شناسهٔ خبر: 58450523 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افزایش بیش از ۹ درصدی ارزش معاملات فرابورس

فرابورس ایران در هفته نخست بهمن‌ماه میزبان دادوستد بیش از ۴۲ میلیارد ورقه انواع دارایی مالی، به ارزش ۲۷۴ هزار و ۴۳۸ میلیارد تومان بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران در هفته‌ای که گذشت ارزش معاملات خرد سهام و اختیار سهام با تجربه ۲۷ درصد رشد نسبت به هفته آخر دی‌ماه، بر ۱۵ هزار و ۲۸۸ میلیارد تومان بالغ شد. در این میان حجم معاملات بازار سهام شامل بازار‌های اول، دوم، پایه و SME به بیش از ۳۰ میلیارد برگه رسید.
همزمان شاخص کل فرابورس در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته روی ارتفاع ۲۰ هزار و ۹۸۰ واحدی قرار گرفت که از افت ۲.۵ درصدی نسبت به روز پایانی هفته پیش از آن حکایت داشت.
فلزات اساسی صدرنشین معاملات خرد
در هفته نخست بهمن‌ماه گروه «فلزات اساسی» ۱۰ درصد از ارزش معاملات خرد فرابورس را از آن خود کرد. در مجموع نزدیک به ۴۰ درصد از ارزش معاملات در این گروه و گروه‌های «هتل و رستوران»، «محصولات شیمیایی»، «خودرو و ساخت قطعات» و «محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر» به ثبت رسید.
نگاهی به آمار معاملات بازار سهام به تفکیک نیز از این حکایت دارد که هفته گذشته با دادوستد افزون بر ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سهم، بیشترین ارزش معاملات در بازار اول ثبت شد که بیانگر ۲۴ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه هفته پیش از آن است.
در ۵ روز معاملاتی هفته گذشته در بازار دوم نیز مالکیت ۹.۴ میلیارد برگه سهم به ارزش نزدیک به ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تغییر کرد که حکایت از رشد ۵ درصدی حجم و افت ۱۹ درصدی ارزش معاملات داشته است.
در این مدت همچنین بازار پایه فرابورس میزبان نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان معامله در قالب دست به دست شدن ۹.۷ میلیارد برگه دارایی مالی بود که به ترتیب از رشد ۲۷ درصدی و ۴۲ درصدی ارزش و حجم دادوستد‌ها حکایت داشت.
گفتنی است بیشترین ارزش معاملات سهام با رسیدن به ۳ هزار و ۴۸۲ میلیارد تومان در روز دوشنبه ۳ بهمن‌ماه هم‌زمان با عرضه اولیه سهام شرکت کارخانجات پنبه و دانه‌های روغنی خراسان با نماد «غدانه» در بازار دوم رقم خورد.
از سوی دیگر در هفته منتهی به ۷ بهمن‌ماه، حجم و ارزش معاملات بازار شرکت‌های کوچک و متوسط، هم‌زمان با اعمال مصوبه «حداقل تغییر قیمت» رو به فزونی گذاشت و به ترتیب با ۲۰۴ درصد و ۲۷۰ درصد رشد روبه‌رو شد تا در مجموع ۱۹۳ میلیون برگه به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان در SME مبادله شود.
افزایش ارزش معاملات اوراق تسهیلات مسکن
در هفته نخست بهمن‌ماه در بازار ابزار‌های نوین مالی در حالی با ردوبدل شدن ۱۱.۳ میلیارد برگه دارایی مالی، ارزش معاملات به ۲۵۸ هزار و ۴۱۷ میلیارد تومان رسید که هر دو این شاخص‌ها حدود ۱۰ درصد رشد را نسبت به هفته پیش از آن تجربه کردند.
هفته گذشته بین ابزار‌های مالی مختلف نوین مالی، بیشترین رشد ارزش را بازار اوراق گواهی تسهیلات مسکن تجربه کرد و به این ترتیب ۱.۶ میلیون برگه تسه و تملی به ارزش بیش از ۱۸۷ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت که بیانگر رشد بیش از ۵۰ درصدی در هر دو مولفه حجم و ارزش در این بازار بود.
انواع اوراق مالی اسلامی اعم از اسناد خزانه اسلامی و اوراق مرابحه در حالی بیشترین سهم از ارزش معاملات ابزار‌های نوین مالی را به خود اختصاص دادند که به دنبال نقل‌وانتقال ۲.۸ میلیارد برگه، ارزش معاملات این نوع دارایی‌ها به ۲۴۷ هزار و ۵۳۳ میلیارد تومان رسید.
در ۵ روز معاملاتی هفته قبل، بیشترین حجم دادوستد‌های بازار ابزار‌های نوین مالی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله رقم خورد و معامله‌گران بیش از ۸.۵ میلیارد واحد سرمایه‌گذاری را مورد مبادله قرار دادند. این رقم حاکی از رشد ۱۰ درصدی ارزش معاملات ETF نسبت به هفته پیش از آن داشت.
گفتنی است ارزش بازار فرابورس در ۵ روز معاملاتی هفته گذشته به بیش از ۲ میلیون میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته معاملاتی قبل، نوسان چندانی نداشت.

نظر شما