شناسهٔ خبر: 58417043 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

دبیر علمی همایش ملی حکمرانی اسلامی

همایش ملی حکمرانی اسلامی در پی تبیین ماهیت و مولفه های حکمرانی اسلامی است

حکمرانی اسلامی و همایش ملی حکمرانی اسلامی در جستجوی دستیابی به الگوی مطلوب در این قلمرو و تبیین ماهیت و مولفه های حکمرانی اسلامی و جستجوی اندیشه ورزی های امام و مقام معظم رهبری در این حوزه فکری و معرفتی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان؛ همایش ملی حکمرانی اسلامی با هدف بررسی ماهیت و مؤلفه‌های حکمرانی اسلامی با حضور صاحبنظران این عرصه به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام دکتر سیدباقری، مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دبیر علمی همایش ملی حکمرانی اسلامی اظهار داشت: در چند دهه گذشته در اندیشه غربی حکمرانی خوب مورد توجه قرار گرفته است و عرصه های گوناگون اندیشه ورزی سیاسی اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی را در نوردیده است.

 

وی افزود: از این جاست که پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همانند بسیاری از مراکز دغدغه مند در حوزه اندیشه اسلامی نمی تواند بی تفاوت نسبت به آن چه که در دنیای امروز می گذرد، گذر کند از این جا بود که دغدغه حکمرانی اسلامی در پژوهشکده نظام های اسلامی مورد توجه قرار گرفت و بیش از یک سال است که ما پیگیر برگزاری این مجموعه هستیم.

 

دبیر علمی همایش ملی حکمرانی اسلامی عنوان کرد: در این ارتباط حدود 30 نشست علمی و کرسی ترویجی را برگزار کرده ایم و در فراخوان مقاله ای که منتشر شد بیش از 76 چکیده مقاله به دبیر خانه همایش رسید و در نهایت 20 مقاله انتخاب شد که در دو جلد فصل نامه آئین حکمرانی و مجموعه مقالات همایش گردآوری شده است.

وی خاطرنشان کرد:حکمرانی اسلامی و این همایش در جستجوی دستیابی به الگوی مطلوب در این قلمرو و تبینی ماهیت و مولفه های حکمرانی اسلامی و جستجوی اندیشه ورزی های امام و مقام معظم رهبری در این حوزه فکری و معرفتی است.

 

حجت‌الاسلام دکتر سیدباقری گفت: آن سان که تلاش شده در یک رویکرد مقایسه ای بتوانیم نگاه انتقادی و نقادانه اندیشمندان مسلمان را نسبت به حکمرانی خوب محقق کنیم از این رو در رون مقایسه ای می توانیم برجسته کنیم نگرش اسلامی در حوزه حکمرانی با توجه به این بود؛ چون حکمرانی عرصه ای است که همه قلمروها و حوزه های دانش را درنوردیده است.

 

وی افزود: لذاحکمرانی را محدود به یک رشته نکرده ایم و در عرصه سیاسی و اقتصادی و حقوقی و فقهی و اخلاقی و مدیریتی و عرصه های مختلف در این قلمرو قرار می گیرد به خصوص حکمرانی مجازی را مورد توجه قرار دادیم و نشست هایی که در این زمینه برقرار شد در همین راستا بوده است.

 

دبیر علمی همایش ملی حکمرانی اسلامی بیان کرد: برای رسیدن به نگاه و نگرش عمومی و تلاش و تکاپویی لازم ضروری است و چاره ای نداریم مهمان ناخوانده ای به نام حکمرانی خوب و اندایشه های دیگران ازغرب و از قلمروها و مکاتب جغرافیایی دیگر وارد حوزه جهان اسللام و ایران اسلامی شده جز اینکه در مقابل آن بیندیشیم فکر کنیم وبرایش چاره سازی کنیم .این نگاه و نگرش می تواند به کارآمدسازی و روزآمدی نظام اسلامی که حاصل خون شهیدان عزیز ماست کمک و یاری کند.

 

در این همایش آیت الله کعبی عضو مجلس خبرگان نیز عنوان کرد: متناسب با وضعیت فعلی کشور، حکمرانی در مقام اجرا و عمل یک پیش نیازهایی دارد و سازماندهی و شبکه‌سازی برای تحقق اهداف، وظایف و ماموریت‌های حکومت دینی لازم است. همچنین حجت السلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به بیان دیدگاههای خود در تبیین حکمرانی اسلامی پرداخت و در نشست علمی با حضور دکتر محمود حکمت نیا و استاد نجف لک زایی واستاد محمدجواد ارسطا نیز ویژگی های حکمرانی اسلامی را تبیین کردند.

 

 

پایان پیام/730

نظر شما