شناسهٔ خبر: 58412619 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو مجلس خبرگان:

تحقق اهداف حکومت دینی نیازمند شبکه‌سازی است

قم- ایرنا - عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه متناسب با وضعیت فعلی کشور، حکمرانی در مقام اجرا و عمل یک پیش نیازهایی دارد، گفت: سازماندهی و شبکه‌سازی برای تحقق اهداف، وظایف و ماموریت‌های حکومت دینی لازم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت‌الله عباس کعبی چهارشنبه شب در همایش ملی حکمرانی اسلامی در سالن اجتماعات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم افزود: پیشگامی نیروهای مومن و انقلابی حاضر در صحنه در همه عرصه‌ها نیز از پیش‌ نیازهای حکمرانی اسلامی است.

وی تحول در ساختارهای قدیمی را دیگر پیش نیاز حکمرانی اسلامی ذکر کرد و گفت: با ساختارهای قدیمی که دولت‌ها دارند، نمی‌توانیم حکمرانی اسلامی را پیش ببریم.

عضو خبرگان رهبری همچنین تاکید کرد: تحول در ساختار با یک انعطاف ضروری است.

کعبی تمرکز بر حل مشکل‌های جامعه و گره‌های کور زندگی مردم به ویژه مسائل معیشتی را نیز از دیگر نیازهای حکمرانی اسلامی برشمرد و اظهار کرد: این اقدام باید برای همراهی مردم صورت گیرد.

عضو جامعه مدرسین در ادامه سخنان خود، اجتهاد مستمر و متناسب با مقتضیات زمان و اجتهاد تمدن‌ ساز متناسب با گام پنجم انقلاب اسلامی را هم مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: باید کشور را با مدیریت علمی و بر پایه علم و فن پیش بُرد.

این عضو خبرگان رهبری همچنین گفت: علاوه بر تعهد، تخصص هم لازم است.

آیت‌الله کعبی مقاومت و مقابله با نظام سلطه و طراحی عبور از غرب بر اساس شعار نه شرقی نه غربی را از دیگر شرایط حکمرانی اسلامی ذکر کرد و یادآور شد: چون عبور از شرق محقق است، برای عبور از غرب نیز در حکمرانی باید طراحی متناسب شود.

وی در بخش دیگری از سخنان با اشاره به برخی وجوه ممیز میان حکمرانی اسلامی و حکمرانی غربی خاطرنشان کرد: مردم باوری و حضور در متن حکم و فرمانروایی از جمله تفاوت‌های این ۲ حکمرانی به شمار می‌آید.

آیت‌الله کعبی در ادامه افزود: در نظام‌های لیبرال دموکراسی، جامعه کلان سیاسی به دو بخش فرمانروایان و فرمانبران تقسیم می‌شود.

وی اضافه کرد: در منظومه اندیشه اسلامی بر اساس قرآن و روایت‌ها و سیره اهل‌ بیت (ع) تنها یک بخش وجود دارد و همه به یک میزان موظف به اجرای اهداف و برنامه‌های اسلام هستند.

آیت‌الله کعبی یادآور شد: در حکمرانی اسلامی بین اُمت و امامت پیوند ناگسستنی وجود دارد، و هویت جدا و مستقلی بین آنان نیست.

کعبی با بیان اینکه مردم باوری حداقل هفت مولفه دارد که در نظام‌اسلامی مورد توجه است گفت: رای مردم، حضور مردم، مشارکت مردم، نظارت مردم، لزوم جلب رضایت عمومی و توجه به افکار عمومی، رشد دادن مردم همچنین جانشینی‌سازی و کادرسازی و چرحش نخبگان و جوان گرایی از جمله این مولفه‌ها است.

عضو جامعه مدرسین در ادامه با اشاره به رشد دادن مردم و محورهای آن گفت: رشد عقلانی، هدایت دینی، آگاهی‌های عمومی، بصیرت افزایی خصوصا بصیرت سیاسی، انسجام اجتماعی و هم‌افزایی، اخلاق و معنویت و تعالی فرهنگی از ابعادی است که باید مردم را علاوه بر رشد در بخش‌های زندگی و ابتکار و خلاقیت، در این موارد نیز رشد داد.

وی افزود: مردم باوری، عرصه‌هایی دارد که باید در حکمرانی اسلامی عملیاتی شود، اگر بگوییم حکمرانی اسلامی مردم محور و ولایت پایه است، شاید سخن گزافی نباشد.

آیت‌الله کعبی همچنین کارآمدی و فساد ستیزی را نیز دیگر تفاوت حکمرانی اسلامی با حکمرانی لیبرال خواند و گفت: کارآمدی و کارآیی باید متناسب با اهداف و وظایف حکومت در اسلام مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به امانت محوری به عنوان تفاوت دیگر حکمرانی اسلامی و غربی بیان داشت: قدرت در اسلام امانت و ابزاری برای خدمت، کارآمدی، پیشرفت و عدالت و تحقق حیات طیبه است.

آیت‌الله کعبی ادامه داد: کرامت بخشی به انسان و توجه به کرامت انسانی در مسیر رشد، همچنین احیای ظرفیت‌های مردمی در همه عرصه‌ها نیز از تفاوت‌هایی میان دو حکمرانی مذکور است.

وی یادآور شد: حضور مردم را نباید فقط سیاسی یا اقتصادی تفسیر کنیم.

آیت‌الله کعبی همچنین با اشاره به سیره پیامبر اسلام در حکمرانی گفت: روشن بودن اهداف و وظایف و تاکید بر تحقق آن، جذابیت مطلق بر پایه رحمت‌الهی، محقق شدن اخلاق و معنویت در حکمرانی، مدیریت جهادی اعم از جهاد قتالی، جهاد کبیر و مبارزه با نفس و تلاش خستگی ناپذیر برای خدمت و پیشرفت و عدالت حائز اهمیت است.

وی قاطعیت در مقابله با جرم و جنایت و فساد و فتنه را نیز از موارد تامل برانگیز در سیره پیامبر عنوان کرد و گفت: در این رابطه، بحث محاربه و بغی اهمیت زیادی دارد، نبی مکرم اسلام وجود ناامنی را در جامعه بر نمی‌تافت.

آیت‌الله کعبی با اشاره به حکمت و تدبیر در حکمرانی، در سیره پیامبر اسلام گفت: امکانات موجود در جامعه از قبیل منابع طبیعی، منابع انسانی و سرمایه‌های اجتماعی باید بر پایه حکمت و فرزانگی مدیریت شود.

وی ادامه داد: حکمرانی به معنای پیشبرد امر حکومت، همچنین سازماندهی، هماهنگی، هم‌افزایی، تحقق برنامه‌ها و راهبردها، گرفتن بازخوردها و تصحیح خطاها است و صرفا صدور بخش‌نامه و قانون نیست.

آیت‌الله کعبی بیان کرد: اول و آخر حرکت پیامبر، بحث نظام سیاسی بر مدار ولایت است.

دبیر علمی این همایش نیز طی سخنانی با بیان اینکه در چند دهه گذشته در اندیشه غربی، بحث حکمرانی خوب مورد توجه قرار گرفته است، گفت: این موضوع، اندیشه‌ها و مجال‌های گوناگون اندیشه‌ورزی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را در نوردیده است.

حجت‌الاسلام سید کاظم سید باقری افزود: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مانند بسیاری از مراکز دغدغه‌مند در حوزه اندیشه اسلامی، نتوانسته از آنچه در دنیای امروز می‌گذرد، بی‌تفاوت گذر کند.

وی‌ افزود: دغدغه حکمرانی اسلامی در پژوهشکده نظام‌های اسلامی مورد توجه قرار گرفت و بیش از یکسال است که پیگیر برگزاری این همایش هستیم.

سید باقری با اشاره به برگزاری حدود ۳۰ نشست علمی و کرسی ترویجی با موضوع حکمرانی اسلامی گفت: بیش از ۷۶ چکیده مقاله به دبیرخانه همایش ارائه، و در نهایت ۲۰ مقاله انتخاب شد که در ۲ جلد فصلنامه آیین حکمرانی و مجموع مقاله‌های همایش منتشر خواهد شد.

دبیر علمی همایش حکمرانی اسلامی تاکید کرد: این همایش در پی دستیابی به الگوی مطلوب در این قلمرو و تبیین ماهیت و مولفه‌های حکمرانی اسلامی و جستجوی اندیشه‌ورزی‌های حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب در این حوزه فکری و معرفتی است.

وی بیان کرد: تلاش شده تا در یک رویکرد مقایسه‌ای، رویکرد انتقادی و نقادانه اندیشه‌وران مسلمان به حکمرانی خوب را محقق کنیم.

نظر شما