شناسهٔ خبر: 57575389 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

گلایه‌های قهرمان زورخانه‌ای در واکنش به اقدام یونسکو:

وزیر ورزش به خودش زحمت نداد در مورد ورزش زور‌خانه‌ای واکنش نشان دهد!

قهرمان سابق زورخانه‌ای ایران گفت: کشور آذربایجان یک گود زورخانه ندارد و در غفلت مسئولان ورزشی ما این ورزش اصیل ایرانی به نام این کشور ثبت شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری آنا، در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۹ یعنی ۱۶ نوامبر سال ۲۰۱۰ میلادی و بنا به درخواست کشور جمهوری اسلامی ایران، در فهرست میراث معنوی یونسکو، «آیین‌های فرهنگ پهلوانی و زورخانه‌ای» به‌عنوان میراث معنوی بشریت به ثبت سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد رسید. حالا پس از ۱۲ سال ثبت آیین‌های فرهنگ پهلوانی و زورخانه‌ای، به تازگی یونسکو برای ثبت ورزش زورخانه‌ای به کشور آذربایجان تبریک گفته است! این اتفاقات واکنش‌های زیادی به همراه داشت.

**در سال 87 برای ثبت زورخا‌نه‌ای به مقرر یونسکو رفتیم

محمدرضا نخعی قهرمان سابق زورخانه‌ای ایران که برای ثبت ورزش زورخانه‌ای در یونسکو به پاریس رفته بود در گفت وگو با خبرنگار آنا در واکنش به این موضوع گفت: در سال ۸۷ با اعزام تیم ملی به مقرر یونسکو در فرانسه شهر پاریس ورزش باستانی به نام ایران به عنوان میراث ناملموس ثبت شده است. در آن زمان ما چندین اجرای برنامه برای نمایندگان یونسکو و ایرانیان مقیم فرانسه داشتیم، در این برنامه سفرا و وزرا هم حضور داشتند و ورزش باستانی به طور کامل توسط ایرانی‌ها انجام شد.

**آذربایجان یک گود زورخانه ندارد اما ورزش ملی ما را ثبت می‌کند!

وی گفت: الان که ورزش زورخانه‌ای به نام آذربایجان به ثبت رسیده است؛ به معنای حذف ایران نیست. مثل چوگان، عید نوروز و شب یلدا که با سایر کشور‌ها مشترک هستیم و به نام آن‌ها هم ثبت شده ورزش زورخانه‌ای هم به نام ایران و به نام کشور آذربایجان ثبت شده است. اگر به تقسیمات کشوری نگاه کنیم کشور آذربایجان هم جزء قلمرو ایران بوده است و با گذر زمان از ایران جدا شدند؛ بنابراین این امر نادرستی نیست، چون بگوییم، چون آذربایجان مدعی شده چرا به نام آن کشور هم ثبت شده است. اما آن چه که حائز اهمیت است؛ اینکه مسئولین امر حتما باید پیگیری می‌کردند که کشور آذربایجان یک گود زورخانه ندارد و الان در آذربایجان تمام ورزش در سالن ورزشی انجام می‌شود.

**وزیر ورزش در مورد ثبت زورخانه هیچ واکنشی نشان نداد

قهرمان سابق زورخانه‌ای اظهارداشت: از یک جایی به بعد ما به اقتدار مسئولین نیاز داریم همانطور که در زمین مسابقه ورزشکاران باید اقتدار و قدرت‌نمایی خود را نشان دهند تا  باعث به اهتزاز درآمدن پرچم ایران شوند؛ بنابراین وقتی ورزشی به نام یک کشور دیگر ثبت شده در حالی که ریشه آن ورزش در ایران بوده و قدمت بسیار زیادی دارد مسئولین باید پیگیری چرایی این موضوع باشند. الان وزیر ورزش به این موضوع مهم هیچ واکنشی نشان نداده است؛ سجادی به خودش اجازه نداد یا نمی‌داند شاید به او اجازه ندادند که در مورد این موضوع واکنش نشان دهد. در حالی که او از جامعه ورزش است، ولی وقتی وزیر ورزش حتی یک جمله نگفت که پیگیر این موضوع هستیم که چرا به نام آذربایجان این ورزش ثبت کرده است. در چنین شرایطی باید حق را به یونسکو بدهیم که این رشته را به نام آذربایجان ثبت کرد.

 **مسئولین خواب هستند یا خودشان را به خواب زده‌اند

نخعی عنوان کرد: تنها ورزشی که به نام ایران بوده همین ورزش زورخانه‌ای است. حتی رشته چوگان با کشور آذربایجان مشترک است؛ اما ورزش زورخانه‌ای از سال ۸۹ در یونسکو به نام ایران ثبت شد؛ من نمی‌دانم مسئولین خواب هستند یا خودشان را به خواب زده‌اند. ما از اتفاقی که رقم خورده بسیار ناراحت هستیم؛ وقتی مسئولین ما خواب هستند چنین اتفاقاتی هم رقم می‌خورد. یونسکو مسئول این قضیه نیست آ‌نها می‌گویند در کشور آذربایجان هم ورزش زورخانه‌ای برگزار می‌شود در حالی که آن‌ها یک گود زورخانه‌ای ندارند. متأسفانه بی‌توجهی‌ها به این رشته ورزشی و غفلت مسئولان باعث شد تا کشور آذربایجان به راحتی این ورزش را به نام خودش ثبت کند؛ در حالی که باید این رشته در عرصه جهانی دیده می‌شد؛ وقتی ما فقط مراسم ملی برگزار می‌کنیم نتیجه‌اش همین می‌شود که به راحتی ورزش اصیل ایرانی به نام کشور دیگر ثبت می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما