شناسهٔ خبر: 58450531 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

صفر تا صد ماجرای استعفای شهردار فردیس/بررسی نقاط ضعف وقدرت شهر از زبان آقای شهردار

فردیس سال‌هاست در انتظار آرامش و پیشرفت است و فردیسی‌ها چشم به راهِ رفع مشکلاتشان؛ از آسفالت معابر تا نبود آرامستان، از بغض گلوگیر ترافیک در خیابان‌های تنگ و باریک تا نبود اتوبوس، بلوار و راه دسترسی و خیلی چیزهای دیگر. شاید هم فردیسی‌ها در چندماه گذشته منتظر اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی بودند، اما دیدگاه شهردار اندکی متفاوت و جالب‌ توجه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از فردیس، ۷ ماه از انتخاب محمدرضا احمدی‌نژاد به عنوان شهردار فردیس می‌گذرد. مردی که پروژه‌هایی همچون پروژه‌های عمرانی کرج از بزرگراه شمالی تا همت جنوبی در کارنامه خود دارند و امروز با یک رزومه از مسؤولیت‌های مختلف در شهرداری کرج بر صندلی پرحاشیه شهرداری فردیس نشست تا مردم به آینده شهر امیدوار شوند.

فردیس سال‌هاست در انتظار آرامش و پیشرفت است و فردیسی‌ها چشم به راهِ رفع مشکلاتشان؛ از آسفالت معابر تا نبود آرامستان، از بغض گلوگیر ترافیک در خیابان‌های تنگ و باریک تا نبود اتوبوس، بلوار و راه دسترسی و خیلی چیزهای دیگر. شاید هم فردیسی‌ها در چندماه گذشته منتظر اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی بودند، اما دیدگاه شهردار اندکی متفاوت و جالب‌ توجه است.

و مطبوعات نیست، اما صادقانه می‌گوید. هر جا هم که محدودیت‌ها و ملاحظات مانع گفتنش می‌شود، زبان بدن و حرکاتش هر آنچه لازم است را صادقانه بیان می‌کند. همین اول بسم‌الله از سوالم جا‌می‌خورد؛ تکانی به صندلی می‌دهد و با تمام اجزای صورتش تعجب می‌کند؛

موضوع استعفایتان چیست؟

- هر کس در زمینه شغلی مختار است و می‌تواند از این اختیار استفاده کند. هدف من از آمدن به شهر فردیس فقط کار و خدمت بود؛ نه دنبال رزومه و جایگاه بودم و نه جویای نام وشهرت؛ چرا که همه را در کرج داشتم. به طور کلی اگر در فضای کاری بتوانم موثر باشم، میمانم. اما اگر احساس کنم در فضای موجود نمی‌توانم موثر باشم، نمی‌خواهم صندلی مسؤولیت را اشغال کنم. این امر تابع زمان نیست و حتی اگر یک روز مانده به پایان دوره‌ام، حس مفید نبودن داشته باشم، می‌روم.

آیا این احساس به عدم تعامل اعضای شورا مربوط است؟

- نمی‌توان گفت فقط به این موضوع مربوط می‌شود. شهر و شهرداری فردیس مشکلات ماهوی و زیرساختی دارد که کار کردن را سخت می‌کند. اگرچه پیش از آمدن به فردیس تا حدودی از این مشکلات باخبر بودم، اما تا در بطن موضوع قرار نگیری نمی‌توانی مشکلات را به درستی درک‌کنی.

- دلیل دیگر استعفا هم مسائل شخصی و خانوادگی است. من در فردیس سکونت دارم و مشکلی در خصوص احراز سکونت نیست.‌ اما مشکل من به پدر و مادرم مربوط می‌شود که سنشان بالاست و به کمک من نیاز دارند. البته این موضوع پیش از آمدنم به فردیس هم وجود داشت که حالا تشدید شده‌است.

نتیجه استعفا چه شد؟

-هیچ. پذیرفته نشد.

گفته شده برای برگشتن به کرج و احتمالا نشستن بر صندلی شهردار کلانشهر با اعضای شورای کرج هم صحبت کردید؟

-دست هایش را بالا می‌برد و می گوید: نه اینطور نیست. قول می‌دهم که پس از فردیس، به کرج نروم. من در شهرداری کرج جایگاه داشتم و معاون شهردار بودم، نیازی به این کارها ندارم. من نیتم از آمدن به فردیس کار و خدمت است البته اگر شرایط فراهم باشد. شهرداری تازه جابجا شده و هنوز کارگران مشغول جابجایی اسباب و اثاثیه هستند. 

در حالیکه شهرداری فردیس ساختمان مناسب ندارد، موضوع واگذاری حق انتفاع ساختمان شهرداری به یک نهاد دولتی چیست؟ آیا نمی‌شد زمان واگذاری به تاخیر بیافتد تا شهرداریِ مرکز مجبور نشود در شرایطی سخت، مهمان ناخوانده منطقه ۲ باشد؟

- این موضوع جزو توافقات قبلی شهرداری بوده که در شورای دوره اول مصوب شده است؛ قرار بوده یک ساختمان برای نهاد مربوطه اجاره شود. اما با توجه به اینکه ساختمان سوخته شهرداری در حال احداث است، اجاره کردن ساختمان هزینه مضاعفی بر دوش شهرداری بود؛ بنابراین ترجیح دادیم ما چندماهی در مکانی کوچکتر ارائه خدمات کنیم، تا ساختمان سوخته شهرداری آماده‌شود.

آیا موضوع واگذاری حق انتفاع ۲۰ساله به نهاد مربوطه صحت دارد؟

-از جزییات توافق آگاه نیستم. اما معمولا وقتی حق انتفاع زمینی را ۹۹ ساله به آموزش و پرورش واگذار می‌کنیم، عملا آن را در ید آن سازمان قرار‌می‌دهیم.

ساختمان سوخته در چه وضعیتی است و چه زمانی آماده می‌شود؟

- این ساختمان در دو فاز در حال انجام است وتا حدود ۳ ماه دیگر بخشی از آن آماده می‌شود و اواخر فروردین ماه سال آتی از ساختمان منطقه ۲ نقل مکان می‌کنیم. البته ساختمان تکمیل نخواهد شد و در ضلع غربی طرح توسعه دارد که همزمان انجام می‌شود.

برنامه ای برای فردیس دارید و یا با توجه به مشکلات، قصدتان فقط رفتن است؟

-من برای کار کردن آمدم و هدفم ریل‌گذاری کار نه فقط برای ۳ سال دوره دوم مدیریت شهری فردیس، بلکه برای پس از دوره‌ام است. یک سری کارها نیازمند برنامه‌ریزی درازمدت و میان‌مدت است که در زمان تصدی یک شهردار تحقق پیدا نمی‌کند. بنابراین برنامه‌ریزی و تامین زیرساخت‌ها باید برای آینده شهر در نظر گرفته‌شود. برنامه‌های کوتاه‌مدت هم پیش‌بینی شده که در دستور کار داریم. از جمله جمع‌آوری آب‌های سطحی که قرارداد آن با اعتبار ۱۶ میلیارد تومان منعقدشد. یکی از ضرورت‌های شهرداری فردیس کمبود فضاهای اداری بود و احداث ۳ ساختمان غیر از ساختمان شهرداری را آغاز کردیم که یکی از آنها سوله چندمنظوره ورزشی و بحران است که از زمان شهرداری کرج نیمه کاره مانده بود. ساخت پارک‌ها از جمله پارک بانوان به مساحت ۲/۱ هکتار، پارک حاشیه شهرک وحدت به مساحت یک هکتار که در حال انجام است، پارک ریل متروکه، پارک ۱۷ شهریور و غیره در دستور کار است. برای آبیاری فضای سبز هم قرارداد ایجاد دو مخزن زمینی بسته‌شده‌است.‌ برای تسهیل در عبور و مرور شهروندان، تملک ۳ پلاک در بلوار بهاران غربی (شهید اسمی) را در اولویت قراردادیم تا ۴۰۰ متر ابتدایی از بلوار شهدا تا خیابان امام حسن(ع) معبر شهری پیاده محور اجرا شود که طراحی آن هم انجام شده و پس از تصویب در شورا، بعد از ایام نوروز عملیات اجرایی آن آغاز خواهد‌شد.

در حوزه ترافیکی چه برنامه‌ای برای فردیس دارید؟

-طرح ساخت یک تقاطع غیرهمسطح در بلوار تهرانی مقدم- سیلو- شهید کچویی، به عنوان یکی از گره های ترافیکی غرب شهر فردیس مطرح است که پس از راه‌اندازی بلوار حسین‌آباد کرج این نقطه به سمت قفل شدن می‌رود. امکان‌سنجی اجرای این طرح در حال انجام است و در صورت مثبت بودنِ نتیجه بررسی‌ها، اجرا می‌شود.‌ اما مشکل شهر فردیس با ساخت تقاطع غیرهمسطح حل نمی شود. من و همکارانم در کرج ۱۴ تقاطع غیرهمسطح ساختیم، ولی مشکل ترافیک حل نشد. 

مشکل ترافیک فردیس از نگاه مدیریت شهری؛

برای رفع معضل ترافیک در فردیس ساخت و تکمیل رینگ‌ها در اولویت است. رینگ غربی - در رینگ غربی برای اجرای فاز دوم بلوار تهرانی مقدم که تملک اراضی قولنامه‌ای مانع کار است و طبق قانون شهرداری برای تملک، نیازمند سند است. البته برای حل این مشکل، لایحه‌ای به شورا ارائه کردیم که اعیانی این املاک را به صورت کلیدی از صاحبان آن بخریم. مصوبه آن به کمیته تطبیق ارسال شده و هنوز پاسخی نیامده است.

 

 

-رینگ شرقی - در رینگ شرقی( جاده کشتارگاه) مشکل حادتر است. نیمی از پروژه، درشهر اندیشه و محدوده استان تهران قرار‌گرفته و بیش از ۴ ماه است که انتقال کامل این پروژه به استان البرز و تغییر طرح اولیه را به صورت مکتوب از کمیسیون ماده ۵ استانداری البرز درخواست کرده‌ایم؛ اما هنوز هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده‌است. توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله نیازهای ضروری فردیس است. بنابراین همزمان با ۲۹ دی ماه و هفته هوای پاک ۲۶ دستگاه اتوبوس در فردیس رونمایی شد که از این تعداد، ۹ دستگاه اتوبوس بازسازی‌شده شهرداری کرج است، ۱۱ دستگاه نیز از منابع داخلی شهرداری فردیس تهیه شده و ۶ دستگاه نیز از محل یارانه مصوب هیات دولت خریداری شده است. همچنین تامین ۲۴ دستگاه اتوبوس دیگر تا پایان سال آتی در دستور کار است.

بلوار جهاد در امتداد کانال غربی به سمت مشکین دشت چه زمانی احداث می شود؟

- یک بخشی از این بلوار در ضلع شرق و غرب مربوط به شهرداری فردیس نیست و اگر دوستان در این خصوص تعامل داشته باشند که این بخش با محوریت مشکین‌دشت انجام شود، شهرداری فردیس هم درخصوص احداث بلوار جهاد در محدوده شهرداری فردیس اقدام می‌کند.

سرانجامِ ادامه خط ۲ مترو که قرار بود در فردیس اجرا شود، چه شد؟

- برای ساخت هر کیلومتر قطار شهری بیش از هزارمیلیارد (همت ) تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه لازم‌است و اگر به عنوان مثال بخواهیم ۱۵ کیلومتر مترو در فردیس بسازیم حداقل به مبلغی حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان نیاز داریم که نصف این مبلغ را شهرداری‌ها باید پرداخت کنند. ‌تامین این رقم عملا با بودجه شهرداری فردیس قابل انجام نیست. ضمن اینکه الگویی مثل متروی شهر کرج وجود دارد که حدود ۲۰ سال است هنوز به نتیجه نرسیده است. بنابراین بهتر است برای شهر فردیس علیرغم نیازها، زمینی فکر کنیم.

لایحه بودجه ۱۴۰۲ در چه مرحله‌ای است و نسبت به بودجه محله‌محور ۱۴۰۱ چه تغییراتی دارد؟

- لایحه بودجه ۱۴۰۲ با رقم پیشنهادی ۱۹۰۰ میلیارد تومان امروز(حدود یک هفته قبل) به شورا ارسال‌شده‌است. نگرش مدیران در بحث توسعه شهری متفاوت است. نگرش من در بحث توسعه شهری، اولویت زیرساخت‌های شهری نسبت به محوریت محلات است. در بودجه ۱۴۰۲موضوع محله محور کمرنگ‌تر است، اما زیربنایی‌تر نگاه‌کرده ایم. وقتی در شهر زیرساخت‌های لازم وجود ندارد و تنها فرهنگسرای کامل شهر به دلیل کمبود فضای اداری توسط سازمان فرهنگی اشغال‌شده‌است، نمی‌توان نسبت به توسعه زیرساخت‌ها بی‌تفاوت بود. معابر شهر بسیار فرسوده است و نیازمند اصلاح هندسی است؛ در این راستا یک تقاطع چراغ‌دار و هوشمند در بلوار شهید سلیمانی پیش‌بینی شده‌است. در سال آتی نگاه ما بیشتر رفع معضلات کلی شهر با نیم نگاهی به محلات است. در محلات به سمت ساخت قرائتخانه و سرای محله خواهیم‌رفت و در کنار آن توسعه ساختمان‌های شهرداری را در نظر داریم. در بودجه سال آتی احداث گرمخانه‌ای به مساحت ۲هزارمترمربع و تکمیل ساختمان سازمان فرهنگی پیش‌بینی شده‌است.

همچنین با توجه به کمبود منابع، از ۱۹۰۰ میلیاردی که در بودجه پیش‌بینی شده بخشی را از استقراض بانک استفاده خواهیم کرد و با توجه به عدم وجود بدهی در سیستم شهری، خوشبختانه این امر می‌تواند مبلغ خوبی برای اجرای پروژه‌ها باشد. در بودجه سال آتی برای تملک اراضی آرامستان فردیس ۱۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی کردیم و در صورتی که سیر مراحل قانونی به نتیجه برسد، شهرداری باید نسبت به تملک اراضی اقدام کند.

رقم بودجه سال گذشته چقدر بوده و چه میزان محقق شده‌است؟

- رقم ۱۶۰۰ میلیارد تومانی بودجه ۱۴۰۱ در لایحه متمم بودجه به ۱۴۰۰میلیارد تومان رسید و از این رقم تا کنون حدود ۸۰۰ میلیارد تومان محقق شده‌است. امیدواریم با توجه به اینکه صدور پروانه‌ها در ماه‌های پایانی سال سرعت می‌گیرد، مابقی بودجه هم محقق شود. در بین حرف‌هایش می‌گوید که انتزاع شاید روی کاغذ منافعی برای شهرفردیس داشت، اما در عمل اینطور نیست. می‌خواهم که در این خصوص توضیح بدهد.

مشکلات شهرداری فردیس در کل کشور بی‌سابقه است. شهر فردیس پیش از انتزاع، تحت پوشش ۷ معاونت و ۱۰ سازمان مختلف یک کلانشهر بوده و خدمات لازم را دریافت کرده‌است که پس از انتزاع، یکباره همه خدمات قطع می‌شود و امکانات یکطرف مانده و حتی یک اتوبوس هم برای فردیس باقی نمی‌ماند و همه اینها باید از نو ایجاد شود.

 

 

- پس از انتزاع یکباره فردیس با موجودیت یک شهر ۴۰-۵۰ ساله با مغز یک بچه، متولد شده در حالیکه در این شهر بلوغ سیستماتیک شکل نگرفته و مثل مشکین دشت از روستا به بخش و سپس به شهر تبدیل نشده است و هرچیزی مثل سیستم حمل و نقل عمومی در این شهر باید از صفر ایجاد‌شود.‌ در این شهر ساختمان ۱۰-۱۱ طبقه وجود دارد، اما آتش نشانی فردیس یک نردبان ندارد؛ در حالیکه در سازمان آتش‌نشانی کرج نردبان ۵۵ متری وجود‌ دارد که می‌توانست به فردیس هم خدمات بدهد. یک شهر که جدا می‌شود باید همه امکانات را از اتوبوسرانی، ترمینال، آرامستان و غیره را برای خود ایجاد کند. در حالیکه ما در فردیس حتی حریم نداریم که بتوانیم آرامستان داشته باشیم.

پس باید ببینیم که آیا منفعت ما از انتزاع با هزینه‌هایمان برابر شده است؟

-عملا اینطور نیست.

بزرگترین مشکل شهرداری فردیس چیست و چه برنامه برای رفع آن دارید؟

به صراحت می گوید: در شهرداری فردیس نیروی انسانی متخصص و کارشناس نداریم. اما تا دلتان بخواهد نیروی انسانی از اقصی ‌نقاط کشور به شهرداری فردیس وارد شده که کارایی مورد نیاز را ندارند و هر کدام به واسطه ای وارد شهرداری فردیس شده‌اند؛ چرا که انتقالی به کلانشهرها ممنوع است و شهرداری فردیس زمینه ورود به کلانشهرها و حیاط خلوت آنهاست. برای کاهش این مشکل تنها کاری که می‌توانستیم انجام دهیم این بود که به دنبال دریافت ۳۵ مجوز استخدام آزمونی رفتیم که این افراد به شهرداری فردیس بیایند و بمانند و مدیران آینده این شهر شوند. مجوز را باید فرمانداری، استانداری و در نهایت وزارت کشور صادر کند که متاسفانه هنوز مجوزی در این خصوص صادر نشده است.

 

مهمترین معضل شهرداری فردیس از زبان آقای شهردار؛

در بدنه شهرداری فردیس نیروی کارشناس و متخصص نداریم اما تا دلتان بخواهد نیروی انسانی از تمام نقاط کشور در شهرداری حضور دارند!

در کدام قسمت‌ها عدم تخصص نیروها بیشتر احساس می‌شود؟

- با احترام به همکاران زحمتکشم، ناتوانی نیروی انسانی در شهرداری فردیس درتمام قسمت‌هاست. فقط در حوزه شهرسازی خوشبختانه چند نیروی خوب داریم و شهرداری فردیس در همه حوزه‌های مدیریت مالی، حسابرسی، پلیس ساختمان، عمران، خدمات شهر، پسماند و ... با ضعف نیروی متخصص مواجه است؛ درحالیکه به ۱۸۰۰ نفر نیرو حقوق پرداخت می‌کند. وقتی شهرداری فردیس که از کرج منتزع شد، بسیاری از نیروهای کاربلد به سمت شهرداری کرج رفتند و حالا به جز دو نفر از مدیران شهرداری، همه نیروهای مامور شهرداری کرج هستند. با افسوس می‌گوید: پس آینده این شهر چه می‌شود؟ بزرگترین مشکل ما بیش از هر چیز، نیروی انسانی متخصص است که اگر باشد هر کاری به نحو احسن پیش‌می‌رود.

 ناتوانی نیروی انسانی در شهرداری فردیس درتمام قسمت‌هاست. فقط در حوزه شهرسازی خوشبختانه چند نیروی خوب داریم و شهرداری فردیس در همه حوزه‌های مدیریت مالی، حسابرسی، پلیس ساختمان، عمران، خدمات شهر، پسماند و ... با ضعف نیروی متخصص مواجه است؛

 

 

حرف آخر؟

- مهم نیست که در مسؤولیت شهردار فردیس من باشم یا شخص دیگر‌. مهم این است که نگرش مدیریت شهری را به گونه ای مناسب و مثبت تغییر بدهیم که هر مدیر دیگری بیاید همان مسیر را پیش برود. من نه چوب جادویی دارم نه توانایی عجیب و غریب، من فقط یک کارشناسم که آمده‌ام در این شهرخدمت کنم و خدا کند که عاقبت به خیر شوم و شرمنده مردم نباشم. گفته‌های صادقانه شهردار فردیس بر دل نشست. اما مشکلات مدیریت نیروی انسانی شهرداری فردیس این مَثَل را در ذهنم گذراند که؛ از ماست که بر ماست. وقتی مدیران در هر سِمتی از مدیران شهری و اعضای شورای قبل و وقت تا سایرمدیران،هر فرد بدون تخصصی را به سیستم شهرداری وارد می‌کنند، نتیجه می‌شود شیر بی‌یال و دُم و اِشکمِ شهرداری فردیس؛ یک بدنه عریض و طویل و پرهزینه، بدون مدیر، کارشناس و نیروی متخصص.

پایان پیام/

نظر شما