شناسهٔ خبر: 58421982 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

«جیمز وب» دچار نقص فنی شد

هستی وفایی

همه‌ی کاوشگرها و فضاپیماها گاهی دچار مشکل می‌شوند و حتی قدرتمندترین تلسکوپ‌های فضایی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و به نظر می‌رسید تلسکوپ فضایی جیمز وب بار دیگر دچار نقص فنی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، تلسکوپ فضایی جیمز وب در ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ به فضا پرتاب شد و از ماه ژوئیه سال ۲۰۲۲ مشاهدات علمی خود را آغاز و با تصاویر شگفت‌انگیز و داده‌های انقلابی خود جهان را مبهوت کرد. اما این تلسکوپ در روز ۱۵ ژانویه، بر اساس بیانیه‌ای که در روز ۲۴ ژانویه توسط ناسا منتشر شد با نقص فنی مواجه شد. ابزار تصویرگر مادون قرمز نزدیک و طیف‌نگار بدون شکاف جیمز وب با تاخیر در برقراری ارتباط درون ابزار مواجه شد که باعث شد نرم‌افزار پرواز آن متوقف شود. براساس این بیانیه تصویرگر مادون قرمز نزدیک و طیف‌نگار بدون شکاف جیمز وب در حال حاضر نمی‌تواند برای انجام فعالیت‌های علمی مورد استفاده قرار بگیرد.

مقامات ناسا نوشتند که هیچ نشانه‌ای از خطر برای سخت‌افزار این تلسکوپ وجود ندارد و این رصدخانه و سایر ابزارهای آن همگی در سلامت کامل هستند. مشاهدات علمی که تحت تاثیر این نقص فنی قرار گرفته‌اند مجددا برنامه‌ریزی خواهند شد.

این ابزار با همکاری آژانس فضایی کانادا ساخته شده است، بنابراین کارکنان ناسا و آژانس فضایی کانادا برای عیب‌یابی این مشکل با یکدیگر همکاری می‌کنند.

به گفته ناسا، در شرایط عادی، تصویرگر مادون قرمز نزدیک و طیف‌نگار بدون شکاف جیمز وب می‌تواند در چهار حالت مختلف کار کند. این ابزار می‌تواند به عنوان یک دوربین در زمانی که سایر ابزارهای جیمز وب مشغول هستند فعالیت کند یا می‌تواند نشانه‌های نور را برای مطالعه جو سیارات فراخورشیدی کوچک تجزیه و تحلیل کند یا تصویربرداری با کنتراست بالا انجام دهد. همچنین حالتی دارد که برای یافتن کهکشان‌های دوردست طراحی شده است.

تصویرگر مادون قرمز نزدیک و طیف‌نگار بدون شکاف جیمز وب اولین ابزاری نیست که با مشکل مواجه می‌شود. در ماه اوت، یک چرخ توری در داخل ابزار مادون قرمز میانی این رصدخانه(MIRI) شروع به نشان دادن علائمی از اصطکاک کرد. این چرخ تنها در یکی از چهار حالت مشاهده ابزار مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین پرسنل این مشاهدات را متوقف کردند در حالی که ابزار مادون قرمز میانی فعالیت خود را در سه حالت دیگر ادامه می‌داد.

در ماه نوامبر، مهندسان علت این مشکل را ردیابی و شروع به توسعه دستورالعمل‌هایی برای استفاده ایمن از حالت آسیب دیده با نام طیف سنج وضوح متوسط کردند.

علاوه بر این، در ماه دسامبر، رصدخانه دو هفته را با مشکل فنی سپری کرد که دائما آن را به حالت ایمن می‌فرستاد و رصدهای علمی آن را متوقف می‌کرد. مهندسان علت این مشکل را در نرم افزاری در سیستم کنترل موقعیت تلسکوپ که جهت حرکت آن را کنترل می‌کند، ردیابی کردند.

بر اساس بیانیه ناسا در آن زمان، این تلسکوپ فضایی در روز ۲۰ دسامبر به فعالیت‌های عادی خود بازگشت.

انتهای پیام

نظر شما