شناسهٔ خبر: 58418744 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

یک‌پنجم نوجوانان اصفهانی دچار اضافه وزن هستند

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۳ درصد افراد بزرگسال تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، درگیر چاقی و اضافه وزن بودند، گفت: این آمار در نوجوانان ۱۹.۸ درصد، یعنی معادل یک‌پنجم نوجوانان اصفهانی بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایمنا، مرجان منوچهری با اشاره به سیزدهمین بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه با شعار «حال خوب با وزن مناسب» از بیست‌وچهارم دی‌ماه تا هفتم بهمن‌ماه، اظهار کرد: چاقی و اضافه وزن یک اختلال چندوجهی است و از جنبه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می‌تواند بر سلامت افراد و جامعه تأثیرگذار باشد و در عین حال سلامت جسمی و روحی و روانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه به‌طور معمول وقتی افراد دچار چاقی و اضافه‌وزن می‌شوند، نمی‌توانند به‌راحتی به حالت طبیعی بازگردند، افزود: چاقی هزینه‌های گزافی به خانواده و جامعه تحمیل می‌کند. فردی که چاق است، نشاط فردی و اجتماعی ندارد و همین موضوع باعث می‌شود بیشتر در معرض آسیب قرار گیرد و فعالیت‌های او تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه انسان سالم یکی از شاخص‌های دستیابی به توسعه پایدار است، تصریح کرد: برای حفظ سلامت جامعه باید مداخلاتی صورت گیرد، چراکه عادات غذایی نامناسب، کم‌تحرکی و بی‌تحرکی به سلامت انسان‌ها آسیب می‌رساند و باعث شیوع چاقی و اضافه وزن می‌شود. طی دو تا سه سال گذشته شیوع ویروس کرونا محدودیت‌هایی ایجاد کرد و در حال حاضر نیز آلودگی هوا باعث کم شدن فعالیت بدنی در افراد جامعه می‌شود.

فعالیت حدود ۱۵۰ نفر کارشناس تغذیه در استان اصفهان

وی چاقی و اضافه وزن را یکی از عوامل ابتلاء به بیماری‌های غیرواگیر اعلام کرد و ادامه داد: اضافه وزن و چاقی در همه دنیا مورد توجه قرار گرفته و کشورها متعهد به انجام اقداماتی شده‌اند، چراکه حتی پیشرفت کشورها را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

منوچهری با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۳ درصد از افراد بزرگسالی که تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودند، به‌نوعی درگیر چاقی و اضافه وزن بودند، گفت: این آمار در نوجوانان ۱۹.۸ درصد، یعنی معادل یک‌پنجم نوجوانان اصفهانی بود و این در حالی است که اگر به چاقی در دوران کودکی توجه نشود، در دوران نوجوانی حالت تجمعی پیدا می‌کند و سخت‌تر می‌توان آن را درمان کرد. بنابراین به احتمال زیاد این افراد در بزرگسالی نیز درگیر معضل چاقی خواهند بود.

وی با اشاره به فعالیت حدود ۱۵۰ نفر کارشناس تغذیه در استان اصفهان، اضافه کرد: این کارشناسان در حوزه برنامه‌ریزی و مداخله در گروه‌های سنی مختلف فعالیت می‌کنند، تا چرخه چاقی و اضافه‌وزن کنترل و این فرآیند متوقف شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه مداخلات کارشناسان تغذیه در سه حوزه فردمحور، خانواده‌محور و اجتماع‌محور است، اظهار کرد: مداخلات فردمحور در قالب مشاوره‌های تغذیه و چاقی در مراکز جامع خدمات سلامت انجام می‌شود، که در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر و در حاشیه شهرها فعال است؛ البته در شهرهای ۲۰ هزار نفر و روستاها تعداد کارشناسان تغذیه بسیار کم است، اما بیشترین مشکل مربوط به شهرهای بزرگ است.

لزوم آگاه‌سازی به‌منظور ترویج سلامت

وی با بیان اینکه بر اساس پرونده سلامت افراد، اگر فردی دچار اختلال چاقی باشد، کارشناسان تغذیه او را به پزشک و متخصص تغذیه ارجاع می‌دهند تا مشاوره‌های تخصصی دریافت کند، افزود: متخصص تغذیه بر اساس وزن، قد، سن، شرایط زندگی و کار، برنامه غذایی تنظیم می‌کند و حداقل سه ماه یک‌بار باید وضعیت فرد پیگیری و روند بهبود او بررسی شود؛ البته فرد باید از آمادگی و تعامل لازم را برای رعایت رژیم غذایی داشته باشد؛ اما اگر نداشته باشد، ابتدا برخی اصلاحات در برنامه غذایی فرد و خانواده دیده می‌شود.

منوچهری با بیان اینکه در آموزش‌های چهره به چهره و گروهی، انواع مختلف چاقی و عوارض آن برای افراد بیان می‌شود تا نگرش آن‌ها تغییر کند، تصریح کرد: گاهی حتی گروه‌های خودیاری تشکیل می‌شود تا تجارب خود را در اختیار دیگران قرار دهند.

وی با بیان اینکه مداخلات اجتماع‌محور بیشتر در قالب مراکز تجمعی مثل مدارس و ادارات و کارخانه‌ها صورت می‌گیرد، ادامه داد: با همکاری مراکز بهداشتی، جلسات آموزشی برای بخش‌های مختلف برگزار می‌شود و برنامه‌هایی تدوین و مشوق‌هایی برای افراد در نظر گرفته می‌شود، تا افراد با انجام این برنامه‌ها، به وزن ایده‌آل بازگردند. پیام‌هایی نیز تهیه شده و به اطلاع افراد می‌رسد تا با آگاه‌سازی و افزایش اطلاع، بتوانیم به ترویج سلامت در جامعه کمک کنیم.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: امیدواریم همه بخش‌ها مانند اداره کل ورزش و جوانان امکاناتی فراهم کنند تا مردم دسترسی بهتری به امکانات ورزشی داشته باشند و کسانی که دچار اضافه وزن هستند، در کنار برنامه غذایی ورزش کنند. چراکه ورزش و تغذیه دو بال کنار هم هستند، که به سلامت افراد منجر می‌شوند.

منبع: ایسنا

نظر شما