شناسهٔ خبر: 57576848 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

همراهی چین با عربستان برای مقابله با ایران

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: در بیانیه‌ مشترک چین و عربستان که در جریان دیدار شی جین پینگ از ریاض منتشر شد از ایران خواسته شده، با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کرده و با احترام به حسن همجواری در امور داخلی سایر کشورها دخالت نکند.
رهبران چین و عربستان در دیدار خود در ریاض بر سر تقویت همکاری‌های دوجانبه جهت تضمین ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران توافق کرده‌اند.دو طرف پس از دیدار سه‌روزه خود در بیانیه‌ای مشترک از ایران خواستند، با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کرده و "رژیم عدم اشاعه" سلاح‌های هسته‌ای را محترم بدارد. از ایران خواسته شد تا به اصول حسن همجواری احترام گذاشته و در امور داخلی سایر کشورها دخالت نکند.چین به همراه روسیه از متحدان اصلی ایران در مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی محسوب می‌شود. این کشور نیز به نوبه خود از سوی جمهوری اسلامی "متحدی راهبردی" تلقی می‌شود، تا جایی که تهران به رغم انتقادهای گسترده داخلی "سند همکاری ۲۵ ساله" با پکن امضا کرده است.
طبق بیانیه مشترک، چین حمایت خود از حفظ امنیت و ثبات عربستان را اعلام و با هر گونه حمله‌‌ای به خاک، منافع و شهروندان این کشور مخالفت کرده و خواستار عدم مداخله در امور داخلی عربستان شده است.
شی جین پینگ،‌ رئيس‌جمهور چین در دیدار با ملک سلمان، پادشاه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از تلاش‌ها و ابتکارات کشورشان برای پایان دادن به جنگ یمن و تشویق گفت‌وگو میان طرف‌های درگیر در این کشور قدردانی کرده است.دو طرف بر اهمیت حمایت از شورای رهبری ریاست جمهوری یمن و تعهد حوثی‌های مورد حمایت ایران به حفظ آتش‌بس‌ تأکید کردند.
آن‌ها از  حوثی‌ها خواستند "با فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن همکاری و با ابتکارات صلح جهت دستیابی به راه حل سیاسی دائم و جامع در بحران یمن مشارکت جدی" کنند.
در مورد سوریه نیز دو طرف بر لزوم تشدید تلاش‌ها برای رسیدن به راه حل سیاسی بحران این کشور، بازگرداندن امنیت و پایان دادن تروریسم تأکید کردند.
در بیانیه به لبنان نیز اشاره شده که هر دو کشور نگرانی خود از خلل در "امنیت، ثبات و وحدت سرزمین‌های" آن را ابراز کردند. چین و عربستان اصلاحات، گفت‌وگو و مشورت برای تضمین غلبه لبنان بر بحران‌‌هایش را لازم می‌دانند.به گفته آن‌ها، این اقدام‌ها ضروری است تا لبنان به "منشاَ اقدامات تروریستی، محیطی برای رویش سازمان‌های تروریستی و گروه‌های برهم‌زننده امنیت و بی‌ثبات‌کننده منطقه و منبع قاچاق مواد مخدر" تبدیل نشود.
چین و عربستان همچنین تقویت همکاری‌های دوجانبه در زمینه انرژی را ضروری دانسته و گسترش همکا‌ری‌ها را منطبق با منافع مشترک برشمردند.
در این دیدار قراردادهای متعددی در زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی نظیر پتروشیمی، انرژی‌های تجدیدپذیر، فناوری اطلاعات، اقتصاد دیجیتال، توسعه اقتصادی و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای امضا شد.دو کشور همچنین تعمیق مناسبات دوجانبه بر اساس عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر را راهی درست برای آینده مناسبات خود دانستند.
چین یکی از قدرت‌های جهانی طرف مذاکره با جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای است. اما از چند ماه پیش، مذاکرات احیای برجام متوقف مانده و آمریکا اعلام کرده که اعتراضات ایران موجب از اولویت خارج شدن این مذاکرات شده است.این توافق پکن و ریاض در حالی است که در سال‌های اخیر جمهوری اسلامی با اعطای امتیازات گسترده به چین و روسیه، تلاش کرده که این دو کشور را در عرصه‌های بین‌المللی با خود همسو کند.پیشتر توافق موسوم به «سند همکاری جامع ۲۵ ساله» میان تهران و پکن، انتقادهای زیادی را در ایران به دنبال داشت.
این در حالی است که به گفته رسانه‌های عربستان سعودی، پکن و ریاض در جریان این سفر رئیس‌ جمهور چین ده‌ها توافق همکاری را امضا کردند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما