شناسهٔ خبر: 58460422 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری مطرح کرد؛

تدوین پیش‌نویس ایمنی زیستی نابودی بیوتکنولوژی کشور را هدف گرفته است

مریم رضایی

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه در پیش‌نویس جدید قانون ایمنی زیستی نمایندگان این ستاد حضور نداشته‌اند، گفت: به این پیش‌نویس ایرادات بسیار جدی وارد شده، به گونه‌ای که اگر حتی فرهنگ این پیش‌نویس در ذهن کسی رخنه کند، کل بیوتکنولوژی کشور تعطیل خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در حالی پیش‌نویس قانون ایمنی زیستی شامل ۵ بخش و ۵۲ ماده از سوی مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی تدوین شده است که به گفته دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، اگرچه این ستاد مسؤول برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری حوزه بیوتکنولوژی کشور است، اما در تدوین این پیش‌نویس حضور نداشته است.

دکتر مصطفی قانعی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جزئیات تدوین پیش نویس جدید برای قانون ایمنی زیستی، گفت: آنچه که تدوین شده، پیش نویس قانون نبوده، بلکه یک کار پژوهشی بوده که چند نفر اجرایی کردند و این طرح پژوهشی را در قالب پیش‌نویس تنظیم کرده بودند.

وی با بیان اینکه این افراد این متن را به شورای ایمنی زیستی ارائه کرده‌اند، ادامه داد: جلسه‌ای در این زمینه با حضور رییس پژوهش‌های مجلس و صاحب نظران و متخصصان برگزار شد و متخصصان ایرادات اساسی و بسیار جدی را که در متن این پیش‌نویس بوده است، وارد کردند.

قانعی، خاطر نشان کرد: در انتهای این جلسه چند جمع‌بندی (و نه تصمیم) ارائه شد که اولا در این حوزه دولت باید لایحه ارائه دهد، ولی از سوی دیگر تاکید رییس مجلس بر این است که تا زمانی که ضرورت وجود ندارد، دلیلی بر ارائه طرح نیست.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری تاکید کرد: از آنجایی که قانون ایمنی زیستی وجود دارد، ارائه طرح فوریتی در این زمینه ضرورتی ندارد؛ از این رو در این جلسه مقرر شد دولت در این زمینه لایحه ارائه دهد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ایرادات بسیار جدی به این متن که نام "پیش‌نویس" بر آن گذاشته شده و هنوز به هیچ نهادی از جمله مجلس ارائه نشده است، وارد شد؛ از جمله آنکه متخصصان این حوزه تاکید کردند در صورتی که حتی فرهنگ این پیش‌نویس در ذهن کسی رخنه کند، کل بیوتکنولوژی کشور تعطیل خواهد شد.

قانعی یادآور شد: بر این اساس در این جلسه مقرر شد در این پیش‌نویس اصلاحات جدید صورت گیرد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری در پاسخ به این سوال که آیا قرار است این پیش‌نویس به مجلس ارائه شود یا خیر، گفت: هنوز مشخص نیست که این پیش نویس به مجلس ارائه شود یا خیر و این امر منوط به ارائه لایحه از سوی دولت است، ولی تاکید شد که حداقل در ۳ بند از این پیش‌نویس اصلاحاتی را اعمال کند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به نقش این ستاد در تدوین طرح‌ها و قوانین در حوزه‌های مربوط به بیوتکنولوژی، خاطر نشان کرد: به طور کلی افرادی که این در تدوین این پیش‌نویس حضور داشتند، به سراغ این ستاد نیامدند و این در حالی است که بر اساس مصوبات، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری مسؤول سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در این زمینه است.

وی یادآور شد: ایراد دیگری که بر این افراد وارد است، این است که هنوز اقتصاد زیستی کشور محقق نشده است، به فکر ساختن حاشیه‌های این فناوری هستند، این در حالی است که ابتدا یک کشور تعیین می‌کند که چه نوع اقتصاد زیستی می‌خواهد داشته باشد و بعد حواشی آن را ایجاد می‌کند، نه اینکه ابتدا ما حواشی را محکم ببندیم و بعد اعلام کنیم اقتصاد محقق شود یا نشود.

انتهای پیام 

نظر شما