شناسهٔ خبر: 57575542 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دو نانوساختار پرکاربرد در ثبت اختراعات

مریم رضایی

نانولوله‌های کربنی با بیش از ۴۳ هزار ثبت پتنت، بالاترین نرخ استفاده از نانومواد را به خود اختصاص داده‌اند و بعد از آن‌ها گرافن در جایگاه دوم قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بررسی بانک اطلاعاتی استت‌نانو نشان می‌دهد که نانولوله‌های کربنی با ۴۳ هزار و ۳۹۵ پتنت، بالاترین نرخ استفاده از نانومواد در پتنت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. بعد از آن، گرافن با ۲۱ هزار و ۳۲۹ پتنت قرار دارد.

در رتبه سوم، نانوکامپوزیت‌ها قرار دارند و پس از آن نانوسیم، نقاط کوانتومی، نانوالیاف و ترکیبات نانو بلوری هستند.

این در حالی است که نانولوله‌های کربنی در مقالات نیز بالاترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند و پس از آن نانوکامپوزیت، مواد نانوبلوری، گرافن و مواد نانوحفره‌ای قرار دارند.

اما در بخش محصولات شرایط کاملا متفاوت است و نانوذرات بیشترین سهم را در میان مقالات منتشر شده داشته و پس از آن گرافن، نانولیپوزم و نانو الیاف قرار دارد.

براساس اطلاعات بانک استت‌نانو، میانگین ارجاع به هر مقاله‌ای که در آن از نانولوله‌های کربنی استفاده شده ۳٫۰۵ است و این رقم برای گرافن ۳٫۲۲ است. از این منظر، گرافن ارجاعات بیشتری را به خود جلب کرده است.

به نقل از ستاد نانو، جستجوی بیشتر این بانک نشان داد که در میان نانوساختارها، Mxene (نوعی کریستال توده‌ای) و Borophene (یا بوروفن یک تک لایه اتمی کریستالی از بور است) به همراه نانوسیالات بالاترین نرخ رشد استفاده در پتنت‌های حوزه فناوری‌نانو را داشته‌اند.

در بانک اطلاعاتی استت‌نانو، بیش از ۲ میلیون مقاله، ۲۲۹ هزار پتنت و ۴۱۰۰ محصول درج شده است که در آنها از ۵۴ نوع نانوساختار مختلف استفاده شده است.

انتهای پیام

نظر شما