شناسهٔ خبر: 58457701 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

فوری؛ زلزله وحشتناک ۵.۹ ریشتری در آذربایجان‌غربی و شرقی | جزئیات زمین لرزه هولناک در آذربایجان؛ دقایقی قبل

زمین‌لرزه‌ای ۵.۹ ریشتری در عمق ۷ کیلومتری زمین حوالی خوی در آذربایجان‌غربی را لرزاند

صاحب‌خبر -

زمین‌لرزه‌ای ۵.۹ ریشتری در عمق ۷ کیلومتری زمین حوالی خوی در آذربایجان‌غربی را لرزاند

زلزله خوی در تبریز احساس شد

 زلزله ۵.۹ ریشتری دقایقی پیش در خوی در شهر تبریز و دیگر شهرهای اطراف احساس شد.

به گزارش خبرنگار مهر، گزارش مقدماتی این زمین‌لرزه به شرح زیر است:

بزرگی: ۵.۹

محل وقوع: استان آذربایجان غربی - حوالی خوی

تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: ۱۴۰۱/۱۱/۰۸ ۲۱:۴۴:۴۴

طول جغرافیایی: ۴۴.۹۰

عرض جغرافیایی: ۳۸.۵۹

عمق زمین‌لرزه: ۷ کیلومتر

نزدیک‌ترین شهرها:

۶ کیلومتری خوی (آذربایجان غربی)

۳۰ کیلومتری ایواوغلی (آذربایجان غربی)

۳۵ کیلومتری قره ضیاالدین (آذربایجان غربی)

نزدیکترین مراکز استان:

۱۱۷ کیلومتری ارومیه

۱۳۴ کیلومتری تبریز

این زلزله باعث ترس و وحشت مردم تبریز نیز شد و برخی ها برای درامان ماندن از پس لرزه ها به خیابان ها آمده اند.

photo_2023-01-28_22-04-35

زمین لرزه در آذربایجان شرقی

لحظاتی پیش زمین لرزه شهرهایی از آذربایجان شرقی را تکان داد.

به گزارش ایسنا، لحظاتی پیش زمین لرزه نسبتا شدیدی در  شهرهایی از آذربایجان شرقی احساس شد.

مرکز لرزه نگاری اروپا بزرگی این زلزله را ۵.۷ ریشتر حوالی خوی اعلام کرد.

 

آماده باش هلال احمر درپی زلزله ۵.۹ ریشتری در خوی/ اعزام تیم‌های ارزیاب

سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از آماده‌باش امدادگران و اعزام تیم‌های ارزیاب درپی وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری در شهرستان خوی خبر داد.

صادق محمودی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری در شهرستان خوی گفت: در ساعت ۲۱:۴۴ امروز زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتری شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی را لرزاند. این زلزله در عمق هفت کیلومتری از سطح زمین رخ داده و در مناطق مختلفی از استان‌های آذربایجان غربی و شرقی احساس شده است.

وی با بیان اینکه تیم‌های ارزیاب جمعیت هلال احمر به مناطق متاثر از زلزله اعزام شده‌اند، گفت: بررسی این تیم‌ها آغاز شده و گزارش آن اعلام خواهد شد.

سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از ساکنان مناطق متاثر از زلزله خواست که آرامش خود را حفظ کرده و از حضور در مناطق مسقف یا فضاهایی که احتمال ریزش آن وجود دارد تا ساعات آتی پرهیز کنند.

محمودی همچنین از آماده باش کامل امدادگران جمعیت هلال احمر در استان آذربایجان غربی خبر داد و گفت: تمامی امدادگران و نیز تجهیزات و امکانات سازمان امدادونجات به حالت آماده‌باش درآمده است.

اعزام ۳ دستگاه آمبولانس اورژانس از تبریز به خوی

سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی گفت: درپی زمین لرزه شدید خوی، تعداد سه دستگاه آمبولانس اورژانس به همراه شش کارشناس اورژانس جهت امدادرسانی از تبریز عازم خوی شد.

وحید شادی نیا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آمادگی کامل بیمارستان‌ها و پایگاه‌های اورژانس استان، ادامه داد: تاکنون گزارشی از مصدومیت در سطح استان گزارش نشده است.

وی افزود: تعداد هفت دستگاه آمبولانس اورژانس در حال ارزیابی وضعیت در استان هستند.

وی تاکید کرد: هم استانی‌های عزیز به علت جابجایی احتمالی دودکش‌ها و اتصالات مراقب گازگرفتگی باشند و حتما چک کنند.

بر اساس این گزارش، ساعت ۲۱:۴۵ امشب، شنبه هشتم بهمن ماه زلزله‌ی ۵.۹ ریشتری شهرستان خوی را در ۱۳۹ کیلومتری تبریز لرزاند.

مدیرکل بحران استان آذربایجان غربی: از ساعاتی پیش بارش برف در مناطق زلزله‌زده آغاز شده

بعد از وقوع زلزله تمام تیم‌های امداد و نجات و ارزیاب هلال احمر به محل اعزام شده و در حال فعالیت هستند؛ تیم‌های اورژانس هم به محل زلزله اعزام شده‌اند.

اکنون دمای هوا پایین است و از ساعاتی پیش بارش برف نیز آغاز شده است.

همشهریان خونسردی خود را حفظ کنند؛ در بحث انرژی مشکلی نداریم اما بخشی از برق شهرستان و روستاهای اطراف قطع شده است.

راه‌های ارتباطی مشکلی ندارند.

برق بخشی از خوی به علت تخریب تعدادی از سازه ها قطع شد

به دنبال زلزله ۵.۹ ریشتری برق بخشی از خوی در حال حاضر قطع شده است.

پس از وقوع زلزله مردم خوی به خیابان‌ها آمدند.

زلزله مدارس خوی را غیرحضوری کرد

پایگاه اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش آذربایجان غربی، به جهت وقوع زمین‌لرزه خوی در روز شنبه و همچنین استمرار پس‌لرزه‌های نسبتاً شدید، آموزش در مدارس این شهرستان در تمامی مقاطع تحصیلی (دولتی و غیردولتی)؛ طی روز یکشنبه (۹ بهمن ماه)، به صورت مجازی است./ایسنا

 آماده باش یگان‌های مقابله با بلایای طبیعی قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب ارتش در پی وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری در شهرستان خوی

امیر سرتیپ حاجیلو فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب نزاجا گفت: به محض اطلاع از وقوع زلزله در شهرستان خوی دستور آماده‌باش به تمام یگان‌های تابعه قرارگاه شمال‌غرب صادر شد.

امیر سرتیپ حاجیلو فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب نزاجا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: به محض اطلاع از وقوع زلزله در شهرستان خوی دستور آماده‌باش به تمام یگان‌های تابعه قرارگاه شمال‌غرب صادر شد.

وی افزود: تیپ ۲۶۴ سلماس، تیپ ۳۲۱ مرند و گروه ۴۳۳ مهندسی شهید آبشناسان قوشچی که دارای ادوات سنگین مقابله با بلیات طبیعی هستند بصورت آماده‌باش درآمده و در صورت نیاز آماده اعزام به مناطق آسیب دیده از زلزله هستند.

ارشد نظامی ارتش در شمالغرب تصریح کرد: در ساعات اولیه حادثه فرماندهان تیپ‌های نزدیک به منطقه، کارشناسان عمرانی و تاسیسات و بهداشت و درمان به منطقه اعزام شده‌اند.

وی عنوان داشت: طی تماسی با معاون سیاسی امنیتی و معاون عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی ضمن اعلام آمادگی صددرصد قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب ارتش برای اعزام کمک‌های اولیه و تجهیزات اسکان به مناطق زلزله‌زده، آخرین وضعیت این مناطق نیز بررسی و دستورات لازم صادر شد.

امیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز طی تماسی با فرمانده قرارگاه شمالغرب ضمن ابراز همدردی با آسیب دیدگان دستور آماده‌باش صددردی یگان‌ها را صادر کردند.

همچنین با دستور ارشد نظامی ارتش در شمالغرب، بیمارستان امام علی (ع) تبریز و بیمارستان ۵۲۳منطقه ارومیه ارتش نیز برای پذیرش ، تخلیه و اعزام کادر درمان به مناطق زلزله‌زده به حالت آماده‌باش صددردی در آمده است.

وقوع زمین لرزه ۵.۹ ریشتری در خوی امشب موجب ترافیک شدید در خیابان های این شهر شده و مردم نیز همچنان به دلیل ترس از پس لرزه ها در خیابان ها به سر می برند.

ترافیک شدید در خوی/مردم در خیابان ها به سر می برند

به گزارش خبرنگار مهر، وقوع زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۹ ریشتری در خوی موجب ترس و وحشت مردم و هجوم به خیابان ها و نیز ترافیک در معابر اصلی این شهر شده است.

گزارشی از فوتی زلزله خوی نداشتیم/آمار مصدومان بالاست

 مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی گفت:به دلیل شدت و بزرگی ۵.۹ ریشتری زلزله در خوی آمار مصدومان بالاست و تاکنون گزارشی فوتی نداشتیم.

امیرعباس جغفری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هم اکنون تمام نیروهای امدادی به حالت آماده باش درآمده اند و همه بیمارستان های شهرستان های معین خوی با دستور استاندار آذربایجان غربی از جمله ارومیه، سلماس و چایپاره در حالت آماده باش هستند.

وی ادامه داد: همچنین بیمارستان های استان های آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان آماده باش هستند تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرند.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی ادامه داد: پس از وقوع زلزله، بلافاصله تیم های ارزیاب به خوی اعزام شدند و تیم های خدمات رسان هم در حال امدادرسانی هستند.

جعفری اظهار کرد: بارش نزولات آسمانی هم در خوی شروع شده ولی از مردم می خواهیم که خونسردی خود را حفظ کنند.

وی با بیان اینکه برق بخشی از مناطق در خوی قطع است، گفت: دما هوای شهرستان خوی پایین است و بارش برف از دو ساعت پیش آغاز شده، احتمالاً تعداد مصدومان زلزله زیاد خواهد بود.

زمین لرزه ۵.۹ ریشتری ساعت ۲۱ و ۴۴ شنبه شب، شهرستان خوی را لرزاند.

راههای ارتباطی خوی باز است

آذربایجان غربی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی از باز بودن کلیه راههای ارتباطی شهرستان خوی خبر داد.

پیمان آرامون در گفت و گوبا ایسنا گفت: در پی وقوع زمین لرزه ۵.۹ ریشتری در شهرستان خوی با بررسی های فوریِ وضعیتِ محورهای ارتباطی این شهرستان مشخص شد هیچ آسیبی به راه و ابنیه فنی وارد نشده است و مشکلی برای اعزام خودروهای امدادی وجود ندارد.

وی با اشاره به بارش سنگین برف در محورهای ارتباطی شهرستان خوی اضافه کرد: راهداران در محورها مستقر هستند و تعدادی نیروی کمکی نیز از شهرستان های اطراف برای افزایش اکیپ های برفروبی و نمک پاشی در راستای تسهیل تردد جاده ای اعزام شدند.

آرامون اضافه کرد: بر اثر زمین لرزه پل روستای وار دچار آسیب شده است و علی رغم امکان تردد باید احتیاط لازم رعایت شود.

دستور رئیس جمعیت هلال احمر برای رسیدگی و امدادرسانی فوری به زلزله‌زدگان خوی

در پی وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری در شهرستان خوی، رئیس جمعیت هلال احمر در تماس تلفنی به مدیرعامل هلال احمر آذربایجان غربی دستور داد که با توجه به برودت هوا در منطقه حادثه‌دیده، از همه امکانات برای ارزیابی منطقه و امدادرسانی سریع به زلزله‌زدگان استفاده کند.

به گزارش ایسنا، پیرحسین کولیوند در تماس تلفنی با سرپرست هلال‌احمر آذربایجان غربی دستور رسیدگی فوری و استفاده از همه امکانات این جمعیت برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان خوی را صادر کرد.

وی با بیان اینکه تمهیدات لازم برای ارزیابی مناطق حادثه‌دیده با اعزام ۴ تیم به سرعت آغاز شده تاکید کرد: با توجه به سرمای هوا در منطقه، امکانات هلال‌احمر برای اسکان اضطراری حادثه‌دیدگان احتمالی در منطقه، سریعا بسیج و ارسال می‌شود.

بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر، در حال حاضر، تیم‌های ارزیاب هلال‌احمر در منطقه حضور دارند و تماس با فرمانداری‌ها، دهیاری‌ها و خانه‌های هلال برای ارزیابی دقیق مناطق آسیب‌دیده برقرار شده است.

 

معاون اول رئیس‌جمهوری، پیگیر زلزله خوی

معاون اول رئیس‌جمهوری در تماس‌های تلفنی جداگانه با استاندار آذربایجان غربی و رئیس جمعیت هلال احمر، آخرین وضعیت زلزله خوی را پیگیری کرد.

به گزارش ایسنا، محمد مخبر در این تماس‌ها، امدادرسانی سریع و رسیدگی به وضعیت مصدومان احتمالی در ساعات اولیه را ضروری دانست و بر بسیج همه نیروها و امکانات برای کمک به زلزله‌زدگان تاکید کرد.

معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی و کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر نیز گزارش‌های اولیه‌ای از ارزیابی وضعیت منطقه و نحوه امدادرسانی ارائه کردند.

معاون اول رئیس‌جمهوری در پایان این ارتباط تلفنی ارائه گزارش‌های تکمیلی و مستمر را در ساعات آتی خواستار شد و بر آمادگی کامل برای پشتیبانی از عملیات امدادی در منطقه در صورت نیاز خبر داد.

بررسی میزان خسارت زلزله خوی به تاسیسات گاز در حال انجام است

 مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان غربی گفت: اقدامات اولیه برای بررسی میزان خسارت در تاسیسات گاز در حال انجام است.

علیرضا شیخی با اشاره به اینکه شرکت گاز در حالت آماده باش قرار گرفته و عملیات امداد در سراسر محل زلزله زده خوی در حال انجام و برنامه ریزی است، اظهار کرد:اقدامات اولیه برای بررسی میزان خسارت در تاسیسات گاز در حال انجام است و از طریق سخنگوی این شرکت اطلاع رسانی از خود محل به استحضار عموم‌خواهد رسید.‌

وی با بیان اینکه اولین اقدام مردم در جاهایی که آسیب دیده اند قطع گاز از شیر اصلی و همچنین تماس با شماره تلفن ۱۹۴ است، گفت: هر جایی که زلزله در آنجا احساس شده است مردم باید حتما اتصالات دودکش را بررسی و از کلاهک دودکش و نصب درست آن اطمینان حاصل کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی شرکت گاز آذربایجان غربی، شیخی تاکید کرد: مردم اخبار را از طریق مجاری رسمی رصد کنند و به شایعات توجه نکنند.‌

ثبت ۱۷ پس لرزه در خوی

 پس از وقوع زمین لرزه ۵.۹ ریشتری امشب در خوی ۱۷ پس لرزه دیگر در این شهرستان ثبت شده است.

به گزارش ایسنا بر اساس اعلام سایت لرزه نگاری کشوری، پر قدرت ترین زلزله امشب خوی ۵.۹ ریشتر در عمق ۷ کیلومتری بود و پس لرزه های دیگر به شدت ۳.۳، ۳.۵ و ۳.۶ ریشتر ثبت شده است.

گزارشهای ارسالی از شهروندان خویی حاکی از بروز خسارتهای فراوان از جمله تخریب دیوار مساکن، خسارت به اتومبیل های پارک شده در خیابان در اثر ریزش مصالح ساختمانی دارد. بارش برف از ساعاتی پیش در شهرستان آغاز شده با وجود سرمای هوا مردم شهر خوی وحشت زده در خیابانها به سر می برند و ترافیک سنگینی در شهر ایجاد شده است.

براساس اعلام مدیریت بحران استانداری آذربایجان غربی، تیم های ارزیاب به مناطق زلزله زده اعزام شده و تعداد مصدومین زیاد است.

برچسب‌ها:

نظر شما