شناسهٔ خبر: 58460429 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

تولید، کلید عبور از دشواری‌های اقتصادی است/ بازدید سه‌ساعته رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه توانمندی‌های داخلی

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز گذشته به مدت سه ساعت از نمایشگاه توانمندی‌های داخلی که در حوزه‌های مختلف برپا شده بود بازدید کردند. این نمایشگاه به مناسبت شعار سال که سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده، برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در این نمایشگاه توانمندی‌های داخلی در حوزه‌های صنایع معدنی و اکتشافی، الکترونیکی و مخابرات، هوافضا و ماهواره، خودرو، کشاورزی و غذایی، حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، دریایی و هوایی، بخش مسکن، نفت و پتروشیمی، لوازم خانگی، نساجی، صنایع آبزی پروری، آبخیزداری، صنایع برق و نیروگاهی و سدسازی و طرح‌های مدیریت آب، فناوری اطلاعات و ارتباطات به نمایش گذاشته شده بودند. به همین بهانه با هدف پاسخ‌گویی به چرایی اهمیت بازدید معظم‌له از این نمایشگاه برخی بیانات و تأکیدات گذشته ایشان در زمینه حمایت و توسعه دانش بنیان‌ها را مرور کرده‌ایم تا از اهمیت هرچه بیشتر برگزاری این نمایشگاه اطلاع حاصل کنیم.

اهمیت اقتصاد دانش بنیان برای ایران امروز
اراده دولت سیزدهم برای بی اثرسازی تحریم‌ها، گسترش روابط همسایگی و عبور از دیپلماسی یک‌جانبه‌گرایانه گذشته، اهمیت حرکت هرچه بیشتر به سمت اقتصاد دانش بنیان با هدف رشد صادرات و افزایش روابط اقتصادی با همسایگان و همچنین مسئله تأمین نیاز داخلی با هدف کاهش وابستگی به واردات را نمایان می‌کند. اهمیت علم و دانش در اقتصاد ارزش‌افزای دانش بنیان به اندازه‌ای است که حضرت آیت الله خامنه‌ای درباره اهمیت آن می‌گویند: «علم برای کشور، یک سرمایه بی‌ پایان و تمام نشدنی است. اگر چرخه تولید علم در یک کشوری به راه افتاد، اگر استعدادی وجود داشت و به جریان افتاد، اگر ظرفیت‌ها شروع کرد به بروز و ظهور، آن وقت این دیگر منبعِ تمام نشدنی است. علم یک پدیده درونزاست؛ چیزی نیست که انسان برای آن ناچار و ناگزیر باشد که وابسته شود. بله، اگر شما بخواهید علمِ حاضر و آماده را بگیرید، همین است؛ وابستگی دارد، اما بعد از آنکه بنیان علمی در یک کشوری به وجود آمد، آن وقت حالت چشمه‌های جوشان را پیدا می‌کند».

تولید دانش‌بنیان زمینه‌ساز حرکت رو به جلو
رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی سال ۱۴۰۱ ضمن بیان علت تمرکز بر مسئله تولید در سال‌های اخیر، می‌گویند: تولید، کلید حل مشکلات اقتصادی و راه اصلی عبور از دشواری‌های اقتصادی است، ضمن اینکه رشد اقتصادی، افزایش اشتغال، کاهش تورم، افزایش درآمد سرانه، بهبود رفاه عمومی و همچنین افزایش اعتماد به نفس و عزت ملی در گرو رونق و رواجِ اکسیری به نام تولید ملی است که تکیه بر آن در این سال‌ها تأثیرهای خوبی نیز داشته است. معیار قرار دادن تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین موجب حرکت رو به جلو و محسوس در همه اهداف اقتصادی است؛ بنابراین شعار سال ۱۴۰۱ عبارت است از «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین».

کشوری که تولید ندارد، وابسته است
حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار کارگران نمونه کشور سال ۸۹ با بیان اینکه تولید، چه در عرصه‌ صنعت، چه در عرصه‌ کشاورزی، از اهمیت درجه‌ اول برخوردار است، کشوری که تولید نداشته باشد، خواهی نخواهی وابسته است تأکید می‌کنند: «اگر همه‌ نفت و گاز دنیا هم زیر زمین‌های ما و در چاه‌های ما ذخیره شده باشد، به دردمان نمی‌خورد. باید تولید در کشور – به‌خصوص تولید دانش‌بنیان، متکی به دانش و مهارت‌های علمی و تجربی - پیش برود؛ این به دست کارگر و کارفرماست. مدیریت آن هم با دولت است؛ بایستی سازماندهی کنند، کار کنند».

اهمیت بالای تربیت نیروی دانش‌بنیان
رهبر معظم انقلاب در سخنانی دیگر با کارآفرینان سراسر کشور همان سال می‌گویند: «به تربیت نیرو، به‌خصوص در صنایع دانش‌بنیان - همان طور که دوستان گفتند - بایست خیلی اهمیت داد. در بعضی از بخش‌ها خوشبختانه این کار شده است. در بخش انرژی هسته‌ای ما اطلاع داریم، در بخش رویان از نزدیک اطلاع داریم که تربیت نیروی ماهر، نیروی کارآمد، نیروی دانشمند و محقق انجام گرفته. بایست به این در بخش‌های مختلف توجه کرد».

اهمیت بالای ارتباط صنعت و دانشگاه
ایشان در حرم مطهر رضوی در آغاز سال ۱۳۹۱ نیز تأکید می‌کنند: «همیشه به مسئولان گوناگونِ بخش‌های مرتبط دولت‌های گذشته سفارش می‌کردم سعی کنید بین صنعت و دانشگاه ارتباط برقرار کنید. خوشبختانه در اینجا دیدم که این ارتباط برقرار شده است. البته این باید عمومیت پیدا کند و همه‌ صنایع ما با دانشگاه‌ها مرتبط شوند، به دانشگاه‌ها متصل شوند؛ هم دانش ما رشد می‌کند، هم صنعت ما رشد می‌کند».

تأکید بر همسو شدن قوا برای توسعه دانش بنیان
رهبر فرزانه انقلاب خرداد سال ۱۴۰۱ نیز در پاسخ به نامه درخواست معاون وقت علمی و فناوری رئیس جمهوری برای همسوشدن نهادهای حاکمیت برای توسعه صنایع و شرکت‌های خلاق تأکید می‌کنند: «مرقومه‌ جناب آقای دکتر ستاری ، معاون محترم علمی و فناوری رئیس‌جمهور مبنی بر درخواست همسو شدن سه قوه و نهادهای حاکمیت در جهت توسعه صنایع و شرکت‌های خلاق و همچنین توجه به فناوری‌های نرم و خلاق به‌عنوان مکمل اقتصاد دانش‌بنیان؛ به استحضار رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی رسید، معظم‌له مرقوم فرمودند: «به مسئولان ذی‌ربط در این باره تأکید شود».

نظر شما