شناسهٔ خبر: 58460359 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

بازار ارز تحت تاثیر فضای احساسی| انتشار اوراق ارز و سکه بازار را مدیریت می‌کند

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: قیمت ارز در بازار از نظر اقتصادی و برابری نرخ‌ها واقعی نیست و بازار تحت تاثیر فضای احساسی و انتظارات تورمی است.

صاحب‌خبر -

به گزراش بازار به نقل از ایبنا، حمیدرضا جیهانی، کارشناس اقتصادی درباره فضای هیجانی خرید و فروش ارز گفت: تعیین نرخ ارزهای خارجی در کشورهای مختلف فرمول و معادلاتی دارد که می‌توان آنها را با چند مدل محاسبه کرد، ولی در تمام این مدل‌ها بحث انتظارات تورمی و رفتاری مصرف کنندگان در نظر گرفته نشده است.

وی در ادامه اضافه کرد: فضایی که در بازار ارز و سکه و طلا در موقعیت فعلی کشور به وجود آمده، بیشتر تحت تاثیر شرایط اقتصاد رفتاری و احساسات معاملاتی افراد است که بر تغییرات قیمتی اثر گذارده، زیرا به لحاظ معادلاتی قیمت برابری نرخ ریال با ارزهای خارجی در عددهایی که مشاهده می‌شود، واقعی نیست.

این کارشناس اقتصادی در این رابطه یادآور شد: سوداگران فعال در این بازار و مردمی که در صدد خرید ارز یا سکه برمی آیند، تنها به دلیل ایجاد پوشش برای کاهش ریسک بی ارزش شدن دارایی است. بر همین اساس پارامترهایی مانند تورم چند ده درصدی در سال آینده یا موضوعاتی ازاین قبیل را مورد توجه قرار می‌دهند و اقدام به خرید سکه، طلا یا ارز می‌کنند.

جیهانی درباره مدیریت احساسی رفتار کردن مردم در چنین مواقعی تصریح کرد: بانک مرکزی چنانچه به این سمت وسو رود که ابزارهای مالی مانند اوراق سلف ارز یا سکه و طلا را منتشر کند، بخش زیادی از بازار را مدیریت خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: نکته مورد توجه که باید خریداران ارز به آن دقت داشته باشند، قرار گرفتن مولفه‌های اقتصاد در شرایط بسیار بهتر نسبت به سال گذشته است. این مولفه‌ها صادرات غیر نفتی و افزایش فروش نفت در طول سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ است که از ورود ارز به کشور خبر می‌دهد، اما اینکه به چه سمت و سویی خواهد رفت، بحث دیگری است.

این کارشناس اقتصادی در پایان تاکید کرد: انتظارات تورمی در هر جای دیگر هم که باشد، منجر به تورم و افزایش قیمت ارز خواهد شد باید علل و عوامل آن مورد رسیدگی قرار گیرد تا راهی برای رفع آن پیدا شود.

نظر شما