شناسهٔ خبر: 58447465 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

پا درد در کودکان؛ علل، علائم و درمان

بچه‌های گروه سنی ۸ تا ۱۲ سال اغلب شب‌ها از درد پشت ساق پا یا زانو رنج می‌برند. این درد به دلیل سن آن‌ها به عنوان درد در حال رشد شناخته می‌شود. دانستن اینکه علت این درد چیست و چگونه آن را باید درمان کرد مطمئناً به شما در مقابله با هر دردی که فرزندتان تجربه می‌کند کمک می‌کند.

صاحب‌خبر -

 بچه ها همیشه در حال حرکت هستند، می دوند، می پرند و میلیون ها بازی انجام می دهند. در حالی که این برای سلامت کودک مفید است، اما جنبه منفی آن این است که فعالیت بدنی بیش از حد اغلب منجر به درد پا در کودکان در اواخر بعد از ظهر و عصر می شود. این درد اغلب به عنوان درد در حال رشد شناخته می شود، اما تا به امروز، هیچ تحقیقی نتوانسته است ارتباط بین این دو را شناسایی کند.

درد در حال رشد یک درد دردناک یا ضربان دار با آستانه درد کم است که ممکن است به اندازه کافی شدید باشد که کودک شما را از خواب بیدار کند. به طور معمول درد در پشت زانو، ساق پا یا جلوی ران ها متمرکز است. اگرچه می تواند یک درد شدید باشد، خبر خوب این است که می توان آن را به راحتی با یک پد حرارتی ملایم در زیر یا بالای نواحی آسیب دیده و یک ماساژ ساده روی ناحیه آسیب دیده درمان کرد.

والدین معمولاً این علائم را نادیده می گیرند، زیرا این درد پا در کودکان صبح ها به طور معجزه آسایی ناپدید می شود و آنها را به این فکر می کند که ممکن است فرزندانشان این درد را جعل کنند. اما در واقع، اصلاً اینطور نیست. درد گاهی اوقات خود به خود در صبح برطرف می شود و بچه ها دوباره می توانند تا زمانی که درد عود کند فعال باشند.

علل پا درد در کودک

کودکان در سنین پیش از نوجوانی بیشتر فعال هستند، اما درد در حال رشد می تواند از سن 3 سالگی شروع شود و اغلب توسط کودکان در گروه سنی 8 تا 12 سال گزارش می شود.

این کودکان بسیار فعال هستند و اغلب در حال دویدن، پریدن و بالا رفتن یافت می شوند. به دلیل آستانه پایین درد، معمولاً تا زمانی که بی حرکت نشوند به فشار توجهی نمی کنند.
مطالعات در سراسر جهان نشان داده است که درد در حال رشد عموماً در کودکانی دیده می شود که یک روز کامل ورزش کرده اند.
سیستم اسکلتی عضلانی کودکان نمی تواند فشار ورزش های تمام روز را در چنین سن حساسی تحمل کند.
درد در حال رشد نیز می تواند با سندرم پای بی قرار مرتبط باشد.
درد در حال رشد ربطی به رشد اعضای بدن یا رشد سریع کودکانی که در ورزش فعال هستند ندارد.

والدین نباید کودکان را از علاقه فعال به ورزش به دلیل این دردهای رشد منصرف کنند. به طور معمول درد با توقف رشد آنها متوقف می شود، بنابراین این دردها به راحتی قابل کنترل و درمان هستند.

علائم و نشانه های درد در حال رشد کودک

درد در حال رشد به طور معمول به هر دو پا ضربه نمی زند. بنابراین والدین باید متوجه شوند که کودکشان ممکن است در یک پا درد داشته باشد. علائم و نشانه های ظریف درد در حال رشد عبارتند از:

درد ضربان دار مانند گرفتگی خفیف در یک یا هر دو پا
درد عضلات در اواخر بعد از ظهر یا عصر
تجربه دردی که در قسمت جلویی ران، ساق پا یا پشت زانو متمرکز می شود
تجربه دردی که هر روز اتفاق نمی افتد
ممکن است علائم دیگری مانند سردرد یا درد شکم در طول دوره های درد در حال رشد وجود داشته باشد

تشخیص درد رشد کودکی

تشخیص درد در حال رشد به راحتی توسط پزشکان انجام می شود.تشخیص دردهای در حال رشد پس از حذف تمام بیماری های مشکوک معمول انجام می شود. معمولاً تشخیص این دردها بسیار آسان است زیرا بیماران به لمس بسیار خوب پاسخ می دهند.

در حالی که بیماران مبتلا به انواع دیگر درد به لمس فیزیکی یا ماساژ پاسخ خوبی نمی دهند، بیماران مبتلا به درد در حال رشد با ماساژ و در آغوش گرفتن احساس راحتی می کنند، زیرا درد آنها را کاهش می دهد. با این حال، در موارد بسیار نادر، پزشکان ممکن است آزمایش خون و اشعه ایکس را درخواست کنند. این چیز بدی نیست زیرا در صورت وجود به از بین بردن سایر شرایط زمینه‌ای درد پا کمک می‌کند.

رفتار

درمان های مختلفی برای درد در حال رشد پیشنهاد می شود که خود را به صورت درد شدید پا یا پا درد در شب نشان می دهد. این بیماری را می توان به راحتی با مسکن های ساده مانند ایبوپروفن یا استامینوفن درمان کرد. مصرف آسپرین برای کودکان و نوجوانان مطلقاً توصیه نمی شود، زیرا مطالعات استفاده از آسپرین در کودکان را با سندرم ری مرتبط می دانند که یک بیماری بسیار جدی است که باعث تورم کبد و مغز می شود.

برای تعیین اینکه چه مقدار ایبوپروفن یا استامینوفن باید تجویز شود، می توانید با پزشک مشورت کنید. توصیه می شود از دادن هرگونه دارویی خودداری کنید مگر اینکه درد واقعاً برای کودک شما غیر قابل تحمل باشد. راه های دیگری نیز برای رفع این مشکلات در خانه وجود دارد.

درمانهای خانگی پا درد در کودکان

برای کودکان یا نوجوانانی که از دردهای رشد رنج می برند، تهیه یک داروی مناسب در خانه بسیار آسان است. درمان‌های خانگی متعددی وجود دارد که برای کاهش قابل توجه درد در حال رشد بسیار مفید است. نظیر:

ماساژ دادن پای آسیب دیده: به طور معمول گرفتگی عضلات با یک ماساژ خوب ناحیه از بین می رود. استفاده از روغن گرم برای ماساژ نیز یک گزینه عالی است.
استفاده از پد حرارتی: استفاده از پدهای حرارتی(کیسه آب گرم) در زیر یا روی ناحیه آسیب دیده درد را به حداقل می رساند و به کودک شما کمک می کند تا بعد از مدتی احساس آرامش کند.
کشش ماهیچه ها: کشش ماهیچه های پای کودک در صبح نیز ممکن است به کاهش درد در شب کمک کند. لطفاً برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تمرینات کششی به فیزیوتراپ یا پزشک خود مراجعه کنید.
مرکبات یا آب میوه ها: به والدین توصیه می شود قبل از زمان بازی، مرکباتی مانند پرتقال یا آب آن (ترجیحاً تازه استخراج شده) را به فرزندان خود بدهند. این به تامین ویتامین C آنها کمک می کند و به این ترتیب عضلات آنها می توانند در برابر درد مقاومت کنند.

زمانی که باید با پزشک مشورت کنید

در حالی که درد در حال رشد آن نوع بیماری نیست که باید نگران آن بود، اما باید مراقب علائم دیگری مانند موارد زیر بود:

درد در صبح
تب
سرخی
تورم
ضعف
لنگیدن
از دست دادن اشتها
خستگی
حساسیت به لمس یا ماساژ
رفتار غیر معمول

به طور معمول دردهای رشد با توانایی کودک شما برای انجام کارهای معمولی مانند بازی تداخل نمی کند، اما اگر هر یک از تغییرات ذکر شده در بالا را مشاهده کردید، برای معاینه کامل به پزشک مراجعه کنید.

رشد درد در کودک یا نوجوان شما یک پدیده بسیار طبیعی است و به راحتی می توان با آن مقابله کرد. اگر این تصور را دارید که کودکتان ممکن است دردهای خود را به دلیل اینکه صبح‌ها خودش را نشان نمی‌دهد جعل می‌کند، در اشتباه هستید، زیرا دردهای رشد به ندرت در صبح اتفاق می‌افتد. اگر کودک شما به دلیل درد عضلانی در خوابیدن مشکل دارد، می توانید با گفتن اینکه ناراحتی موقتی است و مطمئناً پس از توقف رشد از بین می رود، به او اطمینان دهید.

دردهای رشد بخشی طبیعی از روند رسیدن بدن کودک شما به بلوغ است. اگر کودک شما رنج می برد، فقط یک کمپرس گرم بگذارید و ماساژ دهید و او را در آغوش بگیرید تا بخوابد، و بدانید که در کمترین زمان بهتر خواهد شد.

سلامت نیوز

نظر شما