شناسهٔ خبر: 58116873 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

افزایش همکاری نظامی آمریکا و ژاپن برای مقابله با چین

همزمان با آغاز رزمایش‌های دریایی و هوایی مجدد چین در منطقه شرق آسیا، ارتش آمریکا از افزایش همکاری‌های نظامی با ژاپن خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر «جیمز بایرمن» فرمانده نظامیان آمریکایی مستقر در ژاپن امروز (دوشنبه) گفت که ارتش‌های دو کشور با هدف آماده شدن برای درگیری احتمالی با چین، همکاری‌های نظامی دوجانبه را افزایش می‌دهند.

به نوشته نشریه «فایننشال تایمز»، بایرمن در این‌باره توضیح داد: «همزمان که واشنگتن و متحدان آسیایی آن برای یک درگیری احتمالی با چین آماده می‌شوند، نیروهای آمریکایی و ژاپنی نیز به‌سرعت در حال ادغام و یکپارچه‌سازی زیرساخت‌های فرماندهی و افزایش عملیات‌های مشترک هستند».

وی با بیان اینکه آمریکا و متحدان آسیایی‌اش در صورت مواجه‌شدن با حمله نظامی چین طبق اصول متحد عمل می‌کنند، مانند آنچه که در ماجرای اوکراین انجام دادند، اظهار داشت: «در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، کاملاً جدی درگیر آماده‌سازی برای یک درگیری احتمالی شده بودیم».

این نظامی آمریکایی ضمن اشاره به برنامه کشورهای متحد اوکراین برای آموزش نیروهای کی‌یف، افزود:‌ «ما به این اصول متحد، سازمان عرصه اقدامات نظامی می‌گوییم. ما این عرصه را در ژاپن، فیلیپین و دیگر کشورها [آسیا] سازماندهی می‌کنیم».

امروز فرماندهی حوزه شرقی ارتش چین اعلام کرد که رزمایش‌های مشترک دریایی و هوایی برای سنجش آمادگی رزمی و گشت‌زنی نیروهایش در آب‌ها و آسمان اطراف جزیره تایوان را آغاز کرده است. وزارت دفاع تایوان نیز ضمن محکوم کردن اقدام پکن در برگزاری رزمایش‌های گسترده اطراف این جزیره، گفت ۵۷ هواپیمای جنگی چینی را اطراف حریم هوایی خود شناسایی کرده است.

پیش از این نیز وزارت دفاع ژاپن اعلام کرده بود که طی دو هفته اخیر به‌صورت مکرر جنگنده‌ها و کشتی‌های رزمی خود را برای رهگیری و نظارت بر تحرکات نظامی چین در اقیانوس آرام اعزام کرده است./فارس

نظر شما