شناسهٔ خبر: 58420754 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

قرائتی: تعداد افراد بی‌تفاوت به نماز از لجبازها بیشتر است / پیش‌نمازهای کهنسال از مشکلات مساجد هستند

رئیس ستاد اقامه نماز گفت: ما افراد لجباز کم داریم، اما افراد بی تفاوت در برابر نماز بیشتر است و این افراد بیشتر شبهه و سوال دارند که باید به این سوال‌ها پاسخ داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه ، حجت الاسلام محسن قرائتی امروز (پنجشنبه ششم بهمن ماه) در بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز افزود: برخی می‌پرسند فایده این اجلاس‌ها چیست. اجلاس نماز، رعد و برقی است که پس از آن باران می‌بارد. ما حزب و سازمان نیستیم و بودجه نداریم و سالی یک بار این اجلاس را برگزار می‌کنیم که در نتیجه این اجلاس‌ها کار‌های خوبی انجام شده است. مثلا مساجد و نمازخانه‌ها ساخته شده، نماز ظهر عاشورا برپا و کتاب‌هایی در این زمینه نوشته شده است.

وی ادامه داد: اگر چه کار‌های زیادی درباره نماز انجام شده است، اما بهتر می‌توانیم کار کنیم و نماز هنوز مساله دارد. من به وزیر کشور گفتم در هر ماه فقط نیم ساعت برای نماز وقت بگذارند. ساعت‌ها در تهران راه می‌روید، اما مسجدی نمی‌بینید، مسجد هم که هست امام جماعت ندارد یا سالمندان در مساجد هستند و به جوانان فرصت فعالیت نمی‌دهند.

رئیس ستاد اقامه نماز ادامه داد: یکی از مشکلات مساجد و نماز‌های جماعت، پیش‌نماز‌های کهنسال هستند. رهبر معظم انقلاب فرمودند ائمه جماعاتی که در اثر کهنسالی توان ارتباط با جوانان را ندارند از طلاب جوان کمک بگیرند. اگر یک طلبه با مدیر مدرسه ارتباط خوبی داشته باشد، کار پیش می‌رود. ما افراد لجباز کم داریم، اما افراد بی تفاوت در برابر نماز بیشتر است و این افراد بیشتر شبهه و سوال دارند که باید به این سوال‌ها پاسخ داد.

قرائتی به اغتشاشات اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: در این اتفاق‌ها دو طرف پیام می‌دادند، اما اگر این طرف مشکل نداشته باشد، پیام‌های آن طرف اثر ندارد. باید فرزندان کشور را بیمه کنیم و اگر شبهاتی مطرح می‌شود، زود جواب دهیم و بسیج عمومی ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: باید مساله مهارت آموزی جدی گرفته شود و علم غیر مفید را کم کنیم. در حال حاضر اطلاعات وجود دارد، اما محتوا‌ها باید تغییر یابد. آنچه به بچه‌ها یاد می‌دهیم باید چهار شرط داشته باشد؛ یا واجب باشد، یا مستحب، یا مشکل جامعه را حل کند یا مشکل فرد را، ولی بسیاری از پژوهش‌های ما هم لغو است.

وی با اشاره به در پیش بودن مناسبت‌های مذهبی به ویژه سالروز میلاد حضرت علی (ع) و ماه مبارک رمضان گفت: این مناسبت‌ها سرازیری دین است. در خصوص تلاوت و حفظ قرآن کار‌های خوبی انجام شده، اما جلسه تفسیر کم داریم. تفسیر قرآن واجب است. این وجوب را از قرآن استخراج کرده‌ایم. قرآن می‌فرماید چرا در قرآن تدبر نمی‌کنید. یعنی افراد را برای عدم تدبر توبیخ می‌کند؛ امر غیر واجب که توبیخ ندارد پس تفسیر قرآن واجب است.

این معلم قرآن افزود: گاهی گفت‌وگوی رودررو، بیشتر نتیجه می‌دهد و البته باید حرف‌های حق را اگر تلخ هم باشد، قبول کنیم. در هر شهری گروه تواشیح داریم، اما گروه اذان نداریم. باید با بچه‌ها نشست و حرف زد. من قبلا در سال ۱۰۰ سفر می‌رفتم، اما اکنون فقط به دانشگاه‌های فرهنگیان می‌روم. چون این دانشجویان هستند که نسل جدید را تربیت خواهند کرد.

قرائتی ادامه داد: در سنین جوانی محضر آیت‌الله گلپایگانی رسیدم و ایشان خواستار شدند تا من نکاتی را بیان کنم و بنده درخواست تخته سیاه دادم و بر روی آن یک ساعت و ۲۰ دقیقه برخی از نکات خوب را در قالب آموزش بیان کردم. سپس به محضر این عالم عرض کردم من طلبه تیزهوشی هستم و می‌توانم در فقه موثر واقع شوم، اما ایشان متذکر شد که شما یک معلم خوب هستید و این کار از یک فقیه شدن بهتر است، زیرا شما می‌توانید نسل جوان را آموزش دهید و امام زمان (عج) در این شرایط خشنودتر می‌شوند.

وی اضافه کرد: توجه کافی به نهج البلاغه نمی‌شود درحالی که پاسخ بسیاری از شبهات در نهج البلاغه است. دانشگاه فرهنگیان و نسل نو را دریابید. باید آن‌ها یاد بگیرند چگونه مساله و قصه بگویند. قصه گفتن هنر است و در قرآن ۳۰۰ قصه هست که باید بیان کرد. باید تعطیلات کم شود، در اسلام فراغت و تعطیل نداریم. روز جمعه هم فقط نیم ساعت فراغت داریم. پس توقف نکنید و قانع نشوید. از خود بپرسیم چند بی نماز را نماز خوان کرده‌ایم.

قرائتی: بیشتر به ترویج فرهنگ نماز بپردازیم

بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز صبح امروز با شعار نماز، مدرسه، دانشگاه، خانواده و معلمان آینده با پیام رهبر معظم انقلاب و سخنرانی آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور در سالن غدیر وزارت کشور آغاز شد و این اجلاس یک روزه با برگزاری میزگرد‌های تخصصی تا بعداز ظهر ادامه دارد.

مخاطب اصلی اجلاس بیست و نهم، دانشجویان دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش و دانش آموزان هستند. موضوع‌های بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز در ۱۷ بخش است که شامل نقش معلم در پیوند نماز و مدرسه، ارائه الگو برای جایگاه معلم و رابطه نماز، مدرسه و خانواده، نماز و نقش معلم در تجربه زیسته معلمان و نقش فناوری و فضای مجازی در پیوند معلم، نماز و مدرسه، نقش ساحت زیباشناسی و هنر در تسهیل پیوند نماز با مدرسه و مسجد، پیوند نماز با عناصر برنامه درسی تربیت معلم، نقش بصیرت و تدبر در عمق بخشی به پیوند‌های نماز با ارکان مدرسه، معلم؛ نماز، مدرسه و تربیت اجتماعی و ایده‌های عملی در شیوه‌های دعوت دانش آموزان به نماز در مدارس و مساجد است.

از دیگر موضوع‌های این اجلاس الگو‌های خلاقانه در ایجاد همگرایی و تعامل بین مسجد، مدرسه و خانه، تجربه حضور روحانی مساجد و نهاد‌ها در مدارس همجوار و جذب دانش آموزان و خانواده آنان به مسجد، تجربه موفق متولیان مدرسه و مسجد در پیوند خانه، مدرسه و مسجد، الزامات و بایسته‌های ورود مبلغین و روحانیون به مدرسه و شیوه‌های همگرایی متولیان مدرسه و مسجد در جلب تقویت طرح پیوند نماز، خانه، مدرسه و مسجد، الگو‌های موفق هیئت‌های اندیشه ورز و شورا‌های نماز مدارس، ایده‌ها و الگو‌های موفق رونق نماز مدارس توسط دانش آموزان و الگو‌های موفق در پیوند مسجد، مدرسه و خانه در کشور‌های اسلامی است.

این اجلاس دارای کمیته‌های تخصصی، علمی – پژوهشی، فرهنگی و فوق برنامه، تبلیغات و اطلاع رسانی، ارزشیابی و همچنین پشتیبانی و خدمات است. بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز در سال ۹۸ و قبل از شیوع ویروس کرونا برگزار شد.

نظر شما