شناسهٔ خبر: 58462248 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بازار گزارش می‌دهد؛

دست کشاورزان گلستانی به آسمان | زارعان امیدی به بیمه ندارند

گرگان- خشکسالی، سیل، سرمای ناگهانی و یخ‌زدگی از جمله مخاطراتی است که هرساله محصولات کشاورزان را تهدید می‌کند، با این‌حال به واسطه بدعهدی صندوق بیمه، کشاورزان تمایلی به بیمه کردن محصول خود ندارند.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه استان ها: زراعت کسب و کاری است که وابستگی زیادی به نزولات آسمانی و همراهی آب و هوا دارد چراکه میزان برداشت و به تبع آن درآمد زارعان مشروط بر آن است. درصورتی که در یک سال زراعی محصولی از گزند خشکسالی و سرمازدگی محفوظ بماند کشاورز تا زمان برداشت نگران حفظ آن از آفات و بیماری ها است.

هرچند سال ها است که دولت ها برای کاهش دغدغه زارعان، طرح پوشش بیمه محصولات کشاورزی را پیشنهاد می دهند اما نبود صرفه اقتصادی مبلغی که صندوق بیمه به عنوان غرامت پرداخت می کند و از طرفی کمبود نقدینگی کشاورزان دو علل جدی، بی رونقی بیمه محصولات کشاورزی است. به باور کشاورزان، صندوق بیمه در زمان دریافت دستمزد وعده پوشش های بیمه ای مناسبی را می دهد اما به محض وقوع بحران و خسارت، کمترین هزینه ای را برای پرداخت می پذیرد.

بیمه در حق زارعان اجحاف می کند

یک کشاورز گلستانی در این باره به خبرنگار بازار، گفت: صندوق بیمه کشاورزی در حق زارعان اجحاف می کند و خسارت واقعی را به آنها پرداخت نمی کند لذا باید گفت با اینکه زمینی به صورت ۱۰۰ درصد مورد خسارت قرار گرفته صندوق بیمه روستایی خسارت کامل را به کشاورز پرداخت نمی کند و فقط به دو میلیون تومان به عنوان غرامت اکتفا می کند.

دولت‌ها برای کاهش دغدغه زارعان، طرح پوشش بیمه محصولات کشاورزی را پیشنهاد می دهند

محمد مزرعی با بیان این نکته که معمولا بیمه به تعهداتش در زمان خسارت عمل نمی کند، افزود: چنین رویکردی صنعت کشاورزی گلستان را به بیراهه کشانیده است.

سرمای شدید و کاهش دست کم ۱۰ درجه ای دما در روزهای پایانی دی ماه امسال به بسیاری از باغداران خسارت زد. چراکه رقم پائین مرکبات باغداران را بر آن داشت تا زمان برداشت میوه را قدری تاخیر بیاندازند که این تصمیم با سرمای زمستانی و در نتیجه خسارت باغداران مواجه شد. با اینحال این تولیدکنندگان از بیمه نکردن محصولات خود پشیمان نبودند چون اعتقاد دارند رقمی که به آنها معمولا در چنین وقایعی اختصاص می یابد بسیار ناچیز است.

دست کشاورزان گلستانی به آسمان | زارعان امیدی به بیمه ندارند

یخ زدگی محصولات

یک باغدار گلستانی در این باره به خبرنگار بازار، گفت: آسیبی که یخ زدگی به محصولات وارد کرد قیمت خرید را بیشتر کاهش داده تاجاییکه اگر دولت خرید تضمینی با قیمت مناسب از باغدار انجام نداشته باشد زیان جبران ناپذیری گریبان تولیدکننده را می گیرد.

ابوالفضل جهان تیغ در پاسخ به این سوال که چرا برای جبران خسارت محصول خود را بیمه نکرده، گفت: باغدار و کشاورز به بیمه اعتماد ندارند و البته که منشاء این بی اعتمادی بیمه است بیمه هیچگاه خسارت واقعی را نمی دهد و تنها با پرداخت هزینه ای جزئی به بهره بردار بسنده می کند.

معمولا بیمه به تعهداتش در زمان خسارت عمل نمی کند

وی با بیان اینکه معمولا در چنین شرایطی بیمه با این ادله که محصول را کشاورز دیر برداشت کرده، خسارتی نمی دهد درحالیکه نبود بازار مناسب باغدار را مجاب به این روند می کند، افزود: در دوره های قبل با وجود پرداخت حق بیمه های گران، به محض وقوع خسارت هربار بیمه موضوعی را بهانه برای عدم پرداخت یا کمترین رقم ممکن برای غرامت می کند.

خسارت ۳۰ درصدی باغات

با وجود نارضایتی کشاورزان گلستانی از روند فعالیت بیمه کشاورزان اما مدیران این بخش نظری مخالف با زارعان دارند و معتقدند کشاورزان رقم های پوشش بیمه را بسیار محدود می پردازند. معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی گلستان در گفتگو باخبرنگار بازار، گفت: با توجه به مبلغی که کشاورزان برای پوشش بیمه می پردازند به آنها غرامت داده می شود.

امیر محتشم امیری با بیان اینکه کاهش دمای بیش از ۱۰ درجه ای دما به باغ مرکبات استان، خسارتی معادل ۲۰ تا ۳۰ درصدی وارد کرده است آن دسته از باغدارانی که محصول خود را بیمه کردند با مراجعه به بانک کشاورزی نسبت به دریافت خسارت پیگیری کنند، تاکید کرد: بیمه پس از ارزیابی خسارت به آنها غرامت پرداخت می کند.

وی افزود: پرداخت غرامت به تعرفه ای که کشاورزان انتخاب می کنند، بستگی دارد چراکه ما بیمه هایی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان غرامت داریم اما کشاورزان معمولا به دلیل کمبود نقدینگی رقم های کمتر بیمه ای را انتخاب می کنند البته کمتر از ۱۰ درصد باغات گلستان تحت پوشش بیمه کشاورزی هستند هرچند که برای توسعه بیمه کشاورزی از طریق برگزاری کلاس آموزشی و ترویجی، استفاده از کشاورزان پیشرو بهره بردیم اما هنوز رغبت زارعان برای استفاده از بیمه کم است.

معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی گلستان بیان کرد: در برخی تعرفه های پوشش بیمه با پرداخت پنج میلیون و ۲۰۰ تومان به ازای هر هکتار در صورت بروز خسارت به ازای هر هکتار بیش از ۱۰۰ میلیون تومان سارت پرداخت می شود.

دست کشاورزان گلستانی به آسمان | زارعان امیدی به بیمه ندارند

عملکرد نامناسب حوزه بیمه‌ای

به رغم اینکه معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی گلستان معتقد است کاهش استقبال کشاورزان از بیمه، نبود بسترهای مناسب آموزشی و فرهنگسازی است اما برخی مسئولان پرداخت دیرهنگام و محدود غرامت بیمه را عامل این بی انگیزگی کشاورزان می دانند. مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گلستان در اینباره به خبرنگار بازار، گفت: عامل مطلوب نبودن آمار بیمه محصولات کشاورزی عملکرد نامناسب حوزه بیمه‌ای است.

کاهش استقبال کشاورزان از بیمه، نبود بسترهای مناسب آموزشی و فرهنگسازی است

سید ساسان احمدی افزود: بیمه کشاورزی یکی از ارکان تضمین طرح‌های جهش تولید است بااین حال آمار بیمه کشاورزان نشان می‌دهد که بیمه خیلی خوب در این زمینه ورود نکرده است.

در نهایت باید گفت به نظر می رسد با توجه به نقش موثر بیمه در حوزه کشاورزی به نظر می رسد مدیران کلان استانی باید چاره ای برای این بخش بیاندیشند تا کشاورزان فارغ از دغدغه خاطر خسارات احتمالی به کشت و زرع بپردازند.

نظر شما