شناسهٔ خبر: 57851241 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

قالیباف: مشکلی در تامین ارز مورد نیاز کشور نداریم

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کشور با روند صادراتی خود مشکلی در تامین ارز ندارد، گفت: کنترل میدانی و ساماندهی بازار ارز با تدابیر انجام شده بین قوا انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

 در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد ارزیابی سیاستها و اقدامات ارزی دولت در دستور کار قرار گرفت و پس از سخنان رییس کل بانک مرکزی، وزیراقتصاد و برخی از نمایندگان، محمدباقر قالیباف در سخنانی گفت: دولت باید این سیاست را داشته باشد که قرار است ارز را تک نرخی و شناور و دستوری نگه دارد و همه اینها موضوعات مهمی است که باید به آن توجه شود.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: باید به این موضوع توجه داشت که فصل الخطاب همه این مسائل قانون است. البته دوستان به این موضوع اشاره کردند که امسال قانونی که تصویب شد، اجرا نشد و این بخشی از اشکالات است.

وی یادآور شد: بخشی از مشکلات به حوزه اقتصادی مربوط است و بخشی دیگر مدیریتی است. چرا که با توجه به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و اختیارات بانک مرکزی، مدیریت ارز، سکه و ریال،بر عهده بانک مرکزی است و اختیارات آن هم باید به بانک مرکزی واگذار شود تا طبق قانون به وظایف خود عمل کند.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی باید حتما در فرایند فروش درآمدهای ارزی در سبد ارزی، در نوع ارزهایی که تبادل می‌شود در نوع درخواست‌ها و ثبت سفارش‌ها در سقف ثبت سفارش‌ها با هماهنگی با وزارت اقتصاد، باید مدیریت لازم را انجام دهد.

قالیباف بیان داشت: موضوع مربوط به کنترل در میدان بسیار مهم است و در میدان نباید تعدد ارزی داشته باشیم و قانون هم این اجازه را نمی دهد. به عبارتی باید ابرازهای کنترلی که در مجلس و دولت است این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

وی ادامه داد: کالاهایی است که با ریال توسط افرادی که در داخل هستند خریداری می شوند و آن را صادر کرده و ارز از داخل تهیه می شود و همه ما این موضوع را می‌دانیم که در کشور با فروش و صاداراتی که داریم مشکل ارزی از بابت میزان ارز نداریم ولی این دلیل بر این نیست که کنترل ارزی را انجام ندهیم.

قالیباف: مشکلی در تامین ارز مورد نیاز کشور نداریم

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در بخش مدیریتی قرارنیست ظرفیت ارزی بانک مرکزی را به میدان بیاوریم بلکه باید با درآمد هفتگی، ماهانه و سالانه ارزی از صادرات، تامین ارز داخلی انجام دهیم و این ظرفیت در کشور وجود دارد.

قالیباف خاطرنشان کرد: مشخص و روشن است که این روند امروز ارز نه برای مردم قابل قبول است و نه برای ما و نه وضعیت اقتصادی. البته در جلسه سران که روز گذشته برگزار شد، قرار شد این موضوع با همکاری بانک مرکزی و دوستان وزارت اقتصاد و دوستانی که با موضوع ارز در ارتباط هستند، به طور ویژه دنبال کنیم و قطعا بحث ارز ساماندهی خواهد شد.

 

نظر شما