شناسهٔ خبر: 58450454 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

پرسش رسمی جمهوری‌خواهان از بایدن؛

اوکراین سابقه‌دار است؛ از کجا معلوم تانک‌های آمریکا را نفروشد؟

شماری از قانونگذاران جمهوری‌خواه آمریکا ضمن اعلام مخالفت با تصمیم رئیس جمهور این کشور برای ارسال تانک به اوکراین، خواستار توضیح وی دراین‌باره شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، تصمیم بی‌سابقه دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای ارسال تانک‌های «آبرامز» به اوکراین، با مخالفت شدید تعدادی از نمایندگان جمهوری‌خواه این کشور مواجه شده و آنها بر این باورند که وظیفه‌شان به عنوان نماینده مردم آمریکا این نیست که پولی که آنها (مردم) با سختی و مشقت به دست می‌آورند را برای جنگی آن سر دنیا خرج کنند!

توری نِلز، پل گوسار، الی کرِین و لورن بوبرت، نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا در نامه‌ای از بایدن و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا خواستند تا درباره اقدام بی‌سابقه این کشور مبنی بر ارسال ۳۱ دستگاه تانک «آبرامز» به کی‌یف توضیح دهند.

این قانونگذاران در نامه مذکور گفته‌اند که آنها نماینده مردم آمریکا نشده‌اند که «پولی که آنها به سختی به دست می‌آورند را دائماً در جنگی آن سوی دنیا خرج کنند. آن هم وقتی که نمی‌توانند روند استفاده از پولشان را در قالب کمک نظامی به اوکراین، به درستی پیگیری کنند.»

آنها همچنین اضافه کرده‌اند: اینکه مالیات‌دهندگان و مردم آمریکا همچنان به جنگ جاری در اوکراین یارانه می‌دهند و کاخ سفید چشمش را روی امنیت داخلی به ویژه عبور بی‌سابقه مهاجران غیرقانونی از مرزهای جنوبی بسته، شرم‌آور است.

این قانونگذاران همچنین تاکید کرده‌اند که تحویل این ادوات سنگین به اوکراین، چالش‌ها و مشکلات لجستیکی خاصی را هم در پی دارد و علاوه بر این، تحویل این تانک‌ها تنها چند ماه طول می‌کشد اما آموزش دادن به سربازان اوکراینی به منظور کار با آنها، روندی طولانی و زمان‌بر است.

در این نامه به این موضوع هم اشاره شده که اوکراین همواره کانون قاچاق سلاح بوده است. در این راستا، قانونگذاران از بایدن و آستین این سوال را پرسیده‌اند: برای حصول اطمینان از اینکه تجهیزات نظامی ما به دست شبکه‌های مجرمانه، تروریست‌ها نمی‌افتد یا اینکه برای کسب منافع به فروش نمی‌رود، چه اقدامات و تدابیری اندیشیده‌اید؟

جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا نوامبر پارسال خواستار ارائه ممیزی بودجه تخصیصی دولت این کشور برای کمک به اوکراین شدند. با این حال، یک ماه بعد، این لایحه رای نیاورد و دموکرات‌ها مدعی شدند که این کار علامت ناخوشایندی را برای کی‌یف ارسال می‌کند!

بایدن چهارشنبه هفته گذشته از تصمیم واشنگتن برای تحویل ۳۱ دستگاه تانک به اوکراین خبر داد. در این بین، انگلیس هم وعده داده تا ۱۴ دستگاه تانک «چلنجر ۲» به کی‌یف بفرستد. آلمان با ارسال ۱۴ دستگاه تانک لئوپارد ۲ موافقت کرده و لهستان و سایر کشورهای اروپایی هم قرار است لئوپاردهای خود را به اوکراین بفرستند.

مسکو همواره تاکید کرده که ارسال گسترده سلاح‌های خارجی به اوکراین، تغییری در نتیجه جنگ ایجاد نکرده و تنها شمار قربانیان را افزایش داده و به طولانی شدن جنگ منجر خواهد شد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین ماه پیش هشدار داد که هر نوع تانک غربی ارسالی به اوکراین «در میدان نبرد، خواهد سوخت.»

نظر شما