شناسهٔ خبر: 57581807 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

امشب، اولین دیدار آزادکاران در جام جهانی 2022 با ژاپن

جوانان جویای نام رودرروی بزرگان

صاحب‌خبر -
پریسا غفاری/ چهل و هشتمین دوره مسابقات کشتی آزاد جام جهانی 2022 امریکا از امشب در آیووا شروع می‌شود. تیم‌های امریکا، ایران، ژاپن، مغولستان و گرجستان که در پیکارهای جهانی 2022 بلگراد به ترتیب در رده‌های اول تا پنجم جهان ایستادند مجوز شرکت در این رقابت‌ها را به‌دست آورده و به‌همراه تیم منتخب جهان در دو گروه 3 تیمی، امشب و فردا شب با هم کشتی می‌گیرند.
جام جهانی، ابتکار امریکا
جام‌جهانی کشتی‌ آزاد به پیشنهاد و ابتکار امریکایی‌ها از سال 1973 در تولیدو امریکا راه‌اندازی شد. این رقابت‌ها همه ساله (به غیر از دو سال 2020 و 2021 به دلیل شیوع کرونا در جهان) با تعداد تیم‌های متفاوت برگزار می‌شود. در این سال‌ها امریکایی‌ها 31 دوره میزبانی و 14 دوره قهرمانی را در کارنامه دارند. شوروی سابق با 15 دوره قهرمانی هنوز رکورددار این پیکارهاست. ایران هم 8 قهرمانی دارد.
غیبت روسیه، قهرمان دوره قبل
آخرین دوره جام جهانی در سال 2019 به‌ میزبانی یاکوتسک روسیه برگزار و با قهرمانی میزبان خاتمه یافت، ایران دوم و امریکا سوم شد. حالا بعد از دو سال تعطیلی، این رقابت‌ها در شرایطی برگزار می‌شود که روسیه به‌عنوان قهرمان دوره قبل جام‌جهانی، به دلیل تحریم (به‌خاطر جنگ اوکراین) حضور ندارد.
برنامه مسابقات جام جهانی برای امشب و فردا شب
6 تیم حاضر در دو گروه 3 تیمی کشتی می‌گیرند. امریکای میزبان به‌عنوان قهرمان 2022 جهان، با مغولستان و گرجستان تیم‌های چهارم و پنجم جهان در گروه «الف» کشتی می‌گیرد. آزادکاران کشورمان نیز به‌عنوان نایب‌قهرمان با ژاپن تیم سوم جهان و منتخب جهان در گروه «ب» کشتی می‌گیرند. دیدار تیم‌های امریکا با مغولستان و ایران با ژاپن ساعت 10 تا 13:30 به‌وقت محلی برگزار می‌شود. با توجه به اینکه اختلاف ساعت کشورمان با امریکا حدود 9:30 ساعت است، اولین دیدار آزادکاران ما با ژاپن حدود ساعت 21 امشب به وقت تهران و دومین دیدار کشورمان در مرحله گروهی با تیم منتخب جهان حدود ساعت 5 صبح یکشنبه (فردا) به وقت تهران برگزار می‌شود. دیدار رده‌بندی میان تیم‌های دوم گروه، فردا شب (یکشنبه شب) ساعت 21:30 تا 23 و مسابقه فینال نیز با شرکت تیم‌های اول دو گروه حدود 3 بامداد به وقت تهران برگزار می‌شود.
جایزه نقدی برای تیم‌های برتر جام
بنابر اعلام اتحادیه جهانی کشتی جوایز نقدی 70، 20 و 10 هزار فرانک سوئیس به تیم‌های اول تا سوم این پیکارها از سوی میزبان اهدا می‌شود. گفتنی است برای تماشای این رقابت‌ها بلیت‌فروشی نیز انجام شده که قیمت بلیت‌ها براساس جایگاه محل استقرار تماشاگران، به ترتیب 275، 200 و 90 دلار به فروش رفته است.
کشتی آزاد ایران به دنبال چهارمین قهرمانی در خاک امریکا
تیم ملی کشتی آزاد کشورمان به‌رغم اینکه اکثر نفراتش جوان هستند اما برای کسب چهارمین قهرمانی جام جهانی در خاک امریکا به آیووا رفت. پیش‌از این آزادکاران ایرانی در سال‌های 2014، 2015 و 2016 طی سه سال پیاپی در خاک امریکا و لس‌آنجلس روی سکوی قهرمانی جام جهانی ایستاده‌اند. پژمان درستکار سرمربی تیم ملی کشتی‌گیرانی مثل رضا مؤمنی، محمدرضا باقری، علی‌اکبر فضلی، محمدصادق فیروزپور، امیرحسین فیروزپور و امیرعلی آذرپیرا، حتی قهرمانان مدال‌داری مثل رحمان عموزاد، امیرمحمد یزدانی و محمد نخودی که بیش از 20 سال سن ندارند، بویژه ابراهیم الهی و امیررضا معصومی که 17 و 18 ساله هستند، در کنار مردان باتجربه و نامداری همچون کامران قاسم‌پور، علیرضا کریمی و همچنین علی سوادکوهی را امشب و فرداشب به مصاف مدعیان در آیووا می‌فرستد.

نظر شما