لازم است زیرساخت‌های تمام حوزه‌ها برای ایجاد ارتباط با دیتا بیس‌های دقیق را فراهم کند.

به گفته وی نکته حائز اهمیت در این بین مربوط به استفاده دقیق از فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی است تا سازمان‌های دریافت کننده اطلاعات بتوانند دیتای تجمیع شده دقیق و قابل استفاده داشته باشند و در نهایت سیاست‌گذاران برای حکمرانی دقیق از خروجی سازمان‌ها برای تصمیم‌گیری و سیاستگذاری استفاده کنند.

خوانساری همچنین گفت: البته فرآیند مذکور تنها برای سیاستگذاری جدید از سوی تصمیم‌گیرندگان ارشد نیست بلکه مسئولان و سیاستگذاران با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده نسبت به اصلاح ساختارها و روندها یا قوانین معیوب برای بهبود اوضاع نیز استفاده کنند و همین نکته عاملی در کاهش هزینه‌ها و استفاده از منابع خواهد شد.

وی درباره اهمیت نخستین نمایشگاه شهرپایدار تاکید کرد: حضور قابل ملاحظه سازمان‌ها، نهادها، شرکت‌های دانش‌بنیان، شهرداری‌ها و ... در یک مکان و یک زمان کنار یکدیگر ترکیبی معنادار ایجاد می‌کند که بدون تردید خروجی آن در آینده‌ای نزدیک می‌تواند برای همگان ملموس باشد و اتفاق‌های مناسبی برای شهرهای کشورمان رقم خواهد خورد.

  تدوین و تهیه طرح جامع مدیریت شهری  

دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران، با اشاره به برنامه‌های مجمع گفت: مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران در راستای شهرها و کلانشهرهای پایدار تدوین و تهیه طرح جامع مدیریت شهری را در دستور کار دارد.

احسان متولیان در ادامه افزود: طرحی با عنوان مردمی‌سازی حکمرانی در کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی درحال بررسی است که درصورت تصویب و اجرایی شدن آن بدون تردید مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌ها دستاوردهای بسیار مناسبی در راستای پایداری شهرها و کلانشهرهای کشورمان خواهد داشت.

متولیان همچنین تاکید کرد: کلانشهرها و شهرها با درنظر گرفتن روند توسعه‌ کلانشهرها و همچنین تغییرات اقلیمی استفاده بهینه از منابع و کاهش آلاینده‌های محیط زیست اصلی‌ترین راهکار مورد نظر است و این زمینه استفاده از هرگونه ظرفیت می‌تواند مفید فایده بوده و هزینه‌های احتمالی را کاهش دهد.

وی معتقد است، اجرای دقیق و کامل قانون هوای پاک یکی از موضوعات مهم در راستای شهرهای پایدار است و به دلیل گسترش آلودگی هوا و تهدید سلامت شهروندان در مجموع اولویت ویژه‌ای دارد که همه مسئولان و نهادهای مرتبط برای اجرای آن تلاش‌های قابل توجهی انجام داده و می‌دهند.

به گفته متولیان برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها، اجلاس و همایش‌های مرتبط می‌تواند گام‌های موثری در راستای رسیدن به اهداف تعیین شده باشد و بدون تردید حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه عاملی در استفاده بهینه از منابع شناخته می‌شود هرچند در بسیاری از موارد دستاوردهای اینگونه شرکت‌ها سرعت دسترسی به نتایج را هم افزایش می‌دهد.

اولویت پایداری زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی از سوی دیگر دبیرعلمی نخستین اجلاس و نمایشگاه بین‌المللی شهرپایدار ضمن اشاره به اهمیت شکل‌گیری چنین رویدادی گفت: عطش توسعه در دهه‌های اخیر باعث شده که منابع طبیعی به‌خصوص در موارد زیست محیطی را با رویای توسعه به صورت افسارگسیخته‌ای هزینه کنیم و اکنون به همین دلیل درگیر مشکلاتی هستیم که باید در اولین فرصت تصمیم‌گیری اصولی و منطقی برای آنها داشته باشیم.

محمدرضا قادری در ادامه افزود: امروز در برخی از موارد وقتی به دستاوردهای برخی برنامه‌ها و سیاست‌های توسعه‌ای می‌نگریم می‌بینیم نسبت هزینه به فایده آنها منطقی نیست و در برخی موارد هزینه‌ای که به محیط اطراف خودمان تحمیل کرده‌ایم جبران شدنی نیست.

قادری معتقد است به همین وقتی صحبت از شهر پایدار می‌کنیم باید با هدف پایداری زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی تصمیم‌گیری کنیم چون این سه بخش زیربنای پایداری مورد نظرمان‌ در شهرها وکلانشهرها است و همه آنها باید در اولویت هر برنامه توسعه‌ای قرار گیرد.

وی با اشاره به موضوع اقتصاد دانش‌بنیان تصریح کرد: در روزگار فعلی مطرح شده اقتصاد دانش‌بنیان در واقع همان اقتصاد پایدار است که می‌توانیم براساس آن با مدیریت منابع و استفاده بهینه از آنها اقتصادی پایدار و قابل اتکا را درنظر داشته باشیم.

دبیرعلمی نخستین اجلاس و نمایشگاه بین‌المللی شهرپایدار درباره سهم اقتصاد دانش‌بنیان از کل اقتصاد کشورهای توسعه یافته گفت: برآوردها، داده‌ها و تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد سهم اقتصاد دانش‌بنیان در کشورهای توسعه یافته در محدوده 30 درصد قرار دارد و برای رسیدن به این موقعیت ما هم باید تلاش کنیم و البته برنامه‌ریزی دقیق و منطقی داشته باشیم.

به گفته قادری یکی از راهکارهای اصولی برای دستیابی به این جایگاه هم ایجاد شرایطی برای قرار گرفتن شرکت‌های دانش‌بنیان کنار شرکت‌های رشد یافته یا بالغ فعلی است تا ارتباط آنها زمینه تقویت و قدرت گرفتن شرکت‌های دانش‌بنیان که عموماً شرکت‌های تازه تاسیس هستند، باشد.

وی با اشاره به موضوع اهمیت نوآوری در رسیدن به پایداری گفت: در شرایط فعلی برای رسیدن به شهرها و کلانشهرها یا بطور کلی به پایداری نیازمند نوآوری و خلاقیت هستیم که این دو واژه دقیقا بیانگر و نشان‌دهنده همان جایگاه قابل توجه و اتکاء شرکت‌های دانش‌بنیان در فرآیند فعلی است. قادری درباره معنی عبارت هوشمند در مبحث یاد شده همچنین تصریح کرد: بطور کلی عملاً مدیریت کردن و تصمیم گرفتن بر مبنای تحلیل داده‌ها را هوشمندسازی گویند که یکی از اولویت‌های بسیار مهم در حال حاضر به‌خصوص در کلانشهرها و شهرهای صنعتی است.

دبیر اجلاس و نمایشگاه بین‌المللی شهر پایدار درباره اهمیت استفاده از داده‌های این نمایشگاه در آینده نیز افزود: مستندسازی، گزارش محتوا، تهیه کتاب نمایشگاه و شکل‌گیری نمایشگاه‌ در آینده باشد که‌در آن تعامل و ارتباط شرکت‌های دانش‌بنیان و نهادها و سازمان‌های تصمیم‌ساز کشور نیز افزایش خواهد یافت.

نخستین اجلاس و نمایشگاه شهر پایدار با هدف ارائه دستاوردهای شرکت های دانش بنیان در راستای پایداری اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و شهر هوشمند از پنجشنبه 6 دی تا یکشنبه نهم این ماه در محل نمایشگاه های بین المللی جزیره کیش همه روزه از ساعت 16 تا 22 فعالیت می‌کند.

در این نمایشگاه280 شرکت کننده این نمایشگاه در حوزه مختلف از جمله سازمان های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، هلدینگ های مختلف در حوزه‌های فناوری اطلاعات، خدمات شهری، حمل و نقل، بانکداری، صنعت و معدن، توسعه تجارت، اپراتورهای تلفن همراه، شرکت ملی پست، دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری، شرکت های ساختمانی، کشتیرانی، زیرمجموعه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و زیرمجموعه های وزارت دفاع و پشتیبانی فعالیت دارند.

همچنین بیش از 60 شرکت دانش بنیان و 20 شهرداری نقاط مختلف کشور از دیگر شرکت کنندگان در این اجلاسیه و نمایشگاه هستند که توانمندی های خود در حوزه مدیریت هوشمند شهری را به نمایش گذاشته‌اند.

دیگر شرکت کنندگان این اجلاسیه و نمایشگاه از معاونت های اقتصادی، علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارتخانه های کشور، صمت، راه و شهرسازی، ارتباطات و فن آوری اطلاعات، نفت، نیرو، اقتصاد، علوم و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بیمه، صنایع سبز، خودروسازها و اپراتور تلفن هستند.

انتهای پیام/7558/.

نظر شما