شناسهٔ خبر: 57691872 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

تصویب قطعنامه مجمع عمومی با 92 رأی موافق

رأی سازمان ملل به خروج رژیم صهیونیستی از جولان

صاحب‌خبر -
حسین فاطمی/ مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت آرا قطعنامه‌ای را درباره بلندی‌های اشغالی جولان سوریه تصویب کرد و خواستار خروج رژیم صهیونیستی از این منطقه اشغالی شد.
به گزارش خبرگزاری سوریه (سانا)، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در قطعنامه‌ای که به تصویب رسانده، تأکید کرده رژیم صهیونیستی به مفاد قطعنامه 497 شورای امنیت سازمان ملل متحد متعهد نبوده است. این قطعنامه از رژیم صهیونیستی خواسته است از تصمیم خود برای تحمیل قوانین این رژیم در بلندی‌های جولان اشغالی خودداری کند. این قطعنامه با 92 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 65 رأی ممتنع به تصویب رسید. با این مصوبه، تصمیم رژیم صهیونیستی برای الحاق بلندی‌های جولان را باطل و بی‌اثر توصیف و تأکید کرده این اقدام همان‌طور که در قطعنامه 497 تصریح شده فاقد اعتبار قانونی است. این قطعنامه‌ همچنین از رژیم صهیونیستی خواسته است قطعنامه‌های شورای امنیت را اجرایی کرده و از جولان اشغالی سوریه تا خط چهارم ژوئن 1967 عقب‌نشینی کند.
منطقه جولان اشغالی، بخشی از استان «القنیطره» در جنوب غرب سوریه است که رژیم صهیونیستی در جنگ شش روزه سال 1967 بخش بزرگی از آن را اشغال و در 14 دسامبر 1981 به صورت غیرقانونی بخشی از آن را ضمیمه خود کرد، اما جامعه بین‌الملل هرگز این اقدام تجاوزکارانه را به‌رسمیت نشناخته است.
انفجار در حومه تل‌آویو
در همین حال خبرها از سرزمین‌های اشغالی حاکی از وقوع انفجاری در یکی از خیابان‌های حومه تل‌آویو است. به گزارش کانال تلویزیونی 12 رژیم صهیونیستی، یک بسته انفجاری در نزدیکی رستوران «عنتیبی» واقع در منطقه «اور یهودا» در نزدیکی تل‌آویو، پایتخت این رژیم منفجر شد. بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی و اطفای حریق به سوی محل انفجار اعزام شده‌اند. کانال 12 همچنین خبر داد اطلاعاتی درباره علت انفجار و شمار زخمی‌ها منتشر نشده است. با این حال برخی منابع دیگر از وجود چند زخمی در این حادثه خبر داده‌اند. این انفجار در حالی رخ داد که پیش از آن شبکه‌های فلسطینی پوستری را که در آن تأکید به انتقام شهدای فرماندهان گردان جنین شده بود به طور گسترده در مناطق مختلف نصب و همزمان ارتش و نیروهای رژیم صهیونیستی اعلام آماده باش نظامی و امنیت کامل کرده بودند.
کارشناسان معتقدند وقوع انفجارها در مناطق مختلف اراضی اشغالی نشان می‌دهد مقاومت وارد یک جنگ ترکیبی در حوزه جنگ سخت شده و ضمن انجام عملیات تیراندازی، پرتاب نارنجک و نیز بمبگذاری را نیز که می‌تواند هزینه‌های رژیم صهیونیستی را در ابعاد امنیتی افزایش دهد در دستور کار خود قرار داده‌اند. پیشتر نیز عومر بارلو، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی ضمن هشدار درباره وقوع سومین انتفاضه فلسطین اعلام کرده بود در صورت تغییر در وضعیت موجود در مسجدالاقصی انتفاضه سوم رخ خواهد داد.
وعده انتقام وترس از پاسخ مقاومت
این هشدارها در شرایطی است که روز پنجشنبه مقاومت فلسطین در نوار غزه در چهارچوب تقویت توانایی‌های خود، سه موشک آزمایشی را به سمت دریای مدیترانه شلیک کرد. در پی آن ارتش رژیم صهیونیستی از ترس پاسخ مقاومت فلسطین به تحولات اخیر اردوگاه جنین و شهادت دو فلسطینی، سطح آماده‌باش نیروهای خود را در کرانه باختری اشغالی افزایش داد. به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، مرکز پخش رژیم صهیونیستی (کان) همزمان با آزمایش موشکی مقاومت غزه احتمال داد تشدید تنش حتی می‌تواند به شکل شلیک موشک از نوار غزه به سمت اراضی اشغالی باشد. شایان ذکر است، پیشتر جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطین در واکنش به تحولات اخیر جنین هشدار دادند، رژیم صهیونیستی تاوان جنایت خود در جنین را پس خواهد داد.
در یورش بامداد پنجشنبه نظامیان صهیونیست به شهر و اردوگاه جنین نیز دو فلسطینی به نام‌های نعیم جمال الزبیدی ۲۷ ساله و محمد ایمن السعدی ۲۶ ساله به شهادت رسیده و سه تن دیگر بازداشت شدند. محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن تل آویو بخاطر شهادت این دو فلسطینی، نسبت به پیامدهای این اقدامات تهاجمی هشدار داد و خواهان مداخله جامعه جهانی برای توقف جنایات تل‌آویو شد.
توافق جدید
خبرها از تحولات سیاسی رژیم صهیونیستی نیز حاکی است نخست‌وزیر مکلف رژیم صهیونیستی یک هفته پس از توافق با ایتامار بن گویر، توافقنامه‌ای نیز با رهبر حزب صهیونیسم دینی امضا کرد. به گزارش سایت المیادین با توافقی که بنیامین نتانیاهو با بتسلئیل اسموتریچ، رهبر حزب راستگرای «صهیونیسم مذهبی» که سمت ریاست شهرک‌سازی در کرانه باختری اشغالی را به دست آورده، امضا کرده است، این حزب به صورت گردشی اداره وزارت دارایی، وزارت امور مهاجرت و وزارت مأموریت‌های ملی را برعهده خواهد گرفت.
حدود نیم میلیون شهرک نشین در شهرک‌های کرانه باختری زندگی می‌کنند و از میان آنها حدود ۲۰۰ هزار نفر در قدس اشغالی ساکن هستند. در پی توافق مذکور اسموتریچ در بیانیه‌ای مشترک با نتانیاهو گفت: «امروز گام تاریخی دیگری برای ایجاد یک دولت یهودی- صهیونیستی-ملی برمی داریم که امنیت را باز می‌گرداند و شهرک‌ها را گسترش می‌دهد.»

نظر شما