شناسهٔ خبر: 58420413 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مدیریت پسماند و دفع زباله در گناباد با مشکلات جدی مواجه است

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار گناباد گفت: مدیریت پسماند و دفع زباله در این شهرستان با مشکلات جدی مواجه و نیازمند ساماندهی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی اباالفضل شاکری روز پنجشنبه در نشست کارگروه مدیریت پسماند گناباد با اشاره به تبعات زیست محیطی و بهداشتی اشکالات در این بخش افزود: باید با مشارکت مردم و اختصاص اعتبار لازم از سوی دهیاریها و شهرداریها به این مساله عنایت بیشتر داشت.

وی ادامه داد: پسماند محصولات کشاورزی و از جمله مراکز پسته پاک کنی به یک معضل مهم در شهرستان گناباد تبدیل شده است و فاضلاب حاصل از آن اثرات مخربی بر درختان و گیاهان دارد.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار گناباد گفت:انباشت زباله های مراکز درمانی با سایر زباله ها از دیگر مشکلات دفع زباله در این شهرستان است و زباله های بیمارستانی و مطبهای پزشکان باید قبل از تحویل به پیمانکار جمع آوری زباله شهرداری، در بیمارستانها و این مراکز با استفاده از دستگاههای مخصوص بی خطر سازی شود.

شاکری افزود: باید با ایجاد حصارهایی اطراف مکانهای دفع زباله گناباد از جولان سگهای ولگرد در آن مناطق جلوگیری کرد و با اختصاص اعتبار لازم و ساخت سوله و راه دسترسی لازم روند تکمیل مکان جدید دفع زباله در این شهرستان را سرعت داد.

وی با اشاره به این که سوزاندن زباله دیگر معضل زیست محیطی در شهرستان گناباد است گفت: این اقدام بیش از ۲۱ نوع ترکیبات سرطانی در فضا ایجاد می کند و آثار بدی بر سلامتی انسان دارد.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار گناباد گفت: میزان تولید روزانه زباله در گناباد ۴۴ تن است و تولید زباله طی همین مدت در شهرها ۸۵۰ تا یک هزار کیلوگرم و در روستاها بیش از ۴۰۰ کیلوگرم است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست گناباد هم گفت: وضعیت مدیریت پسماند و دفع زباله در این شهرستان بسیار نابسامان است و هر سال بدتر از سال قبل می شود.

محمد یوسف نژاد با بیان این که طرح جامع مدیریت پسماند برخی از شهرستانهای استان خراسان رضوی با پیگیری مسوولان مرتبط اجرا و نتایج خوبی به دنبال داشته است افزود: این طرح از سنوات قبل در گناباد مطرح بوده ولی تاکنون به سرانجامی نرسیده است.

رییس شورای اسلامی گناباد هم گفت: طرح جامع مدیریت پسماند زباله این شهرستان از چهار سال گذشته تهیه ولی پیگیری و اجرا نشده است.

سعید فولادی کمبود اعتبار را از مشکلات مهم در اجرای طرح جامع پسماند گناباد ذکر کرد و مشارکت بخش خصوصی و اختصاص بودجه مناسب بدین منظور را خواستار شد.

مرکز شهرستان گناباد با ۲ بخش مرکزی و کاخک و چهار شهر گناباد، بیدخت، روشناوند و کاخک و ۱۱۲ روستا در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد و جنوب استان خراسان رضوی واقع است.

نظر شما