شناسهٔ خبر: 58420422 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همسفر بلژیکی در مازندران به درنای سیبری رسید

ساری - ایرنا- همسفر تک درنای سیبری در مازندران معروف به"درنای امید" در پانزدهمین سال تنهایی سفرش به تالاب بین المللی فریدونکنار امروز پنجشنبه با هماهنگی دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست کشور از کشور بلژیک به این منطقه منتقل شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا ،درنای امید هر ساله از زیستگاه زادآوری خود در سیبری از مسیر روسیه، قزاقستان وآذربایجان به تالاب بین المللی فریدونکنار در مازندران مهاجرت ‌و حدود چهار ماه از سال را با تغذیه در محدوده دامگاه‌های سنتی از باران و سرخرود و فریدونکنار زمستان گذرانی می‌کند.

تنها بازمانده گله غربی درنای سیبری، امسال پنجم آبان ۲روز زودتر نسبت به سال گذشته برای زمستانگذرانی به تالاب بین المللی فریدونکنار مهاجرت کرد و موجب خوشحالی علاقه مندان به محیط زیست و حیات وحش شد.

مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست ابرز امیدواری کردند که با آمدن جفت امید، نسل آن حفظ شود اما در مرحله اول هدف اصلی حفظ مسیر پروازی غرب در ایران است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان این که این پرنده طبق پروتکل های مرکز تکثیر درنای بلژیک از طریق پرواز به قطر و سپس از آنجا ۹ صبح امروز به تهران رسیده است، گفت: طبق برنامه درنا با تیم کارشناس حیات وحش و زیست محیطی دقایق قبل به محل تالاب فریدونکنار منتقل شد.

عطاءالله کاویان در گفت گو با ایرنا توضیح داد که این پرنده در محلی از تالاب فریدونکنار که از ۲ ماه گذشته در قالب قفس طبیعی استتار شده درست شده بود ،قرار گرفت.

وی با بیان اینکه تمامی شرایط به لحاظ امنیتی ، غذایی و حتی تردد محل نگهداری این درنا اندیشیده شده است، گفت: از آن جایی که طی ۱۵ سال گذشته که درنای امید در این منطقه زمستانگذرانی را انجام می داده و تحت نظارت وکنترل بود، محل قفس درنای جدید در جایی که بیشترین حضور درنا امید داشته ،انتخاب شد.

وی ابراز امیدواری کرد که طبق اظهارات کارشناسان تا چند روز آینده درنای امید و درنای جدید با صداهایی که ایجاد می کنند به هم نزدیک شوند و شرایط را بپذیرند.

کاویان گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی حفاظت از گونه های جانوری نگران از بین رفتن امید و نابود شدن مسیر کریدور غربی ایران بوده است ، به همین دلیل پس از رایزنی و پیگیری های متعدد ،کشور بلژیک این درنا را به مازندران اهدا کرد و امیدواریم جفتی برای درنای امید باشد تا حداقل این مسیر پرواز حفظ شود.

درنای سیبری به سه جمعیت اصلی شرقی، غربی و مرکزی تقسیم می شد که جمعیت مرکزی آن به هند مهاجرت می کرد که منقرض شد، جمعیت غربی به ایران می آمد که الان فقط یک درنای نر با نام امید از آن باقی مانده که با تلف شدن آن این جمعیت نیز کامل منقرض می شود اما جمعیت شرقی آن هنوز وجود دارد و می گویند که سه هزار درنا از آن همچنان به چین مهاجرت می کند.

درناها برای زندگی به آب وابسته اند به طوری که تغذیه، لانه‌سازی، زادآوری و زمستان‌گذرانی این پرنده در تالاب‌های ترجیحا وسیع و کم عمق (حداکثر ۳۰ سانتیمتر) آب شیرین با میدان دید مناسب است و بیشتر از ریشه‌ها، جوانه‌ها، دانه‌های گیاهان آبزی، حشرات، ماهی‌ها و جوندگان کوچک تغذیه می‌کنند که در ایران تالاب فریدنکنار هر ساله میزبان یک درنا که باقیمانده از جمعیت غربی آن است، می شود که اگر این یک عدد درنا هم از بین برود جمعیت غربی آن کامل منقرض می شود.

البته برای حفظ این گونه از انقراض اقدامات ملی و بین المللی زیادی انجام شده است، بنیاد جهانی درناها در دهه ۷۰ شمسی طرح احیای درناها را در ایران آغاز کرد، در واقع یک کار بین المللی با بودجه صندوق جهانی محیط زیست و حضور کارشناسان خارجی و همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، روسیه و بنیاد جهانی درناها انجام شد و می خواستند جمعیت این پرنده را احیا کنند که شواهد نشان می دهد با وجود هزینه بسیار، موفق نشدند.

اما امید تک درنای سیبری ۱۵ سال است که تنهایی کریدور غربی را حفظ کرده است و امسال هم پنجم آبان ماه وارد ایران و تالاب فریدنکنار شد، داستان تنها شدن امید هم شنیدنی است به طوری که جفت خود آرزو را در یک شب سرد و توفانی با شلیک گلوله شکارچیان از دست داد اما همچنان به مسیر پروازی خود در غرب وفادار مانده و هر سال تنها برای زمستان گذرانی در تالاب فریدونکنار به زمین می نشیند.

دُرنای سیبری که امید از گونه آنهاست و با نام علمی 'گروس لئوکوجرانوس Grus leucogeranus ' شناخته می شود ؛ پرنده‌ای در معرض خطر انقراض از خانواده درناهاست که قدی نزدیک به یک ‌و نیم متر دارد و فاصله دو بال آن بیش از ۲ متر است. این درنا بدنی یکدست سفید با پاهای بلند سرخ ‌رنگ دارد و منقار بلند سیاهی روی صورت قرمز رنگ آن نشسته‌ است.
درنای سیبری به طور تاریخی به سه جمعیت اصلی شرقی ، غربی و مرکزی تقسیم می‌شود. جمعیت مرکزی این گونه منقرض شده است و جمعیت غربی هم به گفته کارشناسان محیط زیست در صورت مرگ امید به طور قطعی منقرض خواهد شد .
جمعیت شرقی درنای سیبری که در واقع تنها گروه باقی مانده از این گونه است ، تابستان را در شرق سیبری زادآوری کرده و برای زمستان‌گذرانی به شرق چین می رود . از اعضای این گروه بیش از سه هزار قطعه باقی‌مانده است . زیستگاه زمستانی تقریبا تمامی جمعیت این گونه دریاچه ' پویانگ ' در چین و اطراف آن است.
همه ساله در زمستان ۱۵۰ گونه پرنده زمستان گذران با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار بال به تالاب و آبنبدان های مازندران از جمله تالاب بین المللی میانکاله می آیند.

نظر شما