شناسهٔ خبر: 58430547 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دولت در هفته نخست دی؛

۲ گام مهم،۲ دستور ،۲ افتتاح و ۲ دیدار خارجی

تهران- ایرنا- برگزاری شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی قوا و تصویب با اختیارات بانک مرکزی برای حفظ ارزش پول ملی و کنترل تورم، ماموریت رئیس جمهور به دو عضو کابینه، انجام دو دیدار خارجی و تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور در مجلس و بهره برداری از دوطرح در یک استان کشور در زمره مهمترین گام‌های این هفته دولت بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، یک هفته از فعالیت‌های آقای رییس‌جمهور و هیات‌دولت در هفته نخست دی ماه گذشت. به رسم شنبه‌های هر هفته، نخستین برنامه کاری دولت نشست مشترک سران قوا بود که مهم‌ترین مسائل و موضوعات کشور بحث و بررسی شد.

در این نشست سران قوای سه‌گانه با محکوم کردن تصمیم پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آن را بخشی دیگر از اقدامات جنگ ترکیبی بر ملت ایران و نظام‌جمهوری‌اسلامی دانستند و تأکید کردند که سپاه بخشی از قدرت نظامی‌جمهوری‌اسلامی است که در طول بیش از ۴۰ سال گذشته منشاء خدمات شایسته با کارنامه درخشان در دفاع از سرزمین پرافتخار ایران بوده است. در این نشست به پیشبرد اهداف توسعه‌ای کشور با هماهنگی و همکاری منسجم قوای سه‌گانه و همه ارکان نظام تاکید شد.

دومین برنامه آیت الله سیدابراهیم رئیسی به هشتاد و یکمین نشست شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به میزبانی پاستور و در همان روز نخست اختصاص داشت؛ در این نشست ابعاد و ویژگی‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور بررسی شد.

رویکرد تقویت ثبات اقتصادی و کنترل تورم، شفاف‌سازی درآمدهای دولت، واقعی شدن منابع و مصارف در سقف بودجه کشور، هماهنگی بودجه با سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه، توجه ویژه به بخش بهداشت و درمان، انجام اصلاحات ساختاری با هدف برنامه‌محور شدن بودجه، توجه به معیشت مردم و تولید و اشتغال و مسکن تنظیم و تدوین شده است.

۲ گام مهم،۲ دستور ،۲ افتتاح و ۲ دیدار خارجی

نخستین ابلاغیه در آغاز هفته‌ای که از سوی آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور اعلام شد، به «تشکیل کارگروه موقت بررسی وقایع و اعتراضات اخیر در کشور» با هدف آسیب‌شناسی و بررسی علل و عوامل و ارائه راهکار برای مواجهه اثربخش با این حوادث، اختصاص داشت. بر این اساس دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مکلف شد در راستای اجرای بند (۲‌ ـ ۱) اقدام ملی ذیل راهبرد کلان ۱۳ نقشه مهندسی فرهنگی کشور، کارگروه موقتی را به ریاست دبیر شورا برای آسیب‌شناسی و بررسی علل و زمینه‌های وقایع و اعتراضات اخیر و ارائه راهکارهای عملیاتی برای مواجهه اثربخش با این حوادث با حضور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، دبیر شورای فرهنگ عمومی و قائم‌ مقام و دبیر ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل دهد.

یکشنبه دوم بهمن ماه- آیت الله رئیسی برای دفاع از کلیات لایحه بودجه سال آینده کل کشور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت و پرهیز از استقراض از بانک مرکزی و تنخواه و نیز تحقق درآمدها در سال ۱۴۰۲ را ۲ویژگی لایحه بودجه سال آینده عنوان کرد که در نهایت کلیات لایحه ۱۴۰۲ با ۱۶۹ رای موافق، ۵۴ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.

۲ گام مهم،۲ دستور ،۲ افتتاح و ۲ دیدار خارجی

ماموریت رئیس جمهور به دو عضو هیات دولت

رئیس جمهور در نشست هیات دولت همان روز «مخبر» را مامور بررسی و حل مشکل مردم سیستان و بلوچستان در تامین انرژی و « حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه و نماینده ویژه رئیس جمهور را مکلف به رایزنی با هیات حاکم افغانستان برای پیگیری حقابه ایران از رود هیرمند کرد.

همچنین در این نشست هم اساسنامه شرکت عمران شهر جدید تابناک استان فارس با سرمایه یک میلیارد ریال به تصویب رسید.

۲ گام مهم،۲ دستور ،۲ افتتاح و ۲ دیدار خارجی

۲ دیدار خارجی با رئیس جمهور

دوشنبه و سوم بهمن ماه- یک دیدار خارجی بین آیت‌الله رئیسی و «ویاچسلاو والودین» رئیس دومای دولتی مجلس فدرال فدارسیون روسیه در پاستور برگزارشد که محتوای این دیدار ارتقای سطح تعاملات و توسعه همکاری‌های بیشتر بر اساس اراده سران دو کشور است و معتقدند که ظرفیت‌های دو طرف می‌تواند مکمل یکدیگر باشد و بهره‌گیری از آنها علاوه بر تامین منافع دو کشور، منافع منطقه‌ای را ایجاد کند.

در همین روز معاون اول‌رئیس‌جمهور هم استانداران را مکلف کرد مصوبات مرتبط با طرح‌های تعدیل مشکلات آبی استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد و سیستان و بلوچستان را با جزییات و سرعت دنبال کنند بطوری که برای سال آینده بخش عمده ای از مردم این مناطق مشکلات گذشته را نداشته باشند. یکی از اقدامات دولت سیزدهم رفع تنش های آبی موجود در کشور است.

۲ گام مهم،۲ دستور ،۲ افتتاح و ۲ دیدار خارجی

خبرهای اعلامی در هفته‌ای که گذشت

ارسال لایحه عضویت ایران در سازمان توسعه زنان سازمان همکاری‌ اسلامی به مجلس یکی از اقدامات دولت بود که معاون پارلمانی دولت آن را اعلام کرد و این لایحه در راستای ارتقای نقش زنان در تحولات اجتماعی و اقتصادی و غلبه بر چالش‌های پیشِ روی آنها و توسعه همکاری زنان ایران و کشورهای دیگر است.

سه شنبه چهارم بهمن ماه- دومین خبر اعلامی دولت که توسط سخنگوی دولت مطرح شد، درباره جدایی مجموعه بازرگانی از وزارت صمت و کشاورزی بود که قرار است لایحه تشکیل «سازمان بازرگانی» با قید فوریت به مجلس ارسال می‌شود؛ این سازمان برای مدیریت بازرگانی و تنظیم بازار زیر نظر نهاد ریاست جمهوری تشکیل خواهد شد.

همچنین دومین دیدار خارجی این هفته بین آیت‌الله رئیسی و سپهبد «علی محمود عباس» وزیر دفاع سوریه اختصاص داشت که رئیس جمهور ایران را دوست واقعی ملت سوریه دانست، همانگونه که در دوران مقاومت در برابر تروریسم در کنار ملت و دولت سوریه ایستاد، در دوران بازسازی هم آماده است با تقویت همکاری‌های همه‌جانبه اقتصادی در کنار آنها باشد. محمود عباس هم روابط دو کشور را ریشه‌دارتر و مستحکم‌تر از آن دانست که کسی بتواند به آن خدشه‌ای وارد کند و این روابط هر روز نسبت به قبل گسترده‌تر و عمیق‌تر خواهد شد.

۲ گام مهم،۲ دستور ،۲ افتتاح و ۲ دیدار خارجی

سفر آقای مخبر و بهره برداری از دو طرح

معاون اول رئیس جمهور در پی ماموریت اخیر آیت الله رئیسی سه شنبه به همراه وزیران نیرو و نفت به سیستان و بلوچستان سفر کردند تا از نزدیک مشکلات انرژی و کم آبی این استان را بررسی و در این زمینه تصمیم‌های لازم اتخاذ شود. در خلال این سفر خط ۲۳۰ کیلو ولت زاهدان - میرجاوه به اعتبار یک‌هزار و ۹۹۶ میلیارد ریال و کارخانه قیر و عایق رطوبتی در شهرک کامبوزیا زاهدان را هم بهره برداری کرد. البته کارخانه قیر و عایق رطوبتی توانست برای ۱۲۵ نفر اشتغال ایجاد کند. همچنین یکی از تصمیمات سفر آقای مخبر به این استان احداث ۷۱ جایگاه سوخت در سیستان و بلوچستان به منظور رونق ترانزیت کالا و حل مشکل کاهش صف‌هاست. مخبر پس از بازگشت از سفر یک روزه گزارش ماموریت محول شده را به آیت‌الله‌رئیسی ارائه داد که رئیس جمهور در نشست هیات دولت خطاب به همه اعضای کابینه گفت که پیگیری مسائل و مطالبات اهالی شهرستان‌های مختلف استان، پاسخگویی و رفع مشکلات مردم از اولویت‌های دولت سیزدهم است.

۲ گام مهم،۲ دستور ،۲ افتتاح و ۲ دیدار خارجی

چهارشنبه -پنجم دی ماه - پس از نشست هیات دولت، شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی قوا با حضور آیت الله رئیسی، آیت الله محسنی اژه ای و قالیباف برگزار شد که سران قوا اختیارات درخواست شده از سوی بانک مرکزی برای حفظ ارزش پول ملی و کنترل تورم را به تصویب رساند. بر این اساس به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده شد برای استفاده شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی مهندسی از تسهیلات، ضمانت‌نامه دولتی صادر کند.

۹۹۰ ملک و دارایی راکد دولت، با تصویب هیات عالی مولدسازی دارایی‌ها در مسیر مولدسازی قرار گرفت که تعداد ۴۷۰ دارایی(اموال غیرمنقول) راکد وزارت جهاد کشاورزی که مازاد تشخیص داده شد، برای راه اندازی ۶۳۱ پروژه نیمه تمام جهاد کشاورزی و همچنین تعداد ۵۲۰ دارایی (اموال غیرمنقول) راکد وزارت آموزش و پرورش که مازاد تشخیص داده شد، برای راه اندازی ۱۶۴۹پروژه نیمه تمام ساخت مراکز آموزشی برای انجام تهاتر به تصویب هیات عالی مولدسازی رسید.

۲ گام مهم،۲ دستور ،۲ افتتاح و ۲ دیدار خارجی

نظر شما