شناسهٔ خبر: 58420343 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گسترش فناوری‌های نوین جهت دستیابی مردم به خدمات قضایی

معاون مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه گفت: یکی از برنامه‎‌های تحولی قوه قضاییه بکارگیری و گسترش فناوری‌های نوین و ایجاد سامانه‌های مختلف جهت دستیابی راحت مردم به خدمات قضایی و گسترش عدالت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، معاون مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه درمراسم تکریم و معارفه مدیرکل حفاظت و اطلاعات دادگستری استان بوشهر با اشاره به ضرورت تکریم ارباب رجوع از طریق الزام به پاسخگویی وعدم اطاله دادرسی، گفت: یکی از برنامه ‎های تحولی قوه قضاییه بکارگیری و گسترش فناوری‌های نوین و ایجاد سامانه‌های مختلف مانند سامانه انتخاب کارشناس و ... جهت دستیابی راحت مردم به خدمات قضایی است که می‌توانند منجر به ارتقای سطح کارآمدی و در نهایت گسترش عدالت و جلب اعتماد عمومی شود.
وی با اشاره به ضرورت افزایش اعتمادعمومی به دستگاه قضایی به عنوان یکی از برکات این نظام تاکید کرد:هیچ نهادی به اندازه قوه قضاییه نمی‌تواند میزان رضایتمندی را افزایش داده و سطح اعتماد مردم نسبت به نظام را بالا برده و بذر امید را در دل مردم بکارد و این یک فرصت ارزشمند و بی بدیل است که باید قدر دانست و از آن به خوبی بهره برد.
معاون مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه دستگاه قضایی همیشه در کنار مردم قرار داشته و در عرصه‌های مختلف نقش آفرین بوده است، افزود: قوه قضاییه ثابت کرده که در بزنگاه‌ها و در عرصه‌های گوناگون مانند فتنه اخیر که خطرات بزرگی نظام را تهدید کرده، با تمام توان و اقتدار در انجام مأموریت خود برای احقاق حق و اجرای قانون تلاش کرده و قدمی پا پس نکشیده است.
معاون مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه ادامه داد: در جریان بیماری محنوس کرونا نیز شاهد بودیم که بعد از شهدای سلامت، شهدای قوه قضاییه بودند و ما خوشبختانه از این ظرفیت‌ها به احسن وجه استفاده می‌شود و باید سعی در تقویت آن داشته باشیم. وی افزود: بد‌ون تردید در هر جایی می‌شود به گونه‌ای تصمیم گرفت و عمل کرد و مقدرات را تغییر داد تا علاوه بر اجرای عدالت، رضایت مردم نیز جلب شود.
معاون مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه با اشاره به اینکه تمام اقدامات ما دارای اهمیت و تعیین کننده است، ادامه داد: یک تصمیم مدیریتی در استان و سایر سنگر‌ها و یا صدور یک رای توسط قاضی می‌تواند بقدری مهم باشد که مردم را نسبت به دستگاه عدلیه خوشبین و امیدوار کند و نباید این موضوع را دست کم گرفت.
معاون مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان قوه قضاییه، گفت: یکی از نکات کلیدی که معظم له به آن اشاره داشتند، سلامت و پاکدامنی قضات شریف دستگاه قضایی بود که فرمودند: ممکن است عده بسیار معدودی در این جمع خطا بکنند که البته باید آن را پیگیری کرد و این نکته بسیار مهم است چرا که اعتبار نظام و اعتبار این دستگاه به سلامت ارکان آن بستگی دارد و ما نباید بگذاریم همان عده معدود هم خدای ناکرده در مسیر نادرست قدم بردارند و چنانچه نیاز به برخورد بود، لازم است در سایه اخلاق مداری و چارچوب قانون متشرعانه توأم با انصاف و عدالت اقدام کرد. وی در ادامه با بیان اینکه مهمترین وظیفه مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه صیانت از همکاران عزیز و حفظ عزّت و منزلت آنهاست و یقیناً مبارزه با فساد به معنای واقعی بدون یاری و مساعدت همه‌ی عزیزان امکان پذیر نخواهد بود، افزود: نباید تصور شود که فقط یک بخش و یا یک دستگاه خاص در درون قوه قضاییه متولی برخورد و مبارزه با فساد است بلکه همه وظیفه داریم با فساد با هر شکل و درهر کجا قاطع برخورد کنیم.
معاون مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه با تاکید بر گسترش اقدامات پیشگیرانه و صیانتی اظهار کرد:در ۴ ماهه ابتدایی سال جاری قریب به ۶ هزار مورد تذکر، توجیه و ارشاد شامل «کارکنان، قضات، وکلا، کارشناسان و محیط پیرامونی (مرتبطان)» صورت گرفته که همگی نشان از رویکرد این مرکز برای صیانت و حفظ سرمایه‌های انسانی دستگاه قضایی دارد و این هدف اصلی ماست که عینیت یافته و صرفاً یک شعار نیست. وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های موثر در کاهش این آسیب‌ها دقت درگزینش افراد و دقت در دادن جانمایی و سپردن مسئولیت متناسب به قضات و کارکنان است که بسیار اهمیت دارد، افزود: بنابراین باید از نیرو‌های کارآمد، جهادی، فاضل، صالح و با روحیه انقلابی و جهادی در مسئولیت‌ها استفاده کرد تا بتوانیم مدیران شایسته در تمام سطوح اعم از قضایی و اداری تربیت کنیم.
در پایان این مراسم از خدمات و تلاش‌های صداقت مدیرکل سابق حفاظت و اطلاعات دادگستری استان بوشهر تقدیر و با حکم رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات آقای مومنی بعنوان مدیرکل جدید منصوب شد.

نظر شما