شناسهٔ خبر: 57805701 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر جهاد کشاورزی: تحقیقات و ترویج در کنار تولید قرار گیرند

کرج - ایرنا - وزیر جهاد کشاورزی بابیان اینکه امر ترویج کشاورزی نیازمند پرداخت هزینه فراوان است ، گفت : برای ارتقای سطح تولیدات کشاورزی و باغی باید محققان و مروجان در کنار تولید کنندگان این بخش قرار گیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید جواد ساداتی نژاد عصر شنبه در اجلاس سراسری روسای موسسات تحقیقاتی و پژوهشی سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) که در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور مستقر در کرج برگزار شد، افزود: یکی از مسایلی که باید به آن بپردازیم و در این مسیر هزینه پرداخت کرد زیرا ترویج مانند حوزه فرهنگ رها شده است.

وی ادامه داد: زمانیکه حرف هزینه کرد در بخش ترویج به میان می آید ، فکر می کنیم پول را هدر می دهیم ولی حجم زیادی از پول را در این بخش باید خرج کنیم زیرا به ثروت تبدیل خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت : در وزارت جهاد کشاورزی همیشه صحبت ترویج است ولی وقتی برای آن می خواهیم هزینه کنیم ترس داریم در حالیکه در ترویج باید افراط داشت.

ساداتی نژاد بیان داشت: سال ۱۴۰۲ در نظر داریم در اعتبارات ترویج هزینه ها را بالا ببریم تا نتیجه آن را ببینیم که مطمئن هستم اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

وی تاکید کرد: سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی باید از سه هزار میلیارد تومان بودجه جدا کنیم و آن را جدا ببینیم تا به تولید کنندگان اتصال یابد.

ساداتی نژاد گفت: از شرکت های معتبر تولید غذا ، کشت و صنعت بزرگ کشور برای حمایت از حوزه تحقیقات و فناوری کمک گرفته شود تا مقیاس کار پژوهشگران عرصه کشاورزی ارتقا یابد.

وی خاطرنشان کرد: نقطه پرتاب تات زمانی خواهد بود که این کار را انجام دهد و این سازمان دیگر منتظر بودجه دولتی نماند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تاکنون نتوانسته ایم از ثروت بخش کشاورزی به خوبی دفاع کرده و آن را توصیف کنیم، گفت: سازمان تات (تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی) سرمایه کشاورزی ایران است ؛ ما باید بتوانیم این سرمایه بزرگ خود را به خوبی معرفی و آن را توصیف کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی به خوبی کارش را بلد است، اظهار داشت: محققان این سازمان مظلومانه و تحت هجمه های مختلف کارشان را انجام داده اند ولی ما مدیران در استفاده از این سرمایه ضعف داریم.

ساداتی نژاد ادامه داد: با عنوان «فرصت مطالعاتی مزرعه» با استفاده از ظرفیت محققان که در کنار کشاورزان کار می کنند می خواهیم در مزارع ورود کنیم که نیازمند ساز و کار مناسب است.

وی از رییس سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی خواست بستر مناسب برای فعالیت ۲ هزار پژوهشگر این مجموعه را فراهم نمایند ضمن آنکه وزارت جهاد کشاورزی از آنها حمایت لازم خواهد داشت .

نظر شما