شناسهٔ خبر: 58419330 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ارائه طرح تخصیص 5 درصد بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها به مجلس/ فرهنگ، زیربنای همه تحولات تاریخ است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: برگزاری جدی اردوهای راهیان پیشرفت به‌صورت سراسری، تأمین التزام قانونی برای تخصیص 5 درصد بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها و تمرکز اجرای برنامه‌ها با محوریت داده‌های مبتنی بر افکار سنجی‌های دانشجویی، سه مؤلفه اساسی برای هر پروژه فرهنگی در محیط دانشگاهی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، سید نظام‌الدین موسوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پنجاه و هشتمین اجلاس ملی معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌‎ها و مؤسسات آموزش عالی کشور که در مشهد درحال برگزاری است، اظهار کرد: متأسفانه حقیقت تلخ این است که تا به امروز، فرهنگ همواره در سایه حوزه‌های آموزشی قرار گرفته و این در حالی است که اساس و زیرساخت هر مقوله اجتماعی، فرهنگ است. مارکسیست‌ها بر این باور بودند که زیربنای همه تحولات تاریخی، اقتصاد است اما تجربه تاریخی به ما نشان می‌دهد که در هر برهه تاریخی، این مقوله فرهنگ بوده که زمینه‌ساز شکل‌گیری جریان‌های خاص و نهضت‌های بزرگ شده است.

وی افزود: حقیقت موضوع این است که انقلاب مردم ما با محور قرار دادن فرهنگ بود و این مردم بر مبنای اسلام خواهی‌هایشان بود که به میدان آمدند و این نهضت را با خون خود حفظ کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از ابتدا تأکید امامین انقلاب این بوده که باید محیط فرهنگی حاکم بر دانشگاه‌ها، همسو با انقلاب باشد و بر همین اساس، در سال ۱۳۵۹ شاهد برپایی انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها در ابعاد و اندازه‌های بزرگ آن بودیم. 

وی  ادامه داد: برای مثال امروزه نهاد علوم تربیتی در آموزش و پرورش حذف شده، یک نهاد به نام امور پرورشی در این سازمان تأسیس‌شده و عناصر مخلص و مؤمنی که تربیت نسل آینده‌ساز کشور را رقم می‌زدند، به‌مرور تبدیل به مشاوران آموزشی شده‌اند که پا از مسائل علمی فراتر نمی‌گذارند.

موسوی گفت: امروزه غرب در عرصه ترویج و نهادینه‌سازی یک دروغ بزرگ به نام آزادی برای به پیش بردن اهداف شیطانی خود عمل کرده است. تصلب در ارزش‌ها، شرایطی را در غرب رقم زده که اگرچه یک فرد هندی‌‎الاصل به مقام نخست‌وزیری انگلستان می‌رسد اما در عمل، این فرد بیشتر از هر فرد انگلیسی‌تبار به ایدئولوژی استعماری بریتانیای کبیر معتقد است و این دستاورد نظام فرهنگی در غرب است.

وی در ادامه صحبت های خود با تأکید بر ضرورت تصویب طرح تخصیص پنج درصد بودجه سالانه دانشگاه‌ها به امور فرهنگی در آینده نزدیک، گفت: بودجه امسال، بیش از ۵ هزار هزار میلیارد تومان است که حدود ۶۰ درصد آن مربوط به بودجه شرکت‌های دولتی، ۳۰ درصد با محوریت بودجه‌های عمرانی و اجرایی و کمتر از ۱۰ درصد بر امور فرهنگی متمرکز شده است اما بازهم دشمن هرسال در زمان ارائه لایحه بودجه بر این روش جنگ روانی متمرکز می‌شود که بودجه مجموع نهادهای فرهنگی انقلابی را با بودجه محیط‌زیست یا سایر زمینه‌ها مقایسه کند تا در نتیجه فشاری به وجود بیاورد که بودجه به مسائل فرهنگی تخصیص پیدا نکند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در انتها ابراز امیدواری کرد: برگزاری جدی اردوهای راهیان پیشرفت به‌صورت سراسری، تأمین التزام قانونی برای تخصیص پنج درصد بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها و تمرکز اجرای برنامه‌ها با محوریت داده‌های مبتنی بر افکار سنجی‌های دانشجویی، سه مؤلفه اساسی برای هر پروژه فرهنگی در محیط دانشگاهی است.

پایان پیام/

نظر شما