شناسهٔ خبر: 57649509 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

پنج رویـــداد جهان

صاحب‌خبر -
بررسی اعتراض رئیس‌جمهور اسبق فرانسه

«نیکلا سارکوزی»، رئیس‌جمهور سابق فرانسه که پیش‌تر به دلیل «فساد» و «اعمال نفوذ» در پرونده‌ای قضایی موسوم به «شنود» مجرم شناخته شده بود، دو روز دیگر برای اعتراض به این رأی در دادگاه تجدیدنظر حاضر خواهد شد. دادگاه بدوی پس از بررسی این پرونده، سه سال مجازات زندان ازجمله یک سال حبس قطعی علیه نیکلا سارکوزی درخواست کرد تا بدین‌ترتیب وی پس از «ژاک شیراک» دومین رئیس‌جمهور پنجم فرانسه لقب گیرد که در دادگاه محکوم می‌شود. نیکلا سارکوزی که سال ۲۰۱۷ کناره‌گیری خود را از دنیای سیاست برای همیشه اعلام کرده بود، سال گذشته هنگام صدور رأی دادگاه بدوی در ارتباط با پرونده «شنود» در محکمه حضور نیافت.

وعده محاکمه عاملان حمله به سفیر پاکستان

«بلاول بوتو زرداری» وزیر امور خارجه پاکستان در توییترش نوشته است که با «امیرخان متقی» سرپرست وزارت خارجه طالبان تماس تلفنی داشته و اطمینان داده است دیپلمات‌ها و نمایندگی سیاسی پاکستان در افغانستان مصون هستند؛ همچنین وعده داده که عاملان حمله به سفیر پاکستان را محاکمه خواهد کرد. عصر روز گذشته سفیر پاکستان در کابل هدف شلیک چند گلوله از یک ساختمان نزدیک به سفارت پاکستان در کابل قرار گرفت. وزارت داخله طالبان گفته بود که پس از تیراندازی از ساختمانی به سمت سفارت پاکستان در کابل، نیروهای امنیتی طالبان سریعاً خود را به منطقه رسانده و تیراندازی را متوقف کردند و در جریان عملیات پاکسازی یک مظنون از این ساختمان دستگیر شد و دو قبضه سلاح نیز از او به‌ دست آمد.

دیدار ماسک و مکرون

«امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه با «ایلان ماسک» میلیاردر امریکایی مالک شرکت‌های تسلا و خریدار توئیتر دیدار و گفت‌و‌گو کرد. مکرون که به امریکا سفر کرده است، درباره جزئیات این دیدار در توئیتر نوشت: «در راستای برنامه‌های ما برای کاهش انتشار کربن و صنعتی‌سازی مجدد فرانسه و اروپا، با ایلان ماسک در خصوص آینده پروژه‌های صنعتی سبز نظیر تولید خودروهای الکتریکی و باتری‌ها تبادل نظر کردیم.» رئیس‌جمهور فرانسه همچنین نوشت که با ایلان ماسک گفت‌و‌گویی صادقانه و صریح داشته است و تأکید کرد که فرانسه در راستای ارتقای حمایت از کودکان در فضای آنلاین با توئیتر همکاری خواهد کرد.

تشکیل دولت لبنان پس از۶ماه  

قراراست دولت موقت لبنان پس از گذشت بیش از ۶ ماه، برای نخستین بار صبح دوشنبه تشکیل جلسه دهد. دراین جلسه که به ریاست «نجیب میقاتی» نخست وزیر موقت لبنان برگزار می‌شود، برخی از موضوعات فوریتی مانند بهداشت، آموزش و غیر آن بررسی خواهد شد.  

اسنودن مصونیت گرفت

«ادوارد اسنودن» افسر سابق سیا و آژانس امنیت ملی امریکا که امسال تابعیت روسی را از طرف رئیس‌جمهوری روسیه دریافت کرده بود، پاسپورت روسی خود را هم دریافت کرد. این افشاگر امریکایی برای اینکه یک شهروند تمام و کمال روسی شود، طبق قانون سوگند یاد کرد. وکیل اسنودن با اعلام این خبر تأکید کرد:« از آنجایی که اسنودن اکنون دارای گذرنامه روسی است، نمی‌توان او را به صورت قانونی به هیچ کشور خارجی که به دنبال طرح اتهام علیه او هستند، تحویل داد.» اسنودن در ایالات متحده متهم به جاسوسی و سرقت اموال دولتی است. او در سال ۲۰۱۳ تعداد بی‌شماری سند محرمانه فاش کرد که مربوط به عملیات‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی امریکا (ان‌اس‌ای) علیه شهروندان امریکایی و جمع‌آوری داده‌های ارتباطات الکترونیکی و سوابق تلفن آنهاست.  پس از اینکه افشاگری اسنودن در شماری از رسانه‌ها منتشر شد، واشنگتن شهروندی اسنودن را لغو کرد و عملاً او به فردی بدون کشور تبدیل شد. او قصد داشت از هنگ‌کنگ به امریکای لاتین برود اما به مدت یک ماه در فرودگاه مسکو سرگردان شد و در نهایت پناهندگی روسیه را گرفت. او در سال ۲۰۱۷ در مسکو ازدواج کرد و یک فرزند دارد که به صورت خودکار شهروندی روسیه گرفته است.



نظر شما