شناسهٔ خبر: 58440926 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

به میزبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری؛

نخستین کنفرانس ملی اقتصاد کشاورزی دانش بنیان و کارآفرین برگزار شد

نخستین کنفرانس ملی اقتصاد کشاورزی دانش بنیان و کارآفرین با حضور مهمانان ملی و استانی در محل دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، دکتر تیموری در این کنفرانس ملی اظهار داشت: کشاورزی در جهان چهار هدف مشخص را دنبال می‌کند و این اهداف شامل برقراری امنیت غذایی، نگاه حفاظتی از منابع طبیعی، افزایش درآمد تولیدکننده و کشاورز و توجه به اشتغال پایدار در بخش کشاورزی است.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینکه یکی از وظایف این کنفرانس رصد چالش‌ها و آسیب‌های وضعیت کنونی کشاورزی است افزود: وظیفه دیگر این کنفرانس آن است که با ارائه ایده‌ها و راهکارهای جدید برای استفاده از دانش و تجربه و فناوری‌های نوین برای رفع این چالش‌ها است.

دکتر صفدر حسینی رئیس انجمن اقتصاد کشاورزی ایران نیز در افتتاح این کنفرانس بیان کرد: با تلاش‌های گروه‌های اقتصاد کشاورزی دانشگاه و حمایت‌های ویژه رئیس دانشگاه اولین کنفرانس ملی اقتصاد کشاورزی دانش بنیان و کارآفرین با ترکیب مجازی و حضوری در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد.

وی ادامه داد: آینده تحولات کشاورزی و کسب و کارهای وابسته به آن مربوط به کاربرد وسیع فناوری‌های نوین دانش بنیان در گرو این چنین فناوری‌هایی است.

حسینی بیان کرد: سیاست‌گزاران و مدیران بخش کشاورزی با کمک دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری باید خود را برای رخداد عظیمی که کاربرد هوش مصنوعی در کشاورزی است آماده کنند و این دستاورد نوین و دانش بنیان می‌تواند تحولات بزرگی در عرصه فعالیت‌های کسب و کار کشاورزی رقم خواهد زد.

فتح الله پور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مازندران  با بیان اینکه یکی از اولویت‌های اصلی کشور رشد اقتصادی است، گفت: بخشی از رشد اقتصادی از محل سرمایه‌گذاری و بخشی از محل بهره‌وری باید محقق شود.

وی با بیان اینکه تولید ناخالص داخلی از محل سرمایه‌گذاری و ارتقای بهرهوری محقق می‌شود، افزود: در شرایطی که با محدودیت منابع روبرو هستیم، بهره‌وری می‌تواند در رشد و توسعه اقتصادی کمک کننده باشد.

فتح الله پور با اشاره به اینکه ارتقای بهره‌وری از طریق دانش بنیانی تولیدی منجر به افزایش تولید و صادرات می‌شود، گفت: باید در زمینه بهره‌وری کل زنجیره تولید مورد توجه قرار گیرد تا بهره‌وری در اقتصاد محقق شود.

وی یادآور شد: در بودجه سال جاری رشد اقتصادی برای کشور پیش‌بینی شده است و در این برنامه ۳.۵ درصد رشد از محل ارتقای بهره‌وری برنامه‌ریزی شده است و سهم استان از رشد اقتصادی ۷.۸ درصد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران تصریح کرد: در حوزه کشاورزی رشد اقتصادی هدف‌گذاری شده برای استان ۷.۸ درصد است و ۴.۲ درصد آن از سرمایه‌گذاری و مابقی از محل بهره‌وری باید محقق شود.

وی با اشاره به تشکیل ستاد عالی رشد اقتصادی در استان گفت: در این راستا برنامه عملیاتی رشد اقتصادی استان تدوین شده است و مدل مفهومی برنامه محوری برای تحقق اهداف مدنظر قرار گرفته است.

فتح الله پور ادامه داد: برای تحقق رشد اقتصادی ۲۰ درصد منابع از بودجه عمومی و مابقی باید از سایر منابع جذب شود.

دکتر مجاوریان دبیر علمی کنفرانس ضمن تشکر از تمام افرادی که در برگزاری هرچه بهتر این کنفرانس ملی نقش داشته‌اند بیان کرد: دبیرخانه این کنفرانس از اردیبهشت ماه شروع به فعالیت کرد که در این مدت تعداد 85 مقاله  تا تاریخ 30 آذر ماه  به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شد.

وی ادامه داد: از مجموع مقالات ارسالی تعداد 62 مقاله به دلیل ارتباط به موضوع کنفرانس جهت ارائه انتخاب شد و از این بین  تعداد 30 مقاله به صورت حضوری و یا مجازی ارائه شفاهی شده است.

مجاوریان در پایان افزود:  در این کنفرانس پنج نشست شرکت‌های دانش بنیان در کشاورزی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها، جایگاه شرکت‌های دانش بنیان در رشد بخش کشاورزی، نقش و اهمیت تحقیقات کشاورزی در رشد کشاورزی دانش بنیان، اقتصاد دانش بنیان و اشتغال در کشاورزی و نقش توسعه شرکت های دانش بنیان در امنیت غذایی، خود اتکایی و حفاظت از منابع پایه کشاورزی نیز برگزار شد.

گفتنی است میزگرد تخصصی با عنوان بررسی چالش‌ها و مطالبات شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی و راهکارهای توسعه این شرکت‌ها در روز نخست این کنفرانس با حضور رئیس پارک علم و فناوری کشاورزی و مسئولین دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیان بخش کشاورزی به صورت حضوری و مجازی برگزار شده است. علاوه بر این دو کارگاه تخصصی نیز برای علاقه‌مندان در نظر گرفته شده بود.

 

 

 

نظر شما