شناسهٔ خبر: 58421189 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

قیمت گاز در اروپا و آمریکا کاهش چشمگیری پیدا کرد

موج نیوز

قیمت گاز طبیعی در اروپا و آمریکا در پی گرمی بیش از حد معمول هوا، کاهش پیدا کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری موج، قیمت پایه گاز بازار اروپا در معاملات روز چهارشنبه آمستردام، سه درصد کاهش یافت و میزان کاهشی که از ابتدای ژانویه تاکنون داشت را به ۲۵ درصد رساند. قیمت معاملات تی تی اف هلند که قیمت پایه بازار اروپایی است، ابتدای معاملات روز چهارشنبه سه درصد کاهش یافت و به ۶۱ دلار (۵۶.۵۰ یورو) به ازای هر مگاوات ساعت رسید که سومین کاهش روزانه متوالی با وجود موج سرما در شمال غربی اروپا بوده است.

پیش بینی های هواشناسی نشان می دهد طی روزهای آینده، از برودت هوا در کشورهای مصرف کننده بزرگ گاز اروپا کاسته خواهد شد. پس از موج سرمای فعلی، هوای گرمتر در شمال غرب اروپا در هفته آینده پیش بینی می شود. طبق پیش بینی شرکت مکسار تکنولوژیز، هوای گرمتر تا پایان هفته نخست فوریه ادامه خواهد داشت.

بعلاوه، میزان ذخایر گاز اتحادیه اروپا برای این وقت از سال به شکل غیرمعمولی بالا مانده و در سراسر این بلوک، ۷۷ درصد ذخایر پر بوده و بالاتر از میانگین پنج ساله برای فصل گرمایش زمستان است. حجم بالای گاز در مخازن و تداوم ورود محموله های ال ان جی، نگرانیهای عرضه را در فقدان عمده واردات گاز روسیه از طریق لوله، تخفیف داده است. البته دمای گرمتر هوا در زمستان امسال به خصوص در اواخر دسامبر و ابتدای سال ۲۰۲۳، کمک زیادی کرد. تحلیلگران دویچه بانک در یادداشتی اعلام کردند: می توانیم به اوضاع خوش بین باشیم.

در این بین، رگولاتور انرژی آلمان که بزرگترین اقتصاد اروپاست، سه شنبه هفته جاری اعلام کرد وضعیت را به اندازه ابتدای زمستان، حاد نمی بیند. کمبود گاز در زمستان امسال، به میزان فزاینده ای بعید به نظر می رسد. با این حال، وخامت اوضاع را نمی توان منتفی دانست.

 

بهای معاملات گاز طبیعی آمریکا برای تحویل در فوریه روز پنج شنبه در بورس کالای نیویورک، ۲.۹۱۹ دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتیش (mmBtu) معامله شد که پایینترین رکورد از ماه مه سال ۲۰۲۱ بود. قیمت این معاملات روز چهارشنبه به پایین سه دلار نزول کرده بود و روز جاری به روند کاهشی خود ادامه داد.

نگرانی از وخامت اوضاع و ناتوانی تامین کنندگان برای برآورد تقاضا در زمستان، تحت تاثیر مجموعه ای از عوامل، فروکش کرده و باعث کاهش شدید قیمت گاز در آمریکا شد که اوت سال گذشته، به مرز ۱۰ دلار و سه سنت صعود کرده بود و بالاترین رکورد قیمت ۱۴ سال اخیر را شکسته بود.

نظر شما