شناسهٔ خبر: 57680439 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

اخبار

صاحب‌خبر -
فرایندمحور شدن تولید محصولات کشاورزی

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: راه‌اندازی سامانه سماک با هدف ثبت تمامی فرایندهای تولید محصولات کشاورزی از مرحله قبل از کاشت، داشت تا برداشت، سورتینگ، بسته‌بندی و... است. به گزارش سازمان حفظ نباتات کشور، شاهپور علایی‌مقدم با بیان اینکه مطابق پروتکل‌های بین‌المللی تولید محصولات کشاورزی از محصول محور به سمت بستر محور تغییر یافته بر فرایند محور شدن تولید محصولات کشاورزی تأکید کرد. رئیس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: سامانه سماک بر همین اساس راه‌اندازی شده است که تمامی فرایندهای تولید محصولات کشاورزی از مرحله قبل از کاشت، داشت تا برداشت، سورتینگ، بسته‌بندی، ارائه به بازارهای داخلی و خارجی در این سامانه ثبت می‌شوند. وی ادامه داد: با سامانه‌ای شدن تولید محصولات به سمت پرونده‌سازی به فرایند تولید محصولات کشاورزی سرعت بیشتری می‌بخشد. علایی مقدم به‌کار‌گیری دانش و فناوری را متضمن بالا بردن راندمان تولید در محصولات کشاورزی و سلامت آن دانست و افزود: در حوزه محصولات کشاورزی باید انتقال یافته‌ها به درستی انجام شود و در این راستا مؤسسات تحقیقاتی نقش بسزایی دارند. رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در پایان به هدف مشترک سازمان حفظ نباتات و مؤسسه خاک و آب اشاره و خاطرنشان کرد: دو سازمان حفظ نباتات کشور و مؤسسه خاک و آب در سلامت محصولات کشاورزی نقش و کارکردی مهم و اساسی دارند و باید با همکاری هم کیفیت و سلامت محصولات کشاورزی را توسعه دهیم.

تولید برنج به ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن می‌رسد

دبیر انجمن تولید برنج گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید برنج با احتساب رتون و دوباره کشت به ۲ میلیون و ۲۵۰ هزارتن برسد. جمیل علی‌زاده شایق در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با توجه به شرایط مساعد بارش در استان‌های شمالی، خشکسالی در جنوب، غرب و شرق کشور اثری بر میزان تولید نداشته است. به گفته او، امسال کشاورزان اشتباه یا درست از دوباره کشت استقبال کردند به طوری‌که کشت اول را در اسفند انجام دادند، هر چند زمان مناسبی برای کشت نیست. اما برخی کشاورزان به‌دلیل شرایط مساعد جوی و نبود بارندگی اقدام به این کار کردند. علی‌زاده شایق می‌گوید: برآوردها حاکی از آن است که تولید برنج با احتساب کشت رتون و دوباره کشت به ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن برسد. اما سؤال اینجاست که چرا طی سال‌های اخیر جهشی در تولید برنج نداشتیم؟ درحالی‌که وزارت جهاد شعار خودکفایی برنج را می‌دهد. دبیر انجمن تولید برنج ادامه داد: بنابر آمار نیاز سالانه برنج در کشور ۳ میلیون تن است که با درنظر گرفتن شرایط خشکسالی و کم آبی هیچ‌گاه نمی‌توانیم صددرصد نیاز کشور را در داخل تأمین کنیم. کما اینکه با نگاه به آمار ۱۰ ساله گذشته می‌بینیم که تولید برنج تفاوت چندانی نداشته است.  

زمستان با تعرفه جدید صادرات محصولات جالیزی

معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: نتیجه جدید عوارض صادرات دو محصول سیب‌زمینی و پیاز در کمتر از دو هفته آینده، اعلام می‌شود. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به لغو عوارض جدید صادرات گوجه فرنگی، گفت: لغو عوارض صادرات دو محصول سیب‌زمینی و پیاز هم در دست بررسی است و نتیجه آن، در کمتر از دو هفته آینده، اعلام می‌شود. شیراوند افزود: با توجه به اینکه اکنون وارد پیک برداشت گوجه‌فرنگی می‌شویم و با حجم عظیمی از تولید مواجه هستیم و برای اینکه مازاد این محصول را به خوبی مدیریت کنیم و برای کشاورز صرفه اقتصادی داشته باشد، عوارض صادراتی را به نیم درصد عوارض ارزش پای صادراتی که قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مصوبه مجلس است، به این عوارض کاهش دادیم. معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: به‌منظور جایگزینی کشت محصولات جالیزی با محصولات اساسی، زمستان امسال، تعرفه‌های جدید صادراتی، اعلام خواهد شد.

نظر شما