شناسهٔ خبر: 57647684 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

وزیر امور اقتصادی و دارایی:

جرایم مالیاتی سیستان و بلوچستان صفر می‌شود

صاحب‌خبر -
وزیر امور اقتصادی و دارایی از بخشودگی جرایم مالیاتی تمام اصناف و کسبه استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: دو سوم کسبه و اصناف این استان مالیات صفر داشته‌اند.
به گزارش شادا، سید احسان خاندوزی در جریان سفر به استان سیستان و بلوچستان طی سخنانی در شورای اداری استان سیستان و بلوچستان در فرمانداری شهر زابل اظهار کرد: ما در یک مسیر متفاوتی شروع به حرکت کردیم و نگاه رئیس جمهور به عدالت منطقه‌ای و سرزمینی چه بر اساس آنچه در سفر‌های استانی بیان کرده‌اند و چه در مصوبات مختلف در این جهت است که بی‌قوارگی و متوازن نبودنی که بین مناطق برخوردار مرکزی و مناطق نابرخوردار حاشیه‌ای طی سال‌ها شکل گرفته تغییر کند.
وی ادامه داد: البته این وظیفه ما است و هیچ منتی نیست، اما امروز با افتخار سرمان را بلند می‌کنیم و می‌گوییم که تلاش کرده‌ایم تا درآمد‌های مالیاتی و عوارض آلایندگی شرکت‌های فعال در استان‌ها را به همان استان‌ها بازگردانیم.
وی ادامه داد: اگر تلاش می‌کنیم تا وزارتخانه‌ها را مجاب کنیم تا منابع بانکی شرکت‌های دولتی هر استان را به بانک‌های همان استان بازگردانیم تا قدرت وام‌دهی بانک‌های استان افزایش پیدا کند با همین هدف بوده است. وزیر اقتصاد تأکید کرد: این موارد شروعی است برای تغییر توازن منطقه‌ای که متأسفانه کشور ما میراث‌دار آن است.
خاندوزی یکی از لوازم ایجاد این توازن منطقه‌ای را بازگرداندن قدرت تصمیم‌گیری و اختیار به استان‌ها برشمرد و اضافه کرد: مسأله اصلی برای عدالت منطقه‌ای این است که چرا در همه جا پایتخت باید حل مسأله همه جای کشور را انجام دهد ما اگر بتوانیم در برنامه هفتم اختیارات اداری، تصمیم‌گیری‌ها، مقررات‌گذاری‌ها و مسأله توزیع درآمد و هزینه‌ها را به استان‌ها بازگردانیم و استان‌ها هم باید در مقابل پاسخگو باشند که در مقابل این اختیارات و منابع چه کرده‌اند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به تفویض اختیارات این وزارتخانه به ادارات کل استانی یادآور شد: در این مورد با برخی دیگر از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها صحبت کردیم آنها نیز موافق این رویه هستند و امیدواریم تمرکززدایی از این طریق به انجام برسد و اختیارات و امکانات مناطق محروم که اکنون در پایتخت متمرکز شده به استان‌ها بازگردد. خاندوزی همچنین از پیگیری مصوبات ابلاغی رئیس جمهور خبر داد و گفت: متأسفانه در زمینه اجرا گرفتار کلاف سردرگمی هستیم که سال‌ها بر روند‌های اداری و اجرایی کشور حاکم بوده و منافع مردم و مناطق مختلف به این رویه‌ها گره خورده است. وی درباره موضوع مالیات نیز اظهار کرد: موضوع مالیات بر تراکنش‌ها و کارتخوان‌ها بخشنامه سازمان مالیاتی است و اگر تخلفی از این دست مشاهده می‌کنید به بازرسی وزارت اقتصاد اعلام کنید چرا که ابلاغ کرده‌ایم مبلغی که خرید و فروش شده دلالتی بر میزان مالیات تعیین شده ندارد مگر اینکه ثابت شود این میزان که کارت کشیده شده ناشی از ایجاد درآمد بوده است. اگر صرف تراکنش به عنوان درآمد در نظر گرفته شود تخلف دوستان ما در سازمان مالیاتی است. وزیر اقتصاد همچنین گفت: در استان سیستان و بلوچستان بیش از ۷۰ هزار اظهارنامه مالیاتی داریم که دو سوم آنها صفر بوده یعنی نرخ مالیات قریب به ۶۶ درصد کسبه و اصناف استان صفر بوده و یک سوم آنها به تناسب درآمدهای‌شان مالیات داشته‌اند. وی ادامه داد: وزارت اقتصاد درباره جرایم، دیرکرد‌ها و ... اختیار دارد و از این اختیار استفاده می‌کنیم و تمام جرایم و دیرکرد‌های مالیاتی استان سیستان و بلوچستان را بخشوده اعلام می‌کنیم.

نظر شما