شناسهٔ خبر: 58447811 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردای اقتصاد | لینک خبر

چه کسی بورس را از ریل صعودی خارج کرد؟

عظیم ثابت، کارشناس ارشد بازار سرمایه در برنامه شمارش معکوس روز شنبه به بررسی دلایل ریزش اخیر بورس تهران پرداخت.

صاحب‌خبر -

فردای اقتصاد: در برنامه شمارش معکوس روز شنبه همراه با عظیم ثابت، کارشناس ارشد بازار سرمایه، به بررسی دلایل ریزش بورس تهران پرداختیم. بازار سهام این روزها بار دیگر خود را گرفتار در اقتصاد دستوری می‌بیند. از همین رو فشار فروش را در بازار هفته گذشته شاهد بودیم به گونه‌ای که در روز چهارشنبه یکی از سخت‌ترین روزهای بورس ۱۴۰۱ رقم خورد.
این کارشناس بازار سرمایه در ابتدای صحبت‌های خود به دلیل شروع روند صعودی بورس تهران در ماه‌های گذشته و همچنین چرایی معکوس شدن این روند پرداخت. او اعتقاد داشت که عوامل متعددی همچون لایحه بودجه ۱۴۰۲، سیاستگذاری‌های پولی و ارزی، مباحث تکنیکالی و در آخر نامه شورای رقابت در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا عامل اصلی شروع روند نزولی بازار سهام بوده است. 
وی در ادامه به چرایی اهمیت صنعت خودرو در بورس تهران پرداخت و عنوان کرد که برخی از صنایع موجود در کشور، به دلیل نداشتن شفافیت کافی، سیاستگذاری‌های نادرست و چالش‌هایی که هرازچندگاهی برای آن‌ها ایجاد می‌شود، به درست یا غلط، جایگاه ویژه‌ای در بورس تهران پیدا کرده‌اند که باعث می‌شود با نوسان در سهام آن‌ها، کلیت بازار را با خود همراه کنند که البته این موضوع نشان از عدم بلوغ بازار سرمایه دارد و نیاز است که اقداماتی در جهت افزایش تحلیل‌پذیری صورت گیرد. 
عظیم ثابت اعتقاد داشت که متهم اصلی ریزش‌ها و بحران‌هایی همچون هفته گذشته در بورس تهران، ناشی از سیاستگذاری‌هایی است که از گذشته وجود داشته‌اند و همچنان بر آن‌ها پافشاری می‌شود و این نوع سیاستگذاری‌، بازارها و سرمایه‌گذاران را به ویژه‌خواری و سفته‌بازی سوق می‌دهد. او افزود که در این جهت نیاز است که سیاستگذاران از جمله دولت، مجلس، سازمان بورس و... بایستی در رابطه با یک تصمیم مشخص، هماهنگی لازم را با یکدیگر داشته باشند و از اقدامات ناگهانی و سلیقه‌ای به صورت جدی پرهیز شود تا در ادامه شاهد چنین موضوعاتی در بورس تهران نباشیم.

برچسب‌ها:

نظر شما